Vis full versjon : keisersnitt eller fødsel?
Maanestraale
21-07-2008, 14:26
Hei :) Har termin og to og en halv uke og hadde først bestemt meg for planlagt keisersnitt, p.g.a. sen fremgang i fødsel og hastekeisersnitt ved forrige fødsel, men har nå i samråd med jordmor ved Riksen bestemt meg for å prøve vaginalt først og avtalt at de evt. igangsetter keisersnitt om progresjonen i fødselen går tregt (avtalt minst en cm åpning i timen, ellers keisersnitt om det stopper opp). Har lyst å prøve å føde vaginalt, selv om jeg tenker på at jeg etter igangsetting to uker over termin sist (og kommet igang med svake rier sist) ikke fikk mer enn 4 cm åpning på tross av riestimulerende drypp, tok vannet etc... Er redd det ikke skal åpne seg mer denne gangen og at det ender i nok et hastekeisersnitt.... Hører ulike meninger fra fagfolk om dette, om forrige gang har mye å si for hvordan det blir denne gang... Noen sier at siden jeg ble liggende lenge med en cm åpning og sterke "maserier" så var kanskje livmora så sliten at det derfor åpnet seg så lite, og at det kan gå som en drøm denne gang, andre sier at det kan være en stor fare for at det samme skjer igjen... Er det noen der ute som har opplevd å ha en normal, vaginal fødsel til triss for keisersnitt ved tidligere fødsel p.g.a. langsom fremgang?
Takk for svar :)
TattyTeddy
21-07-2008, 15:33
jeg skrev et langt innlegg her, men så forsvant det..
var vannavgang med meg med størstemann, men etter 70 timer ble det hastesnitt med full narkose..
Nr 2 grublet jeg slik som du i lange baner. Ble satt i gang,uten fremgang, hjemsendt etter 6 dager og når endelig dagen kom. Ble jeg satt igang på nytt og da virket igangsettingen ganske bra. Da ble jeg igangsatt halv 11 på dagen, fikk epidural for jeg hadde masse smertert så det dabbet av. Med drypp på kvelden, var jeg oppe i 10 cm og jenta kom halv 2.. FOr meg var det en helt annen opplevelse denne gangen i hvertfall etter fødselen, i forhold til sist da jeg var bortreist etterpå av narkosen..
Maanestraale
21-07-2008, 16:29
Hei :) godt å høre at andre gangen kan være annerledes, og at man kan føde fint vaginalt til tross for at det ikke gikk forrige gang... Selve keisersnittet var ikke traumatisk sist, men det tar lang tid å komme seg, og med ei lita jenta på halvannet år hjemme blir det vanskelig å ikke skulle løfte mer enn babyens vekt på mange uker, så det enkleste er om det blir vaginal fødsel. Så du ble igangsatt på termindatoen? Var det en grunn til det...? Jeg skal på kontroll 11 og 13 august og bli strippet som det heter, vurderer igangsetting 13, om det ikke er skjedd noe da, og så et evt keisersnitt 14. om det ikke går vaginalt - enten at jeg fortsatt er umoden el at igangsettelsen resulterer i det samme som sist- masse rier og lite fremgang...Må ha vært en deilig opplevelse å få det til vaginalt andre gang -gratulerer:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.