PDA

Vis full versjon : Hvor mange mnd kan vi bruke bagen i kombivognen?

Tidl. bruker
04-09-2002, 22:59
Vi vurderer å kjøpe kombivogn, men er litt bekymret for hvor gammelt barnet er før det er for stort for bagen (slik at vi må gå over til sportsvogn-delen).

Vi venter barn i januar og har forstått det sånn at det kan være trangt om plassen i bagen når man får barn om vinteren. Synes egentlig det høres rart ut. Når våren kommer og det blir varmere ute er jo babyen bare 3-4 mnd gammel, det bør jo være plass ganske lenge da iom at man ikke trenger tykk pose ol på sommertid....

Kan noen med litt erfaring med kombivognen fortelle meg hvor mange mnd barnet var da de gikk over til sportsvogndelen??? Og er det forskjell på bruk mhp vinterbarn og sommerbarn?

Takknemlig for svar da vi snart skal kjøpe vogn til vår lille :baby:

Tittei
05-09-2002, 01:08
Hei!
Jeg vil anbefale deg å kjøpe kombivogn fremfor duo-vogn, selvom du får et vinterbarn. Selv har jeg et vårbarn, så jeg har sluppet dette med poser osv. enda, men har derimot fått et veldig stort barn (4900 g, 55,5 cm lang). Nå er poden 4 mnd og har fremdeles ganske god plass i bagen (er nå ca. 8 kg og 70 cm). Vet ikke hva jeg skulle gjort uten bagen; veldig praktisk å frakte de rundt i slik at du slipper å vekke barnet hvis det har sovnet og du skal inn. Dessuten kan du gjøre om kombivogna til en slags dyp-vogn før du begynner å bruke sportsvogna og barnet kan sitte selv. Bagen tas ut, en fotforlenger settes på og vips har du en duo-vogn. Ryggen kan nemlig slås helt flat på sportsvogna :klapp:
Jeg hadde forøvrig først en Teutonia kombivogn med softbag...Mislykket kjøp i mitt tilfelle. Bagen ble fort for liten, og ryggen på sportsvogndelen kunne ikke slås helt ned.

Dessuten er det jo sant det du skriver om at jo eldre barnet ditt blir, dess mindre klær trenger det og dermed bedre plass i bagen :)

Lykke til!

sunniva
05-09-2002, 01:22
Vi hadde Simo kombivogn til sønnen vår. Han er født i november og vi brukte bagen frem til mai,altså 6 mnd. Da gikk vi over til sportsvogndelen. Da var bagen mer enn romslig ennå, men han var ikke særlig glad i å ligge i vogn, og når han kunne sitte (litt i gangen selvsagt) å se verden ble han sååå fornøyd. Anbefaler SImo om dere skal ha kombivogn siden bagen er så romslig.

Sunniva 34+4

Tidl. bruker
05-09-2002, 12:57
Vi brukte bagen til Noah var 4 mnd,da var den alt for litten.
Skulle vi ha i voksipose kunne vi ikke bruke bagen.
Så jeg ville kjøpt Duo vogn.

tigern
05-09-2002, 16:09
Hei.

Jeg har ei jente som er født i desember. Vi kunne bruke bagen lenge (SIMO-vogn). I juni - juli sluttet vi med den, slik at hun skulle få luft rundt seg når det var varmt. Det var mest fordi jeg var litt utolmodig og hadde lyst til å bruke sportsvogna også :D Kunne ha brukt bagen en stund til.

Når hun vokste ut av bagen brukte vi kalesja på bagen foran på sportsvogna, også var det fremdeles en "bag".

Vi har hatt utrolig mye glede av bagen. Vi brukte nett i bil de første 4 - 5 mnd. Vi bærte med bagen overalt. Når hun var lita sovnet hun ofte i bilen, og da kunne hun bare sove videre.

Lykke til med vognvalg.

:klem: fra tigern i 10+6

Fugl
05-09-2002, 16:56
Jeg har ingen erfaring med vogner i det hele tatt, men har sett for meg at en kombivogn er det jeg trenger. Men i går fortalte en jeg kjenner at når barnet blir så stort at man tar ut bagen og bruker den som sportsvogn så er den så mye tyngre enn andre sportsvogner.

Hun anbefalte meg å kjøpe separate vogner slik at man da kan velge en lett sportsvogn.

Noen med erfaringer??

Klem fra Fugl (17+6)

Steinbukk
05-09-2002, 18:05
Har tenkt det samme som Fugl

Kjøpe bare dypvogn først og så finne en lett praktisk sportsvogn etterpå.

Ser så mange kule sportsvogner rundt om i byen (ute på gaten o.l.) Vogner med god plass til varer o.l. dersom handletur, samt korte for plass på trikk, t-bane og buss...

Må tenke slik også. Synes de forferdelig lange 3-hjulsvognene er lite praktisk, særlig når de skal trenge seg på busser og trikker...

Vet ikke jeg, skal snart ta en runde med sambo slik at han får sett litt og testet litt....

Steinbukk & :baby: 24+2

Tidl. bruker
06-09-2002, 15:04
Brukte bagvognen til 4 mnd, siden godgutten ville se litt. Men vi hadde ikke bagvogn med regulerbar rygg. Da hadde vi vell brukt bagvogn legger. Allså en kombivogn.:)

Tuppen
10-09-2002, 17:26
Vi har en Simo kombi-vogn, og brukte den helt til Lillemor var 7-8 mnd. Da begynte hun å protestere på å ligge bare på rygg, hun ville opp å se på verden - så det var kun derfor. Var enda god plass for henne. Vi brukte lammeullspose. Har hørt at det kan bli litt trangt om man bruker voksipose pga den tykke dynen, men den kan vel skiftes ut med en tynnere sommerdyne tror jeg.

Bambine
10-09-2002, 22:36
Jeg har en Basson duo-vogn. Kjøpte den rett og slett fordi bagen er kjempestor og romslig. Brukte den ikke lenger enn til han var 5,5 mnd, men det var fordi han ikke ville ligge lenger. :uff: Men det var fortsatt stor og god plass i den. Så for en med vinterbarn er nok det en ypperlig vogn. Skal selge min foressten......:D

*Kristin*
14-09-2002, 00:34
Jeg har Simo kombi, og kunne brukt bagen enda jeg! Min jente er snart 11 måneder, 75 cm lang og bagen er minst 80 cm lang.

Jeg fikk baby i november og brukte bagen med voksipose i fram våren en gang. Da hun var ca 5 måneder nektet hun å ligge på ryggen og jeg MÅTTE begynne med sportsvogn siden den har regulerbar rygg. Og da tok jeg på bagforlengeren slik at det blir en stor bag ut av det hele. Det bruker jeg enda. Kjempepraktisk når jeg har dyne eller pose i.

Allimac
14-09-2002, 23:20
Gikk over til sportsdelen da småen var 6 mnd. I bagdelen kunne man regulerer ryggen slik at hun kunne sitte litt oppreist, men da hun var 6 mnd skiftet vi likegodt over for selene på sportsdelen kom godt med!

Steinbukk
14-09-2002, 23:38
Hvilken vogn hadde du?

Og var det kombi eller duo?