Vis full versjon : Ubehag/smerter i venstre lår som brer seg oppover mot hofta
Tidl. bruker
07-07-2008, 17:04
I går morges da jeg sto opp kjente jeg at jeg hadde vondt på fremsiden av låret og antok at jeg sikkert nok hadde slått meg borti noe dagen før uten at jeg har tenkt over det, jeg kunne ikke huske at jeg hadde vært borti noe spesielt annet enn at jeg holdt på å bære ut noen betongbiter fra badet siden vi pusser opp. Det rare var at jeg ikke kunne se noen blåflekk noen plass, eller lokalisere akkurat hvor det gjorde vondt. Det kjentes ut akkurat som om jeg skulle hatt en skikkelig blåflekk. Jeg slo meg til ro med at det nok ikke var noe spesielt å tenke på, at det ville gi seg.
I natt derimot våknet jeg flere ganger av at jeg hadde skikkelig vondt i foten, og at ubehaget hadde bredt seg til et større område, fortsatt på fremsiden av låret. Jeg kunne fortsatt ikke lokalisere akkurat hvor, men det var skikkelig ubehagelig å stryke hånden over låret.
I dag på jobb var smertene fremdeles der, og de kjennes ut til å bre seg oppover rundt hoftene, spesielt på ryggen. Nå er det ikke bare huden som kjennes om, det er også vondt innvendig. (Greier heller ikke nå å beskrive akkurat hvor)
Det er jo tydelig at dette ikke er snakk om at jeg har slått meg som jeg var så sikker på, da ville det ikke spredt seg på denne måten. Noen som kan ha en formening om hva dette kan være?
Jeg skjønner det kan være litt vanskelig å forstå akkurat hvordan jeg mener det kjennes ut, men kanskje noen har erfaringer på noe lignende? Verst er det når jeg går, men jeg kjenner det fortsatt om når jeg setter meg ned. Det er kun snakk om på venstre side.
Jeg har jo ikke tid til slike ubehagelige ting jeg.... :rabla:
Tidl. bruker
07-07-2008, 23:30
Ingen som har kjennskap/erfaring med denne typen smerter? Verst er det nå i området rundt lysken, (jeg kan ikke si jeg 100% vet akkurat hvor lysken er, men i det området :rødme: ) men det er fortsatt veldig ubehagelig bak på ryggen/nederst i korsryggen på venstre side mot hofta og nedover låret. (Både frem og bak).
Håper det gir seg til i morgen, om ikke blir jeg nok nødt til å ringe legen for å høre om de kan vite hva dette kommer av. Jeg hater legen og håper jeg slipper å måtte ta tlf dit, men dette er å utrolig ubehagelig og slitsomt at det er vanskelig å føle seg særlig vel....
Er det slik at smertene skyter nedover benet?
Jeg hadde bekkenløsning og skiveprolaps sist gang,og disse plagene ligner litt på de som jeg hadde da.
Men isjias lignende smerter er også svært vanlig i svangerskapet.
Presset fra den voksende livmoren kan påvirke isjiasnerven og gi smerter i korsryggen, baken og benet.
Tidl. bruker
08-07-2008, 18:22
Det er faktisk litt vanskelig å si, Frysh, jeg kan bare si at det kjennes ut som om de brer seg utover hele låret.
Det endte med at jeg tok en tur til legen i dag. Jeg liker ikke å oppsøke legen, uansett om jeg burde eller ikke, men nå har jeg jo ikke bare meg selv å tenkt på og jeg vet ikke hva som er normalt eller ikke under et svangerskap så for sikkerhets skyld så stakk jeg innom en tur.
Legen tenkte tanken ut i fra det jeg beskrev at det kunne være noen symptomer på bekkenløsningen, men etter å gjort noen bevegelser hvor han også kjente litt her og der å kroppen min så kunne han med sikkerhet si at det i allefall ikke var noe "galt" med selve bekkenet, men at det mest sannsynlig er i ryggen problemet ligger. Muligens er det nok noen muskler som ligger litt i klem (nede i korsryggen), det kunne godt forårsake det ubehaget/de smertene som jeg beskrev for ham at jeg har. (at det går rundt hoften og ned i låret). Selvsagt var jo alle symptomer på ubehag så og si borte mens jeg var inne hos ham, men de dukket veldig fint opp igjen på handleturen etter jobb. :stønn:
Vel vel, noen muskler i klem får jeg vel tåle, Det går i alle fall, etter all sannsynlighet, over igjen. Jeg måtte bare passe på å holde meg aktiv, i bevegelse fikk jeg beskjed om, selv om det er da jeg plages mest.... :knegg:
Blir det verre når du er i bevegelse? I så fall ville jeg tatt en ny tur til legen/legevakten for å utelukke blodpropp. Jeg fikk blodpropp i mitt første svangerskap i uke 29 og det er diffuse kliniske symptomer når det gjelder blodpropp i svangerskap, men i de aller, aller fleste tilfeller så dreier det seg om venstre lår. I mitt tilfelle så var det vondt å gå. Etter et par dager ble det vondt å sitte/ligge også. Låret mitt var ikke hovent eller rødt annet enn etter bevegelse over et større område (som da jeg slepte meg fra venteværelset og inn til UL for å sjekke om det var en nerve i klem :himle: ). Jeg hadde også en antydning til marmorert venstre lår (dvs. at jeg kunne se det overfladiske blodårenettet på venste lår).
(I mitt tilfelle ble blodproppen oversett både av legevakten og ortopedisk poliklinikk. Jeg ble for sikkerhetsskyld sendt til UL for å sjekke om det var en nerve i klem og da jeg kom inn til UL så hadde jeg gått så langt at radiologen var mitt tilfelle helt klart klinisk at han diagnostiserte meg før han brukte UL-sonden for å bekrefte funnet.)
Tidl. bruker
08-07-2008, 23:19
Blir det verre når du er i bevegelse? I så fall ville jeg tatt en ny tur til legen/legevakten for å utelukke blodpropp.
Det er nok verre når jeg er i bevegelse ja, men om om det er øm muskelatur/muskelatur som er i klem og det ikke gir seg i løpet av få dager så må jeg jo ta turen tilbake til legen. Etter all forhåpning så er alle tegn til ubehag borte i løpet av kort tid, men takk for tips. :)
Det første som slo meg var også blodpropp. Det er noe du bør få sjekket for sikkerhets skyld, om ikke annet for å få det utelukket. Sjansen for å få blodpropp øker når man er gravid. Blodpropp kan bli svært farlig, og det er ikke noe du bør vente og se an
Tidl. bruker
09-07-2008, 17:54
Det første som slo meg var også blodpropp. Det er noe du bør få sjekket for sikkerhets skyld, om ikke annet for å få det utelukket. Sjansen for å få blodpropp øker når man er gravid. Blodpropp kan bli svært farlig, og det er ikke noe du bør vente og se an
Vel, ved en blodpropp ville jeg vel hovnet kraftig opp, ville jeg ikke det da? Jeg ville jo også trodd at legen hadde vurdert dette som et alternativ om det hadde vært sjangs for at det kan være snakk om en blodpropp?
Uansett, legen syntes visstnok ikke at ubehaget mitt var noe særlig å bekymre seg over. Så selv om det i dag har vært enda verre, mer på innsiden av hoften denne gangen, så ønsker jeg ikke å troppe opp på trappa til legen en gang til for å få han til å vurdere at dette fortsatt ikke er noe å bekymre seg over.... Jeg har nesten aldri vært til lege før, jeg står heller ting over så jeg krysser fingrene for at dette også skal gi seg snart. Jeg vil jo ikke at legen skal tro jeg synes skikkelig synd på meg selv eller noe. (selvsagt gjør jeg jo det :knegg: ) Skal det ikke gi seg til helga så MÅ jeg jo ringe igjen da...
Vel, ved en blodpropp ville jeg vel hovnet kraftig opp, ville jeg ikke det da? Jeg ville jo også trodd at legen hadde vurdert dette som et alternativ om det hadde vært sjangs for at det kan være snakk om en blodpropp?
Nei, som nevnt over trenger du slettes ikke hovne kraftig opp og det er lett å overse blodpropp hos gravid pga. atypiske og diffuse symptomer.
ser at dette er gammelt, men kommenterer det alikevel.
jeg fikk slik smerte som du beskriver, jeg fikk også beskjed at det var en nerve i klem, men legen på brsel ville at jeg skulle ta en ul for å utelukke helt at det var blodprop. ul viste uten tvil at det satt en blodprop i lysken.
det verste er at jeg var først innlagt nesten en uke på sykehuset, hvor de å trodde det var blodprop sien jeg hadde en infeksjon i kroppen, men hun ene på UL skjekket rask over å sa nei det er det ikke. jeg ble skrevet ut og dagen etter satte smertene i gang for fult. jeg hadde heller ikke hovent ben eller varm. detvar likt det andre benet.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.