PDA

Vis full versjon : spørsmål om KS til dere som har vært gjennom det :)

Jannamor
11-07-2008, 12:11
Fint om noen har svar på noe av alt det som plutselig datt inn i hodet mitt

Er man naken?

Hvor lenge ligger man før man står opp? Og hvorfor? Orker man ikke? klarer ikke? vil ikke?

Er det ikke bare 20% som får en eller annen form for komplikasjon? infeksjon, uvi, røsking i såret, alle småtingene inkludert. Synes alle har problemer i ettertid jeg? Noen som ikke har merket noe?

Hvor lenge må man la være å bære tungt og hva er tungt?

Man får bære babyen ja?

Hvor mange uker må man ta det med ro?

Når kan man begynne å trene?

Hvor fort begynner man å blø etter snittet? Renselsen altså?
(og blør man umiddelbart etter så ligger man jo der med kateter oppi hufsetufsa, og gjerne naken og? lite delikat :grøss: )

Hvor lang er renselsen egentlig? lengre ved KS? kortere? lik?

Er det mange som har får holde babyen mens de syr og på recovery? (jeg har fått spesiell avtale om det, men jeg tror nok ikke på noe før det skjer)

Hvorfor kan man ikke være på sykehushotellet? Hvorfor må man ligge på trange barsel? (st olavs har kanskje egen rutine på dette?)

jepp. tror det var det i første omgang :) Venter spent på noen svar

I-Pia
11-07-2008, 13:01
Har hatt 2 KS, og skal prøve å svare så godt jeg kan...
Rutinene kan nok variere litt fra sykehus til sykehus.
Det er også VELDIG stor forskjell på hvor god form mamma'n er i etter KS'et. Selv hadde jeg helt ukompliserte snitt, og var i "uforskammet" god form etterpå!

- Ble trillet inn i operasjonsalen iført sid sykehusskjorte og dyne. Beholdt sykehusskjorta på under snittet. Og ulsokker på beina!!! Militærgrønne! De sa det var fordi det kunne bli kaldt på tottisane!:knegg:

- Man kan vel i prinsippet stå opp når spinalbedøvelsen er ute. Kommer selvfølgelig an på evt. smerter. Med førstemann sto jeg opp - og gikk ut for å prate i mobilen - ca 6 timer etter snittet. Gjorde ikke vondt, trengte ikke hjelp (putta urinposen (fra kateteret) i håndveska, skjulte slangen med en storskjorte!:knegg:). Med nr. 2 sto jeg på beina ca 45 min etter at jeg var ferdig sydd - men fikk da beskjed om å ligge litt til for å være på den sikre siden... Rusla opp og ut ca 3-4 timer etter. Jeg hadde lite vondt, og orket masse! Dusjet samme ettermiddag. stelte ungen selv. Men vet om mange som hverken orket eller klarte å stå opp på mange timer - og som trengte hjelp det første døgnet.

- noen får komplikasjoner. Jeg hadde ingen i det hele tatt.

- bør ikke løfte tungt de første ukene. Selv glemte jeg meg og bar 2 15-kg's sekker et par uker etter. Gjorde ikke vondt. Det heter seg vel at man ikke skal løfte mer enn babyens vekt den første tida.

- klart du kan bære babyen! Etter 2. snitt hadde jeg en på 19 mnd hjemme - ble litt løfting av ham og.

- vet ikke helt hvor lenge man må/bør ta det med ro... tok det vel litt bevisst med ro de første 2 ukene, uten at jeg egentlig følte det store behovet for det. Mulig man egentlig skal ta det med ro lengre - musklene må jo få tid til å gro.

- trener ikke selv, så vet ikke hvor lenge man bør vente. Mulig rundt en 5-6 uker...?

-begynner å blø rett etter KS'et, ja. Kateteret går jo inn urinrøret, litt unna blødningen... får på seg en lækker stor nettingtruse og schvært bind, ble ikke søl.

- vet ikke helt hvor lang renselsen er i forhold til vaginal fødsel.For min del var det som en kraftig mens første døgnet, deretter veldig lite de neste dagene. Tror jeg blødde mindre enn venninner med vaginal fødsel.

- jeg fikk hilse på barna litt (noen minutter), ta litt på dem, snuse og nusse da de var ute. Så ble de med JM og Pappa'n. 1. mann fikk jeg inn på intensiven ca 1 1/2 time etter at jeg kom dit (da var regelen at spinalen skulle være ute før de kom), 2. mann kom på intensiven 15 min etter at jeg selv kom dit, da gjaldt ikke den regelen lenger.

- jeg fikk barna på et lite lokalsykehus uten sykehushotell. Fikk enerom på barsel - kosa meg veldig! Tror man må ligge på barsel fordi det er forventet at KS-pasienter trenger en del hjelp det første døgnet eller to. Samt få noe smertestillende med jevne mellomrom.

Som sagt - jeg hadde helt ukompliserte KS'er! Var flotte opplevelser!
Masse lykke til hvis det er KS du skal ha!

Jannamor
11-07-2008, 13:07
skal ha KS ja..

så tar noen på deg en nettingtruse og bindballong (hehe) mens du ligger på operasjonsbordet da eller? For man klarer vel ikke det selv med bedøvelsen?

ellers var det masse god info.. Det liker jeg. Plutselig får man de utroligste spørsmål i hodet.

jippijaja
11-07-2008, 13:12
Hei Jannamor!
Tenkte meg du ville komme på noe etter hvert ja! Du får sende meg en PM hvis det er noe mer du lurer på!

Er man naken?
Delvis. Jeg hadde den nydelige sykehusskjorta på meg. Men underlivet er nakent, og jeg hadde ikke BH på. Husker ikke hvorfor dette med BHen egentlig. Jeg syntes ikke det var noe behagelig å være naken, men det har med min historie å gjøre. Syntes spesielt det var ekkelt å sitte på benken å få spinalbedøvelse med den nakne rompa til publikum på en måte. Så skal du krumme ryggen som en katt... Veldig enkelt med verdens største mage....

Hvor lenge ligger man før man står opp? Og hvorfor? Orker man ikke? klarer ikke? vil ikke?
Du ligger til du klarer/vil/blir kommandert opp! Jo tidligere man er oppe og går, dess bedre. Ikke før bedøvelsen er ute ihvertall!

Er det ikke bare 20% som får en eller annen form for komplikasjon? infeksjon, uvi, røsking i såret, alle småtingene inkludert. Synes alle har problemer i ettertid jeg? Noen som ikke har merket noe?

Jeg vet ikke hvor mange som har komplikasjoner, og hva som eventuelt regnes som komplikasjon. Alle har mer eller mindre vondt etter en operasjon, uten at det er en komplikasjon. Jeg hadde ingen komplikasjoner ved mine to snitt, men opplevde det som særdeles vondt med luftsmertene etterpå.

De første seks uene skal man ikke bære noe som er tyngre enn barnet sitt!

Man får bære babyen ja?
:jupp:

Til det kjennes bra, vil jeg tro, men seks uker er vel "regelen".

6 uker?:vetikke:

(og blør man umiddelbart etter så ligger man jo der med kateter oppi hufsetufsa, og gjerne naken og? lite delikat )

De kler på den en nydelig truse med verdens største bleie i etter operasjonen. Hvis ikke jeg husker feil. Renselsen er som hos de som føder vaginalt. Og jeg synes faktisk det var skikkelig :urk:
Her skal alt hår bort før snittet. Orker ikke at alt gørret skal sitte fast i dotta. Også lukter det ikke noe trivelig. Kort sagt så er tiden etter en fødsel veeeldig stinkende, med renselse, svetting og sur melk....

Er det mange som har får holde babyen mens de syr og på recovery? (jeg har fått spesiell avtale om det, men jeg tror nok ikke på noe før det skjer)

Jeg gjorde det den første gangen, og gikk ut fra at ejg fikk det andre gangen også. Men det vatr tydeligvis ikke sånn der jente nr to ble født.. Det var trist husker jeg. Denne gangenn har jeg bedt om det :jupp:

Hvorfor kan man ikke være på sykehushotellet? Hvorfor må man ligge på trange barsel? (st olavs har kanskje egen rutine på dette?)

Det er forskjellig fra sykehus til sykehus. På ullevål fikk jeg komme på hotellet ettter to tre netter. Her på sørlandet får jeg det ikke... Vet ikke hvorfor det er sånn, men sikekrt noe med at på ullevål har de uansett ikke tid til å ta vare på deg:vetikke:

Nå drar jeg på hytta snuppa!

Jannamor
11-07-2008, 13:33
takk for svar ja... Det er det der gørret som skal bli veldig festelig... Så lenge jeg får styre med gørra selv så går det nok bra ;)

Jeg sendte deg en kjempelang pm her om dagen... som svar. Fik du ikke den?

Kos deg masse på hytta

:klemme:

Lottas mamma
11-07-2008, 14:29
Jeg ser du har fått gode og utfyllende svar allerede! Jeg har hatt tre snitt og ikke hatt komplikasjoner etter snittene mine. Har vært oppe etter kort tid (3-4 timer), men da har jeg "mast" meg til det. Har også fått fjernet kateteret og har dusjet samme ettermiddag/kveld. Har hatt noe vondt, men helt overkommelig.
Liker nemlig å ha mest mulig kontroll selv ;), derfor tar jeg heller litt ekstra smerter mot at jeg får ordne selv... Jeg har stelt baby og hentet mat til meg selv og gjort alt fra og med operasjonsdagen, og har reist hjem etter tre dager, når melken har kommet skikkelig igang.
Men - jeg vet at mange slapper bedre av på sykehus enn meg og setter pris på å få hjelp og støtte de første dagene etter snittet. Derfor må du nok ligge på barsel en stund etter keisersnitt.
Klart du kan bære babyen din, men vær forsiktig med bæring og fysiske anstrengelser den første tiden! Bedre å safe fremfor å få komplikasjoner, vettu! :)
De fleste jeg kjenner som har tatt ks har klart seg fint, men vær obs på at du nok vil føle deg litt pjusk og sliten også de første dagene hjemme, ta i mot den hjelpen du kan få!
Når det gjelder renselsen, tror jeg det er veldig individuelt. Selv har jeg blødd bare litt og bare i et par uker hver gang.
Lykke til - keisersnitt er en kjempefin opplevelse! :)

Jannamor
11-07-2008, 14:49
Jeg ser du har fått gode og utfyllende svar allerede! Jeg har hatt tre snitt og ikke hatt komplikasjoner etter snittene mine. Har vært oppe etter kort tid (3-4 timer), men da har jeg "mast" meg til det. Har også fått fjernet kateteret og har dusjet samme ettermiddag/kveld. Har hatt noe vondt, men helt overkommelig.
Liker nemlig å ha mest mulig kontroll selv ;), derfor tar jeg heller litt ekstra smerter mot at jeg får ordne selv... Jeg har stelt baby og hentet mat til meg selv og gjort alt fra og med operasjonsdagen, og har reist hjem etter tre dager, når melken har kommet skikkelig igang.
Men - jeg vet at mange slapper bedre av på sykehus enn meg og setter pris på å få hjelp og støtte de første dagene etter snittet. Derfor må du nok ligge på barsel en stund etter keisersnitt.
Klart du kan bære babyen din, men vær forsiktig med bæring og fysiske anstrengelser den første tiden! Bedre å safe fremfor å få komplikasjoner, vettu! :)
De fleste jeg kjenner som har tatt ks har klart seg fint, men vær obs på at du nok vil føle deg litt pjusk og sliten også de første dagene hjemme, ta i mot den hjelpen du kan få!
Når det gjelder renselsen, tror jeg det er veldig individuelt. Selv har jeg blødd bare litt og bare i et par uker hver gang.
Lykke til - keisersnitt er en kjempefin opplevelse! :)

svigermor kommer dagen etter han blir født og det gleder jeg meg masse til. Hun skal bo hos noen andre enn oss da, men hun er tilgjengelig hele første uka, om det så er for å holde seg unna. hehe. Hun kan hjelpe oss med baby, gi oss en klem eller vaske huset, så tror det blri supert.

Jeg er veldig veldig sliten nå, så noen dager ekstra skal jeg da takle ;) Jeg har en fantastisk mann som hjelper meg mye også, og det er jo første babyen vår og han har perm de første 6 ukene også. Så jeg er veldig veldig heldig. Får ha han der 100% så lenge jeg trenger det

Men greit og høre flest mulig erfaringer. Jeg er som en svamp. Det er jo så utrolig mange individuelle erfaringer, så greit og putte de alle opp i sekken jeg skal ha med :)

Men det høres jo lovende ut at man kan stå opp så tidlig da. Dvs, så fort du var kommet deg ut av recovery og bedøvelsen var ute, så var du oppe også? Kan tenke meg det er deilig å få ut kateter. Det blir ille å ikke få ha kontroll på føler jeg, så det er jo kateter og veneflon jeg gruer meg mest til :rabla:

Kan man ta ut veneflonen med engang? og så ta tabeletter for smerten? Og mat... Hvor for t får man spise og drikke? Regner med jeg er sulten og tørst som en ulv, siden jeg må faste

Annba
11-07-2008, 14:51
Du har fått så mange bra svar her, at jeg trur ikke jeg skriver hele historien min her. Blir så mye gjentakelser. :)
Men ang renselsen, så er det faktisk de som sier at man blør mindre og "friskere" etter et KS.
Når babyen, fostersekk, morkake og fostervann er ute, tar de nemlig og "vasker" hele livmora. Det får man jo ikke gjort ved vaginal fødsel...
Jeg blødde kortere og mindre med keiserinna enn kronprinsen. (Hhv KS og vaginal). Men dette er selvsagt forskjellig fra person til person.
Lykke til hvertfall!
Håper du får en flott opplevelse. :klem:

P.S. Det kan vare smart å begynne med minifom (reseptfritt på apoteket tror jeg) en tre fire dager før KS'et. Da slipper du kanskje unna de verste luftsmertene.

Jannamor
11-07-2008, 14:54
P.S. Det kan vare smart å begynne med minifom (reseptfritt på apoteket tror jeg) en tre fire dager før KS'et. Da slipper du kanskje unna de verste luftsmertene.

Allerede notert. Luftsmerter er helt jævlig, så det må jeg gjøre mitt beste for å mnimere ;)

Lottas mamma
11-07-2008, 15:07
Du må jo ligge litt overvåket de første timene (og det er faktisk det kjedelige med keisersnitt, synes jeg...), jeg vet noen sover/døser og slapper av da , mens andre (meg foreksempel ;) ) blir litt hypre og klare for å komme seg opp.
Det som har skjedd etter mine tre snitt har vært at jeg har mast meg opp på barsel etter 2-3 timer og der har jeg fortsatt å mase til jeg har fått fjernet kateter og veneflon. Og så har jeg ikke mast mer.:)

Men jeg vet også at andre har vært veldig slitne etter keisersnittet og trengt lang tid på å sove og slappe av etter at all spenningen er sluppet taket. Det er vanskelig å si på forhånd hvordan man reagerer, men jeg har alltid vært veldig fornøyd med mine barselopphold altså.

Tror at vi snittpasienter blir tatt ekstra godt vare på, pleierne er som oftest søte og behjelpelige med det meste. Jeg har født på tre ulike sykehus og har vært veldig fornøyd hver gang.
Og ikke minst har jeg fått veldig god ammestarthjelp, det er noe jeg også har vært bevisst på alle tre gangene; smart å benytte seg av den kompetansen som mange av pleierne har når det gjelder amming!

Veronal
11-07-2008, 15:10
Er man naken?

Jeg hadde på meg mine egne sokker (frossenpinn :humre: ), var naken nedentil (de legger på deg bind som de skal inspisere for vaginalblødninger etterpå mens du er på oppvåkningen) og hadde ellers på meg en sykehusskjorte.

Etter snittet så var minimum liggetid 2 timer på oppvåkningen på Riksen hvis alt var bra. Jeg ble snittet fra 0901 til 0940 og kjørt til oppvåkningen 0955. I 20-21-tiden på kvelden ble jeg hjulpet opp av sengen for å ta mine første skritt. Det som hemmet meg mest der var skrikende vondt i skulderen (jeg har nevnt dette i den store keisersnittråden).

Jeg hadde kun skuldervondt (ille nok :snurt: ). Ellers ingen komplikasjoner.

De sier vel 6 uker og man frem til da ikke skal bære tyngre enn babyen. Jeg har forsiktig båret min 3-åring på 15 kg (men da bare slik at jeg har brukt armmuskler - ikke magemuskler).

Man får bære babyen ja?

Jau.

Det blir vel de berømmelige 6 ukene som er standardsvaret her igjen.

6 uker.

(og blør man umiddelbart etter så ligger man jo der med kateter oppi hufsetufsa, og gjerne naken og? lite delikat :grøss: )

Umiddelbart etterpå. De sjekker vaginalblødningen med jevne mellomrom på oppvåkningen (da ligger man - i hvert fall gjorde jeg det på Riksen - med to store bleier og ellers naken nedentil).

Lik. Kanskje litt mindre blod.

Jeg fikk hilse på barnet mens de sydde meg sammen (men kunne ikke hilse lenge på henne ettersom det var litt spesielle omstendigheter hos oss med barnelege, blodprøver med jevne mellomrom osv.) i tillegg til at jeg fikk besøk av barnet med mannen og jordmor på oppvåkningen (men der begrenser besøket seg pga. jordmor ikke kan være borte fra føden "ubegrenset" - i mitt tilfelle var det snakk om 30 minutters visitt).

Det er ikke sykehushotell på barsel på Riksen, men jeg vil tippe at man trenger en del mer oppfølging umiddelbart etter KS sammenlignet med vanlig fødsel (smertestillingsregime, man trenger mer hjelp til å legge til barnet etter fødsel, man har kateter første natten, trenger ofte hjelp til å komme ut av sengen de første gangene osv.).

Jannamor
11-07-2008, 21:41
INSPISERE??? :shock: Inspisere blødningene?? Du tuller med meg nå? Jeg må vel virkelig ikke ha pleiere og mennesker opp i gørreblødninga mi vel?:angst:

oh my GOD!!!!!!!

Det er det verste jeg har hørt. Er det ikke nok å si . Jepp jeg blør???

inspisere??? jeg blir helt :kvalm: jeg nå. Når noen kommer til meg og ber om å få studere underlivsgørra mi, skal jeg :lalala: og så :svisj:

neida, men det jeg føler nå at jeg har lyst til

Veronal
11-07-2008, 21:49
Fnis, det er kanskje bare jeg som får et sinnsykt avslappet forhold til kropp og sånt bare jeg setter foten på et sykehus? :humre:

Nuvel, de gjorde det, ja. De sjekker hvordan bindet fyller seg - viktig å ha kontroll på at det ikke kommer ureglementerte blødninger. Det tar en stund før du får tilbake førligheten i beina og underlivet også etter spinalbedøvelsen. Dette var på oppvåkningen, dah.

Lesedyret
11-07-2008, 21:57
Kan man ta ut veneflonen med engang? og så ta tabeletter for smerten? Og mat... Hvor for t får man spise og drikke? Regner med jeg er sulten og tørst som en ulv, siden jeg må faste

Hvis du får til å spise og drikke blir det en vurderingssak, men nettopp fordi du må faste er veneflonen der for at du ikke skal bli dehydrert. Og blir blodsukkeret lavt gir de glukose intravenøst, og da kjenner du ikke så mye til en evnetuell sultfølelse... Det er i alle fall erfaringene jeg har blitt fortalt fra tidligere pasienter...

Veronal
11-07-2008, 22:38
Ang. veneflonen så hadde jeg to stk. Den ene ble fjernet ganske raskt på barsel, mens den andre beholdt de noen dager - kjekk å ha hvis man trenger mer smertestillende enn det som holdes i sjakk av smertestillingsregimet (som de i hvert fall har på Riksen). Jeg fikk ved to anledninger intravenøs injeksjon av sterte smertestillende. Til slutt ble også den veneflonen fjernet, hovedsakelig pga. plasterallergi.

Ang. mat så spiste jeg med en gang jeg kom meg på barsel, ca. 5 timer etter snittet - jeg var i fin form hele tiden etter snittet, men jeg lå 2 timer på oppvåkningen, 1 time på oppvåkningen mens jeg ventet på å bli hentet og 2 timer på nyfødtintensiven før jeg kom meg på barsel.

Nasseline
11-07-2008, 23:03
Jeg får også et avslappet forhold til kropp når jeg er på sykehuset. Kan ikke huske at de kom for å inspisere blødningen min da jeg hadde ks sist, men husker at jeg ikke fikk til å dusje i løpet av det første døgnet. Blødde mye og syntes det var ubehagelig å ikke få vasket meg. En snill pleier kom og skiftet på meg, holdt et bekken under rompa mi, og bare skylte med lunkent vann og fikk vekk det verste. Syns virkelig ikke det gjorde noe. Bare godt å føle seg litt renere.

Jeg hadde også to venefloner. De fjernet den ene etter at jeg kom på barsel, men hadde den andre i en stund til. Husker ikke helt hvorfor. Men jeg fikk intravenøs væske i noen timer etter snittet.

Jumpy
12-07-2008, 00:54
Skal svare ut fra mitt planlagte snitt.

Er man naken? Nei, jeg hadde sykehusskjorte

Hvor lenge ligger man før man står opp? Og hvorfor? Orker man ikke? klarer ikke? vil ikke? Jeg hadde snitt om morgenen, og var oppe og dusjet meg nedentil samme kveld. Det er smart å stå opp så man ikke stivner. Man er litt gele i beina pga. bedøvelsen, samt at det gjør vondt i magen. Det er vel årsaken til at man ikke spretter rundt med en gang.

Er det ikke bare 20% som får en eller annen form for komplikasjon? infeksjon, uvi, røsking i såret, alle småtingene inkludert. Synes alle har problemer i ettertid jeg? Noen som ikke har merket noe? Ingen komplikasjoner her ifbm. såret.

Hvor lenge må man la være å bære tungt og hva er tungt? De sier ca. 6 kg tror jeg, altså man kan bære baby, men ikke noe mer.

Man får bære babyen ja? Ja

Hvor mange uker må man ta det med ro? 6?

Når kan man begynne å trene? vet ikke 6?

Hvor fort begynner man å blø etter snittet? Renselsen altså? Med en gang.
(og blør man umiddelbart etter så ligger man jo der med kateter oppi hufsetufsa, og gjerne naken og? lite delikat :grøss: ) Du får ordentlige bleier. På Ullevål hadde de Up&Go for voksne ;) Det er lite delikat, derfor er det deilig å komme seg i dusjen, og å tisse selv så man kan ta ut kateteret.

Hvor lang er renselsen egentlig? lengre ved KS? kortere? lik? Min varte ihvertfall 6 uker.

Hvis alt er greit med barnet skal man få lov. Jeg fikk ett barn på brystet, men var temmelig i ørska etter stort blodtap, så det var egentlig ikke noe særlig.
Alle ledningene og veneflonene etc. var i veien også.

Hvorfor kan man ikke være på sykehushotellet? Hvorfor må man ligge på trange barsel? (st olavs har kanskje egen rutine på dette?) Man trenger jo mer hjelp etter KS, og sykehushotellet har jo ikke samme kapasitet til å hjelpe. Jeg trengte mye smertestillende, og da var det godt at de kom fort når man ringte i snora for å si det sånn.

Lykke til med snittet!

Vedvik86
12-07-2008, 01:01
Er man naken?
Hadde på sykehusskjorte og ikkenoe der nede nei

Hvor lenge ligger man før man står opp? Og hvorfor? Orker man ikke? klarer ikke? vil ikke? Jeg fikk ikke stå opp før etter 1 og 1/2 døgn.. Hadde veldig lavt BT så de var redd jeg skulle gå i bakken.. Jeg ville så gjerne opp å sitte på sengekanten, men neida:mumle:

Er det ikke bare 20% som får en eller annen form for komplikasjon? infeksjon, uvi, røsking i såret, alle småtingene inkludert. Synes alle har problemer i ettertid jeg? Noen som ikke har merket noe? Jeg hadde ikkenoen problemer..

Hvor lenge må man la være å bære tungt og hva er tungt? 6uker etter snittet.. Fikk beskjed om ikke å løfte mer enn 5kg

Man får bære babyen ja? Jepp

Hvor mange uker må man ta det med ro? Så lenge du føler du må.. Jeg brukte lang tid på å komme meg siden jeg mistet så mye blod.. Hadde hb på 7 og fikk ikke blod så brukte lang tid på å føle meg i form.. Hør på kroppen din og ta ting i et rolig tempo

Når kan man begynne å trene? Jeg har begynnt så smått nå etter 8 uker

(og blør man umiddelbart etter så ligger man jo der med kateter oppi hufsetufsa, og gjerne naken og? lite delikat :grøss: ) Jeg blødde MASSE rett etter og i de første dagene

Lik for meg hvertfall.. Helt ferdig etter 4 uker

Jeg fikk tilbudet rett før jeg svima av, så da blei det ikke noe.. hehe

Lykke til:blomst:

Vedvik86
12-07-2008, 01:05
INSPISERE??? :shock: Inspisere blødningene?? Du tuller med meg nå? Jeg må vel virkelig ikke ha pleiere og mennesker opp i gørreblødninga mi vel?:angst:

oh my GOD!!!!!!!

Det er det verste jeg har hørt. Er det ikke nok å si . Jepp jeg blør???

inspisere??? jeg blir helt :kvalm: jeg nå. Når noen kommer til meg og ber om å få studere underlivsgørra mi, skal jeg :lalala: og så :svisj:

neida, men det jeg føler nå at jeg har lyst til

Her trykte de og styra masse etter pga mye blødninger og koagler.. Det de presset ut tok de med handa (med hansker seff) og veide det:knegg: Var mange mennesker som styra og kikka under dyna mi på intensiven ja.. Merkelig hva sykehustilværelsen gjør med en altså.. jeg brydde meg heller lite..

Jannamor
12-07-2008, 06:42
Her trykte de og styra masse etter pga mye blødninger og koagler.. Det de presset ut tok de med handa (med hansker seff) og veide det:knegg: Var mange mennesker som styra og kikka under dyna mi på intensiven ja.. Merkelig hva sykehustilværelsen gjør med en altså.. jeg brydde meg heller lite..

:shock:

Det er jo sant at man får et litt annet perspektiv på ting da. Har jo hatt flere leger oppi hufsetufsa mens jeg har vært gravid, enn jeg har hatt mannen :humre: så blitt veldig lite blyg på akkurat det, men jeg har da også sørget for å ha det rent og pent og velstelt da!!

Blodet mitt tviler jeg på at jeg synes det er spesiellt behagelig at noen skal studere og vurdere.

Det er helt sinnsykt at man faktisk gjør det. Det ante jeg virkelig ikke. hehehehe

Gjør man det på vaginal fødsel og?

Veronal
12-07-2008, 09:39
Jeg revnet mye og hadde ukontrollerte blødninger da jeg fødte første gangen - jeg skal love deg at jeg ble hyppig inspisert down below da, ja.

Jannamor
12-07-2008, 09:45
Jeg revnet mye og hadde ukontrollerte blødninger da jeg fødte første gangen - jeg skal love deg at jeg ble hyppig inspisert down below da, ja.

jaja. Jeg bøyer meg i støvet over tøffheta di!! Men man tenker vel kanskje ikke over det, mer enn første gangen de sjekker

Veronal
12-07-2008, 10:35
jaja. Jeg bøyer meg i støvet over tøffheta di!! Men man tenker vel kanskje ikke over det, mer enn første gangen de sjekker
Jeg tenkte mer over hvor irriterende ofte sylte ble servert som pålegg midt på sommeren til brødskivemåltidene. :gaah:

:knegg:

Vedvik86
12-07-2008, 11:28
:shock:

Det er jo sant at man får et litt annet perspektiv på ting da. Har jo hatt flere leger oppi hufsetufsa mens jeg har vært gravid, enn jeg har hatt mannen :humre: så blitt veldig lite blyg på akkurat det, men jeg har da også sørget for å ha det rent og pent og velstelt da!!

Blodet mitt tviler jeg på at jeg synes det er spesiellt behagelig at noen skal studere og vurdere.

Det er helt sinnsykt at man faktisk gjør det. Det ante jeg virkelig ikke. hehehehe

Gjør man det på vaginal fødsel og?

"Heldigvis" var jeg så dårlig at jeg ikke la særlig merke til det.. jobber selv på sykehus og er vant til stell og slikt så uvant å bytte rolle på den måten.. Opplevde ikke slik styr ved min vaginale fødsel.. Men da var ikke blødningen så stor.. Denne gangen hadde jeg HB på 12,9 før operasjonen og 7 etter så jeg hadde mistet masse blod og BT var 90/35 så jeg bar tydelig preg av det.. Derfor var det viktig å finne ut hvor mye blod jeg mistet så alt ble veid.. Bare la hele bleia på vekta og studerte innholdet nøye.. Følte meg passe teit når de sto 3-4 stk der nede og snakka meg hverandre.. "ja se her ja.. Masse blod.. oj en koagel på strl med en Apelsin.. godt bedøvelsen sitter i enda.."

:knegg::knegg::knegg:

Karette
12-07-2008, 17:09
Titter innom for å si at det også er normalt å ikke være supersprek rett etter keisersnitt...

Jeg lå obligatoriske 4 timer på overvåking, ble så kjørt til barsel hvor jeg var sengeliggende til morgenen etter snittet. Da tok de kateteret og den ene veneflonen. (den andre venflonen måtte sitte i fordi jeg fikk antibiotika et par dager etter)

Brukte veldig lang tid på å komme meg opp av sengen og måtte ha hjelp. Mannen måtte også hjelpe meg på toalettet. Dusjet ikke før over et døgn etter operasjonen.

Følte meg temmelig dårlig de første 5 dagene, men det var helt ok å ligge - var bare veldig vondt da jeg var i bevegelse.

Jeg var veldig redd for kateteret, og fikk de til å sette det etter at de hadde tatt spinalbedøvelsen - da kjenner du INGENTING! Det var ikke vondt å ta det ut igjen! (gruet meg veldig til det, helt unødvendig!)

Nå er det snart 4 uker siden snittet mitt og jeg har fortsatt vondt og er litt begrenset i bevegelsene, så tenker som så at trening osv bare må vente til man føler seg vel og minst i 6 uker... Ikke har jeg hatt tid til å trene om jeg så ville det heller.. :knegg:

Når de sjekker bindet ditt (rettelse: bleia) gir du skikkelig F.... uansett. Da er du fortsatt litt omtåket og redusert.. Jeg kunne ikke gitt mer faen i at jeg ikke hadde shavet leggene eller frisert dåsa som jeg pleier.. Enda jeg er MEGA nøye på slikt til vanlig!!! :knegg: Du blir SÅ glad for nettingtrusene også... De er bare SÅ gode altså... :knegg:

Men du, dette går kjempefint altså!!! :jupp: Du må bare innse at du mister kontrollen en liten periode, men at det kommer noe fantastisk ut av hele opplevelsen!! (Hvertfall typisk oss kvinnfolk å ønske kontroll, det var nok det verste for meg å gi slipp på..)

Jannamor
12-07-2008, 17:30
Ja, å føle at man mister kontrollen er helt jævlig!!! Det er helt sant karette!

Karette
12-07-2008, 17:39
Nå har ikke jeg født vaginalt, men man mister sikkert litt kontrollen da også.. :mumle: Så, om du klarer å psyke deg på at du mister litt kontroll og stoler på at andre beholder den for deg, tror jeg opplevelsen kan bli ganske så fin :jupp: (Jeg fikk uforberedt hastesnitt og det var noe skikkelig dritt, så tror det er topp at du vet når og hvor det skal skje :))

Jannamor
12-07-2008, 19:53
Nå har ikke jeg født vaginalt, men man mister sikkert litt kontrollen da også.. :mumle: Så, om du klarer å psyke deg på at du mister litt kontroll og stoler på at andre beholder den for deg, tror jeg opplevelsen kan bli ganske så fin :jupp: (Jeg fikk uforberedt hastesnitt og det var noe skikkelig dritt, så tror det er topp at du vet når og hvor det skal skje :))

Ja, veldig glad for det jeg også. Nå er jo bare redselen for at det skal starte før da :klask:

men jeg har snitt 17 dager før termin så det skulle ikke være noen fare

-jinta-
16-07-2008, 16:58
Jeg kom hjem fra sykehuset etter snitt i dag og kan svare for hva som har skjedd med og rundt meg de siste dagene...

Er man naken?
- Jeg hadde sykehusskjorte og dyne da jeg ble trillet inn. De satte opp "skjermduken" til operasjonen før de tok dyna - mener jeg å huske, så på den måten følte jeg meg ikke så naken... Så jo ikke kroppen min selv. Hadde skrevet i ønskebrevet mitt at jeg ikke liker å "blotte meg" så det var mulig de gjorde det slik av den grunn:vetikke:Fikk også satt inn kateteret etter bedøvelsen, sånn at jeg ikke kjente særlig til "fiklinga" der nede. Ønskebrev er en fin ting... ;)

- Jeg hadde snitt kl 12 og var på beina en liten tur kl 1630. Jeg klarte bare noen få små skritt på grunn av smertene. Fikk beskjed om at hvis jeg kom meg bort til vasken (ca 5 meter) kunne de ta ut kateteret. Det orket jeg ikke. Samme kan det være for å stå opp for å gå på do i løpet av natta hadde jeg nok ikke klart. Beholdt kateteret til morgenen etter, jeg. Samme dagen som snittet fikk jeg derfor ikke dusjet. Det kom inn en jordmorstudent og spurte om jeg ville vaske meg litt - og det ville jeg, for jammen føler man seg skitten etterpå. Hun tok med et bekken som hun holdt under når hun skylte meg der nede, og så fikk jeg en klut som jeg vasket kroppen min med. Dagen etter snittet kom jeg meg i dusjen - med hjelp fra samboeren min. De ville ikke la meg gå alene siden jeg var litt svimmel.

- Nå er dette rimelig ferskt, men komplikasjoner - nei. Hadde som Verona luftsmerter i skulderen, men ikke til de grader som hun må ha hatt. Kjentes litt ut som å ha hold i skulderen når du løper, hvis du har hatt det noen gang. Og så river det i snittet om jeg hoster eller nyser, men så er det veldig ferskt også...

- Har faktisk ikke fått noen info om dette, men 5 kg eller ikke noe tyngre enn babyen er vel det jeg har hørt fra før.

Man får bære babyen ja?
- Absolutt! :jupp: Men det første døgnet er jeg glad jeg hadde pappaen i familierom sånn at han tok løftene. Jeg var nok litt for sta i forhold til å ikke be om smertestilllende... Ta imot det du får og spør om mer om du føler for det!

- 6?

- Mener det er 6 uker, men at du da må starte forsiktig.

- Jeg begynte å blø med en gang. Har sett i tråden her at mange har fått sjekket bleiene sine på oppvåkninga, men det var ingen som tittet i mine i løpet av oppholdet... Nå er jeg på dag 5 og det var bare de par-tre første dagene at det var noe særlig å snakke om. Nå mnner det om svak mens

- Vet ikke.

Er det mange som har får holde babyen mens de syr og på recovery? (jeg har fått spesiell avtale om det, men jeg tror nok ikke på noe før det skjer).
- Pappa og baby kom inn igjen med en gang babyen var tørket av og pakket inn, så jeg hadde selskap mens jeg sydde. Babyen ble kald, så mann/barn måtte gå litt før jeg var ferdig. De skulle komme tilbake til meg på oppvåkninga, men siden babyen hadde blitt litt for kald lå han i varmekasse. Dermed kom pappaen ned alene - med masse bilder å vise meg på kameraet :) Babyen var klar etter at jeg hadde vært på oppvåkningen i litt over en time, så jordmor kom for å spørre om vi ville ha ham sammen med oss. Men da var jeg i stand til å bøye knærne og kunne kjøres til barsel :jupp:

- Du trenger pleie en liten stund etter operasjonen. Det er jo ikke noe lite inngrep akkurat. Men det skulle vel være mulig å flytte til sykehushotellet etter en dag eller to...

-jinta-
16-07-2008, 17:55
skal ha KS ja..

så tar noen på deg en nettingtruse og bindballong (hehe) mens du ligger på operasjonsbordet da eller? For man klarer vel ikke det selv med bedøvelsen?

ellers var det masse god info.. Det liker jeg. Plutselig får man de utroligste spørsmål i hodet.
De har nok på deg truse og bind på operasjonsbordet, ja... Det tenkte jeg faktisk ikke over hvor hadde kommet fra :) Jeg liksom bare hadde det på meg etter operasjonen. Sånn er det å være bedøvet ;)

Vianne Rocher
12-08-2008, 01:58
Og nå så jeg at du hadde født! Gratulerer med gutten! Håper KSet ditt ble fint!

Ignorabimus
12-08-2008, 03:11
Gratulerer med gutten!

Det var ikke mange som visste at trening, og da spesielt magemusklene ikke skal trenes før etter 12 uker!

Jeg har forresten fire snitt. :)