PDA

Vis full versjon : Preklampsi og medisin!

MonaC.
09-08-2008, 18:23
Kommer mye fra meg her i dag...
Er nettopp kommet hjem fra legevakta.. Fikk konstatert uvi...
Men også forgiftning!!!
Fikk en medisin for denne... Som heter Largactil 25 mg...
Noen som vet noe om denne???
Pakningsvedlegget står nemlig på fransk!!!!Og det kan ikke jeg oversette!!!!!!

Sirkeline
09-08-2008, 19:23
Hva slags forgiftning, svangerskapsforgiftning? Lurte litt på sepsis jeg nå, det er også en forgiftning. Og hva slags oppfølging skal du ha på dette?

Så bra at du omsider kom deg til legevakta da, har du ringt føden for å gi dem en tilbakemelding etter besøket på legevakta?

Largactil er det samme som Klorpromazin. Jeg finner desverre ingen av dem hos Felleskatalogen, det er sikkert fordi det er et preparat som er importert ved siden av "vanlige medisiner" som står i Felleskatalogen. Litt vanskelig å forklare, men altså ikke så uvanlig, ei heller farlig.

Når jeg søker på dette hos Relis, Statens legemiddelverk, ser jeg at dette går under gruppen antipsykotika - men det er ikke uvanlig at medisiner kan ha flere bruksområder annet enn det preparater opprinnelig ble laget mot.

Når det gjelder farer ol, om det er hva du er ute etter, fant jeg gode svar til deg:

Det er lite som tyder på at klorpromazin er forbundet med fosterskader, og dersom antipsykotisk medikasjon er nødvendig under graviditet er dette preparatet blant de foretrukne behandlingsalternativene. RELIS har også tidligere svart på spørsmål om bruk av klorpromazin under graviditet. Konklusjonen var at det er lite som tyder på at det er økt risiko for fosterskader ved bruk av normale doser av klorpromazin www.relis.no (http://www.relis.no)

25 mg er også en normal dosering. En positiv bivirkning for deg er at denne medisinen kan senke blodtrykket, og jeg regner med det er derfor du har fått den?

Vicmar
09-08-2008, 19:51
Jeg har kun hørt om largactil til bruk som antipsykotikum tidligere, men nå har ikke jeg jobbet med medisinering av gravide heller da.

Jeg finner dette: http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?repid=0&PageID=66&IOID=5410&editionid=22948&texttypeid=2&languageid=0 om Largactil.

MonaC.
09-08-2008, 20:30
Jeg fant ut litt på en engelsk side... Og der står det at en IKKE skal bruke denne medisinen når en er gravid... Ei heller under amming...
Har ikke lyst til å ta denne medisinen i det hele tatt før jeg får mer utfyllende informasjon! Kommer til å få høyere blodtrykk pga angsten!
Vet jo at legen mest sannsynlig ikke ville skrevet ut denne medisinen til meg hvis den var farlig... Men med den behandlingen en får ved Arendal sykehus så vet jeg ikke om jeg tør...
Videre oppfølging er at jeg skal til legen ved første ledige time til uka... Så håper bare jeg kommer inn til mandag.. Noe jeg regner med jeg gjør... Så får jeg ta det litt etter litt...

Men.. Det finnes da andre medisiner en kan ta for å senke blodtrykket! Det finnes vel tusner av de!!!! Så hvorfor akkurat denne??? Når jeg ikke finner noen sider i det hele tatt om denne medisinen..På norsk altså...
Har lite lyst som sagt til å ta denne medisinen.. Et par dager fra eller til kan da umulig skade??? Hadde jeg ikke dratt på legevakta i dag hadde jeg mest sannsynlig ikke fått rede på det før til fredag...

Vicmar
09-08-2008, 20:57
Kan du ikke ringe til fødeavdelingen på sykehuset og høre med de da? Si at du ikke skjønner noe av pakningsvedlegget, og at du lurer litt på hva dette medikamentet er?

MonaC.
09-08-2008, 21:34
Kan du ikke ringe til fødeavdelingen på sykehuset og høre med de da? Si at du ikke skjønner noe av pakningsvedlegget, og at du lurer litt på hva dette medikamentet er?

Jo... Kunne kanskje gjøre det... Men orker ikke mer fra de i dag!!!! Så da blir det i morgen heller! Skal jo som sagt til legen min på mandag(hvis jeg får time da...) så vurderer sterkt å vente til da med å gjøre noe!

Stine-mor
09-08-2008, 21:45
Jo... Kunne kanskje gjøre det... Men orker ikke mer fra de i dag!!!! Så da blir det i morgen heller! Skal jo som sagt til legen min på mandag(hvis jeg får time da...) så vurderer sterkt å vente til da med å gjøre noe!

De har vel hatt vaktskifte nå, så jeg ville kanskje ringt likevel. Det blodtrykket var høyt, og slikt gjør meg engstelig.

Håper du finner ut av det.

Sirkeline
09-08-2008, 22:09
Jeg fant ut litt på en engelsk side... Og der står det at en IKKE skal bruke denne medisinen når en er gravid... Ei heller under amming...

Du skal være veldig varsom med hvor du søker informasjon. Felleskatalogen er feks laget av produsentene selv og derfor ikke til å stole på spesielt når det kommer til graviditet og amming. Da kan du selv tenke deg når du tar et fritt søk på nettet uten å kjenne troverdigheten til den siden du er på. Internett er altså ikke likt med sikker og god kilde.

Bla fordi Felleskatalogen ikke alltid er noen god kilde, har Statens Legemiddelverk opprettet en produsentavhengig datasøkebase som heter RELIS for leger og annet helsepersonell. Det er denne jeg har sitert infoen fra. og jeg ville helt klart tatt dette for sikker informasjon fremfor noe en finner på nettet. RELIS har god og uavhengig dokumentasjon på hvert eneste legemiddel det blir spurt om og Norge er en av de landene som er strengest på medisiner.

Er du usikker, så ring helst legevakta igjen, evt fødeavd og be om å få snakke med en gynekolog om dette. Men, jeg ville stolt på RELIS sin info selv om jeg skjønner godt at det ikke er ålreit å gå og være bekymret.

Sirkeline
09-08-2008, 22:12
Jeg finner dette: http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?repid=0&PageID=66&IOID=5410&editionid=22948&texttypeid=2&languageid=0 om Largactil.

Igjen, en skal være veldig forsiktig med å søke på nettet for info, spesielt om medisiner. Dette er antakelig preparatomtalen fra produsenten og derfor ikke produsentuavhengig informasjon. Det er en kjent sak at legemiddelprodusenter helgarderer seg når det kommer til spesielt amming og graviditet og derfor ikke kommer med relevant informasjon, og også direkte feilinformasjon rundt svært mange legemidler.

Nettopp derfor er det flott at det finnes produsentuavhengige kilder en kan søke langt sikrere informasjon. Den linken du har her, er ikke produsentuavhengig.

MonaC.
09-08-2008, 22:31
Ja de har vel ikke tolvtimers skift de jordmødrene??? Kanskje jeg skal ta en telefon??? Sist jeg ringte var jo klokka rundt tolv...

Sirkeline
09-08-2008, 22:37
De som var på jobb på dagen, er neppe på jobb i kveld med mindre de er beordra på jobb av spesielle omstendigheter ;)

De jobber vanlige skift som andre dødelige (vel, ikke som leger, da... :knegg: )

MonaC.
09-08-2008, 22:44
De som var på jobb på dagen, er neppe på jobb i kveld med mindre de er beordra på jobb av spesielle omstendigheter ;)

De jobber vanlige skift som andre dødelige (vel, ikke som leger, da... :knegg: )

Ringte til føden jeg!
Og der hadde pipa fått en litt annen lyd ja!!!! Nå fikk jeg spørsmål om jeg ville inn på sjekk osv. Nå er ikke det en mulighet akkurat nå da... Barnevakten spurte så pent om å få ta seg litt vin i dag og det sa vi ja til... Så da kan vi ikke la 4 barn sove her hjemme alene... Og jeg får ikke kjøre bil akkurat nå...
Men ho skulle ringe til vakthavende gynekolog og ringe meg opp igjen med svar om diverse.... Vurdere sterkt å ta en sjekk i morgen...

Vicmar
09-08-2008, 22:46
Igjen, en skal være veldig forsiktig med å søke på nettet for info, spesielt om medisiner. Dette er antakelig preparatomtalen fra produsenten og derfor ikke produsentuavhengig informasjon. Det er en kjent sak at legemiddelprodusenter helgarderer seg når det kommer til spesielt amming og graviditet og derfor ikke kommer med relevant informasjon, og også direkte feilinformasjon rundt svært mange legemidler.

Nettopp derfor er det flott at det finnes produsentuavhengige kilder en kan søke langt sikrere informasjon. Den linken du har her, er ikke produsentuavhengig.

Joda, dette er produsentens egen omtale. Det står ingenting der om graviditet bortsett fra 1. trimester ;)

Jeg bruker vanligvis legemiddelhåndboka, og den er iallefall produsentuavhengig. Men ofte kan det vært enklere for "menigmann" å lese produsentenes omtaler, er min erfaring. Legemiddelhåndboka kan iallefall være litt vanskelig å forstå for de som ikke bruker medisinske uttrykk til vanlig.

Omtalen fra legemiddelhåndboka står her. (http://www.legemiddelhandboka.no/xml/)

Når det er sagt, så er iallefall produktomtalene til produsenten feil på det viset at de helgarderer seg slik at det ikke skal være mulig å gjøre feil... MEN om det gjør at man ikke TØR å ta medisinen man er foreskrevet, kan det allikevel være farlig.

Jeg ville tatt en telefon, om jeg var deg MonaC, for jeg tror ikke du kommer til å slå deg til ro før du får en "second opinion"... Det er ikke bra å la være å ta medisiner for preeklampsi heller...

Lykke til!

Vicmar
09-08-2008, 22:48
Ringte til føden jeg!
Og der hadde pipa fått en litt annen lyd ja!!!! Nå fikk jeg spørsmål om jeg ville inn på sjekk osv. Nå er ikke det en mulighet akkurat nå da... Barnevakten spurte så pent om å få ta seg litt vin i dag og det sa vi ja til... Så da kan vi ikke la 4 barn sove her hjemme alene... Og jeg får ikke kjøre bil akkurat nå...
Men ho skulle ringe til vakthavende gynekolog og ringe meg opp igjen med svar om diverse.... Vurdere sterkt å ta en sjekk i morgen...

Flott at du blir tatt alvorlig! Blir spennende å høre hva de har å si :)

Sirkeline
09-08-2008, 22:56
Høres kjempebra ut :kidoki:

MonaC.
09-08-2008, 22:58
Jo... Hva sa de...
Så lenge jeg følte det gikk greit å være hjemme så kunne jeg være det. Men skulle ringe på mandag morgen for å få framskyndet timen min hos jordmor.Og hvis ikke det gikk så ta kontakt med de på føden igjen... Sukk...for et stress...
Fikk beskjed om å ligge mye og sove mye...
Ang medisinen sa ho at den var for blodtrykket og for å få meg avslappet... Vurderer å ta den, men.... Hvis jeg var usikker så skulle jeg bare droppe den!!!!
Hva hadde du gjort???

Sirkeline
09-08-2008, 23:03
Jeg er skeptisk til alle mulige medisiner (selv de sikre), og det er vanskelig når jeg ikke er i din situasjon og kjenner på kroppen og går i dine sko. Ikke veit jeg hvor mye svangerskapsforgiftning du har heller (feks BT, utslag på proteiner, ødemer ol). Jeg nølte jo til og med å ta Bricanyl da jeg hadde premature rier :rabla:

Så nei, det er vanskelig å si hva jeg ville gjort, MonaC. Jeg skjønner godt det er vanskelig for deg!

Vicmar
09-08-2008, 23:04
Jo... Hva sa de...
Så lenge jeg følte det gikk greit å være hjemme så kunne jeg være det. Men skulle ringe på mandag morgen for å få framskyndet timen min hos jordmor.Og hvis ikke det gikk så ta kontakt med de på føden igjen... Sukk...for et stress...
Fikk beskjed om å ligge mye og sove mye...
Ang medisinen sa ho at den var for blodtrykket og for å få meg avslappet... Vurderer å ta den, men.... Hvis jeg var usikker så skulle jeg bare droppe den!!!!
Hva hadde du gjort???

Herlighet! :dåne: Jeg synes virkelig de kunne fortalt deg om du burde ta den eller ikke! Men da har jo de iallefall bekreftet at den er OK å ta. Det er jo ikke bra å gå med høyt blodtrykk over lang tid heller. Siden de på sykehuset sa det var greit å ta den, hadde jeg nok tatt den. Kanskje det gjør godt om den hjelper deg til å slappe av litt ekstra mentalt også.

Ikke greit å være deg nå... :stakar:

MonaC.
09-08-2008, 23:05
Jeg er skeptisk til alle mulige medisiner (selv de sikre), og det er vanskelig når jeg ikke er i din situasjon og kjenner på kroppen og går i dine sko. Ikke veit jeg hvor mye svangerskapsforgiftning du har heller (feks BT, utslag på proteiner, ødemer ol). Jeg nølte jo til og med å ta Bricanyl da jeg hadde premature rier :rabla:

Så nei, det er vanskelig å si hva jeg ville gjort, MonaC. Jeg skjønner godt det er vanskelig for deg!

Bt ble målt til tre forskjellige i dag... Det laveste var 146/98 og det høyeste var 150/106... Proteiner har ligget på 1+ de siste fem målingene og ødemer ligger å vipper mellom 1 og 2... I tillegg har jeg hodepine og vondt under ribbeina....

MonaC.
09-08-2008, 23:08
Herlighet! :dåne: Jeg synes virkelig de kunne fortalt deg om du burde ta den eller ikke! Men da har jo de iallefall bekreftet at den er OK å ta. Det er jo ikke bra å gå med høyt blodtrykk over lang tid heller. Siden de på sykehuset sa det var greit å ta den, hadde jeg nok tatt den. Kanskje det gjør godt om den hjelper deg til å slappe av litt ekstra mentalt også.

Ikke greit å være deg nå... :stakar:

Ho mente vel at jeg burde ta den slik jeg tolket det... Tror jeg tar den i dag iallefall for å se hvordan reaksjonen blir.... Om jeg ikke føler den gjør noenting så dropper jeg den galant!!!!
Takk for trøsten..:klem:

Sirkeline
10-08-2008, 19:52
Hvordan går det?

MonaC.
10-08-2008, 21:05
Hvordan går det?

Er vel kommet over sjokket nå... Tok den pilla igår jeg... Men følte ikke den hjalå noenting... Bortsett fra at jeg har gått rundt som en zombie i dag... Er det normalt??? Hodepinen er verrre...
Skal ringe legen min på sykehuset i morgen for å få fremskyndet timen min! Håper bare de har tid i morgen, ellers så¨drar jeg til fastlegen min!!!

Sonja
10-08-2008, 21:10
Flere som ikke har så altfor god erfaring med Arendal sykehus ser jeg. :knegg:

Håper det ikke er noen skadelig medisin du har fått, og så håper jeg at det ikke utvilker seg mer enn hva det har gjort allerede.
Masse lykke til!

Sirkeline
10-08-2008, 22:25
Er vel kommet over sjokket nå... Tok den pilla igår jeg... Men følte ikke den hjalå noenting... Bortsett fra at jeg har gått rundt som en zombie i dag... Er det normalt??? Hodepinen er verrre...
Skal ringe legen min på sykehuset i morgen for å få fremskyndet timen min! Håper bare de har tid i morgen, ellers så¨drar jeg til fastlegen min!!!

Den kan ha en beroligende effekt og kanskje derfor du har følt deg trøtt i dag.

Lykke til i morgen!!