PDA

Vis full versjon : Hvis morkaka løsner?

Siggi
10-08-2008, 19:04
Jeg har nå fått vite at morkaka ligger ned over livmorhalsen og skaper blødninger… Og jordmor sier jeg må ta det med ro så morkaken ikke løsner.
Noen som har opplevd at morkaken har løsnet, hvordan kjenner man det?
Er livredd for at det skal skje:angst:

nikita
10-08-2008, 19:23
i mitt forrige svangerskap så hadde jeg morkaken over åpningen.
fikk da beskjed om å ta det med og vist jeg begynte å blø så måtte jeg ringe sykehuset med engang.
fikk en blødning i uke 26 og lå en uke på sykehus.
blødning nr to kom i uke 30 og da måtte jeg ligge enda en uke på sykehus.
i uke 31-4 så fikk en stor blødning(de andre gangene så fylte det bare trusa).
ambulanse kom i hui og hast.
fra jeg var på utsiden av sykehuset til jenta var ute tok 15min.
da hadde morkaka løsnet og det ble akutt keisersnitt.
gikk heldigvis bra med jenta mi.

har hørt noen får smerter men jeg kjente ingenting bortsett fra bløding.

jeg fikk beskjed om å ikke trene,ha sex,løfte tungt osv.måtte ta det mest mulig med ro.

dette kom helt uten forvarsel for meg.

jeg fikk beksjed om at morkaka kunne flytte seg etterhvert som livmora vokser så er du heldig så gjør den det.

men er stor sjangse for at det går bra uansett.

lykke til videre med graviditeten.

må bare spørre vist det er noe mer du lurer på:jupp:

Siggi
10-08-2008, 20:12
Jeg ble innlagt på sykehuset på tirsdag, da hadde det fosset blod i 3 kvarter. Men hva skjer hvis den løsner? Må babyen ut eller… jeg er jo bare 13 uker? Og hvor mye med ro skal man ta det? Kan jeg vaske huset, gå en tur???

Siggi
10-08-2008, 20:13
Har hatt ganske vondt i magen i helgen...burde jeg være bekymret?

Sita
10-08-2008, 20:15
Hvis morkaka løsner overlever ikke babyen i magen nei. Det blir hasteks når man har kommet såpass langt at det er mulighet for overlevelse. Er du usikker så forhør deg med lege. Siden det er såpass tidlig, så er det jo meget mulig den vil forflytte seg oppover etter hvert som livmoren vokser. Det avhenger litt av hvor den er festet. Men også siden det er såpass tidlig nå er det jo lite du får gjort tror jeg, annet enn å følge legens råd om å ta det med ro.

Sirkeline
10-08-2008, 20:15
Dette bør din gynekolog/jordmor svare deg på for akkurat ditt tilfelle som kjenner det og din situasjon. Har du ingen mulighet til å få snakka med dem om dette?

Siggi
10-08-2008, 20:25
Jeg skal til legen i morgen, mn legene gir dårlige svar. Ringte ABC klinikken Ullevål på fredag, der kunne de gi meg bedre svar. Hun sa jeg kunne gå meg en tur, jobbe hvis det var en rolig jobb jeg hadde. Men så skulle vi ha besøk i dag og har drevet å bakt og vasket litt i går og i dag, og blir redd jeg har stresset for mye.
Skal ringe jordmor i morgen...blir jo gal av dette:gal:

Sirkeline
10-08-2008, 22:29
Legen din kan nok ikke gi deg et så bra svar som en spesialist, nei. Ingen mulighet for å snakke med gynekologer ol isteden siden du har en så spesiell situasjon? Det er tross alt noe som kvalifiserer til spesialsoppfølging hos spesialist pga risikosvangerskap...