Vis full versjon : Gravid og redd
Uregistrert
13-08-2008, 13:37
Huff, fant i dag ut at jeg er gravid igjen, har en liten en på 6 mnd og er så absolutt ikke klar for en til, å få to barn med 15 mnd mellom vil vel bli bein tøfft innbiller jeg meg?? noen som har erfaringer?
sitter med dårlig samvittighet ovenfor nr 1, er bare liten baby ennå, og så måtte dele mamma og pappa med en til
jeg er så fortvilet her, noen råd? mannen vil ta det bort, men det blir feil også, komme inn som voksent menneske å ta en abort?
Jeg hadde et mega tøft svangerskap med førstemann, og det ser ikke ut til at det blir bedre denne gangen!
silkepels
13-08-2008, 13:52
Ja, det er tøft. Både i svangerskapet og i barseltiden.
Jeg hadde et forholdsvis "enkelt" første svangerskap, mens i det andre jeg bekkenløsning og diverse annet. Pluss altså en liten baby i tillegg.
Hadde grusomt dårlig samvittighet for den eldste på slutten for at jeg ikke klarte verken stell eller lek. Mannen min måtte inngå avtale på jobben om kortere dager for å bistå meg.
Og barseltiden har heller ikke vært en dans på roser. Har slitt med snev av fødselsdepresjon tror jeg. Men det kan også være pga slitsomt svangeskap og null avlastning annet enn fra mannen min. Familien bor langt unna. Takk og lov for barnehageplass til eldste.
Men, så kommer det positive:
-bleieperioden blir ferdig på kortere tid enn om du skulle ha fått et bleiebarn om noen år
-de kan leke med omtrent samme ting, du slipper å ha både babyting og barneting fremme
-er det samme kjønn kan den nye bruke den førstes klær
-de har alltid en lekekamerat tilgjengelig når de blir større
-den eldste kommer ikke til å føle på at h*n må måtte dele mamma og pappa med den ny. En barnelege sa at barn som er født med mindre enn 18 mnd mellomrom, anses som pseudotvillinger, og har ikke hukommelse til å vite om noe annet før den lille kommer. Så for den eldste vil den lille liksom bare "alltid ha vært der" om du skjønner.
Storesøster her har ikke vist et eneste snev av sjalusi. Det har gått så bra. Og nå som bekkenløsningen min er borte, har jeg mulighet for å leke med eldste igjen.
Ja, det er slitsom en periode, men perioden går over. Og jeg tror at barna kommer til å få mye glede av hverandre.
Men til syvende og sist er det jo ditt (og mannen din sitt) valg. Lykke til, uansett hva du/dere går for.
Uregistrert
13-08-2008, 14:29
Hvor mange mnd er det mellom dine barn?
silkepels
13-08-2008, 14:42
15,5 mnd
Skaubytroll
15-08-2008, 15:44
Jeg har 13,5mnd mellom mine to, og det har gått utrolig bra :) Bare positive opplevelser herfra ;)
Lykke til med det du måtte velge :klem:
Jeg kan bare si at for meg så har det vært helt greit å ha de tette, har jo 6 barn ( som du sikkert vet, da vi mest sansynelig har vært i samme klubb:blunke:) De 2 elste er det 13 mnd mellom og mellom nr 2 og 3 er det 2 år og 2 mnd, altså 3 barn på 3 år. Det samme har jeg det med de 3 minste, en i jan-05 en aug 06 og en i jan 08.... og jeg synest det er helt topp:jupp: de er flere fordeler med å få de tette, f.e.k dette med salusi. Hun elste som var 13 mnd da nr 2 ble født var aldri sjalu, men da nr 3 ble født var nr 2 en del salu, han var over 2 år og det var værre faktisk.
Lykke til.
Send meg en PM om du trenger flere råd, jeg stiller gjerne opp jeg :blunke:
Jeg har 14,5 mnd mellom mine eldste og jeg kan si at det går bra! :) Det føles kanskje overveldende nå, men trøst deg med at den verste panikken går over. Det kan jeg skrive under på som ikke helt planlagt får 5 på 5 år. :p
Svangerskap nr. 2 var lettere både fysisk og psykisk for min del, men barselstiden var tøff. Mye pga kolikk med minstemann samtidig som han på 14 mnd hadde kikhoste og var mye syk. Jeg husker lite fra det første halvåret. Da han var året løsnet det og siden har det vært mye lettere. De to er så gode venner selv om de krangler som søsken flest, de er veldig avhengig av hverandre og leker godt sammen. :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.