PDA

Vis full versjon : Jernlager, Hb og vit.B-mangel...

Elinmor83
11-07-2008, 21:22
Fikk beskjed for et par dager siden om at jeg har lavt jernlager, fortsatt litt lav HB og mangler vitamin B6, B12 og folat :dåne:

Hb låg på 9 en uke før jeg tok prøven som viste 10. Første ble tatt i fingen, andre var vanlig blodprøve i armen. Hadde spist litt jern(duroferon) i mellomtiden. Jernlageret var på 12 (skal ligge på 15-150). Nå er jeg litt redd for at Hb'en skal bli for høy, siden det ikke er bra heller. Har en liten skavank som gjør meg litt ekstra utsatt for blodpropp, og forebygger med blodfortynnende.
Er det fare for at Hb blir for høy om jeg fortsetter med dette jernpreparatet?

Legen sa at å mangle disse B-vitaminene ikke var farlig for barnet, men det var ikke bra for meg. Har fått TrioBe som jeg tar nå. Har forstått at dette kan ha noe med anemi å gjøre også? Noen som vet noe om dette? :blond:

Saki78
12-07-2008, 11:45
Hvor mye jern er det i tablettene du tar? Normalt så tar tarmen opp mellom 1-3 mg jern i døgnet, resten går ut igjen..

Det er normalt at Hb stiger mot slutten av svangerskapet, men normalt så er det ikke farlig for barnet før den er over 16.. Nå har jeg ingen verdier på hva du helst bør være under siden du går på blodfortynnende.. spør legen din :jupp:

Anemi er heller ikke kjekt, det kommer jo an på om du mister mye blod ved fødselen. Siden du går på blodfortynnende så er det vel en viss risiko for at du kommer til å miste litt blod under fødselen?

Jeg har ligget jevnt rundt 10,6 på Hb tidliger i graviditeten og hadde nå steget til 12,7 (uke 38+2), så det var jo ikke så fryktelig høyt, men jeg har ikke tatt jerntabletter.

Sirkeline
18-07-2008, 21:16
Nå er det sånn at lav HB kan ha flere årsaker. En årsak er lav Ferritin (lavt jernlager). En annen årsak er mangel på feks vitaminer som B12. Det kreves både jern og B12 for å lage hemoglobin (HB). Derfor kan mangel på B12 alene gi anemi selv om du har nok jern i kroppen. Alle delene må være der for å få en fullendt prosess av produksjon av HB.

Det hjelper altså fint lite å ta det ene om noe annet mangler. Din HB vil ikke kunne skyte i været helt uten videre selv om du tar tilskudd. Dette er en prosess som tar lang tid. Å fornye røde blodceller (der hvor HB sitter) tar 3 mnd fra de er laget til de er ferdig modnet og slippes i blodbanen som HB på de røde blodcellene. Økning i HB skjer altså ikke "over natta".

Det som er viktig, er at du får i deg B12, mulig du må ha det som sprøyter (dette kan legen din fortelle deg noe om), og at du tar jern sammen med C-vitaminer (helst utenom melkemåltider) Noen tar opp nok B12 gjennom tarmen (gjennom maten og kosttilskudd/vitaminer), mens andre må ha det gjennom sprøyter en gang i mnd eller hver 3. mnd.