Vis full versjon : Ny kontroll imorgen-gruer meg litt
Lindamor
04-09-2002, 23:02
Skal på ny kontroll i morgen. Det er bare en uke siden forrige men blodtrykket har begynt å stige+økende ødemer. Jeg hadde svangerskapsforgiftning/HELLP med nr 1 og er litt redd for å få det igjen. Daniel ble tatt med hastekeisersnitt nesten 4 uker før tiden. Jeg har ikke lyst til å oppleve det igjen. Jeg hadde ikke noen problem med blodtrykk og ødemer da jeg fikk nr 2. Jeg håper at blodtrykket har stabilisert seg eller enda bedre gått litt ned. Jeg har heldigvis ikke proteiner i urinen enda. Det er ikke så lett å ta det med ro heller når man har barn fra før, har en gutt (4 år i nov) og en jente(2 år i aug). Dette ble bare suttring men det er godt å få det ut. Det går nok bra i morgen.
Skjønner at du er redd jeg har hatt alvorlig HELLP selv. Så da er vi to HELLP damer her.
Husk at når du har fått HELLP såpass sent er sansynligheten for gjentagelse liten (1-2%) Dessuten så tar de vel alle symptomene mer alvorlig nå. HELLP blir jo ofte ikke oppdaget før sent fordi de ikke ser etter det.
Går du til kontroll på sykehuset? Dersom du er urolig så ville jeg insister på blodprøve. Ellers så be om å få målt blodgjenomstrømning gjennom morkaken. Det er jo der begge sykdommene vises først. Jeg kommer til å insistere på det.
Ellers så les inlegget om Lindberg/ atkins og Preeklampsi som Iset skrev i dag.
Skal krysse fingrene for deg.
Lindamor
04-09-2002, 23:21
Jeg går til kotroll hos fastlegen. Tok blodprøver sist for å sjekke leververdier osv. Har blodtrykket stiget mer i morgen, blir jeg henvist til sykehuset for videre kontroller. Men jeg har en følelse av at det har stigit mere, siden jeg har hatt vondt i hode hver dag i over 2 uker. Ikveld er det faktisk ikke så vondt og det er jo bra.
Kan ikke annet enn å krysse fingre for deg - lykke til!
Skal selv ta blodprøver igjen, og håper det ikke finnes noe spor av antistoffer - jeg er ikke så lysten på keisersnitt før termin!
Klem fra Kame
Du må da ikke gå med hodepine i 2 uker.
Primærlegen min ga meg streng beskjed ikke godta hodepine i det hele tatt når du har hatt dette. Det samme sa de på sykehuset. Heller en kontroll for mye en en for lite.
Primærlegen min innrømmer at han kan lite om HELLP (sier jeg med min forskertrang kan mere), jeg har likevel insistert på å ha ham som del av kontrollapparatet siden han virkelig stiller opp.
Når jeg fikk HELLP var jeg ikke klar over symptomene. På grunn av mistanke om begynnende preeklampsi hadde jeg blit bedt om å være på vakt mot hodepine, men hadde aldri hørt om mage (leversmertene) som jeg trodde var forstoppelse.
Jeg venter spent på beskjed om hvordan det går med deg. Skal krysse fingrene i morgen.
:stakar: til deg!
Lykke til på kontrollen!
Hilsen Sunniva 34+4, på besøk fra oktoberklubben
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.