PDA

Vis full versjon : Trenger vi små fødehjem?

Filifjonk
27-03-2003, 13:37
Jeg er litt forbistret over at det er så få igjen av de små og koselige fødehjemmene. Jeg er opprinnelig fra Drammen og fikk min første sønn på Sentralsykehuset i Buskereud. Greit nok, men det ble veldig sykehusfølelse av oppholdet. Stresset personale og kalde og upersonlige omgivelser. Så da jeg flyttet til Rogaland i 99 håpet jeg på bedre muligheter.. men nei, ei heller her var det muligheter for å føde i hyggelige usykehusaktige omgivelser. Det ble rett inn på SIR hvor jeg nå må få min tredje også. Det finnes et alternativ.. Lister.. men det er så langt unna.
Jeg skulle ønske at man på ny startet fødehjem/stuer av den gode gamle sorten. Hvor miljøet var lite og hjemmekoseligt. Selv ble jeg født på sanatoriet i Drammen(populært kalt klekkeriet) og min mor har tegnet malene beskrivelser av miljøet der. Jeg er rett og slett misunnelige. Hvorfor skal ikke også vi moderne kvinner ha rett til å få våre barn i et trivelig miljø? Uten at det er for langt fra heimen? Selvsagt kan vi velge hjemmefødsel.. men det føles for utrygt for meg. Selvsagt kan vi velge selv hvor vi vil føde, men ofte blir det for langt unna heimen. Så har vi egentlig noe valg?
Sentralisering og rasjonalisering er noe drit.. All hygga blir borte i prosessen..
Men jeg spør jeg.. trenger vi små fødeenheter?

Ung Frue
27-03-2003, 16:26
Jeg også savner et lite fødested. Tror mange av oss kvinnenne kunne tenke oss det, men nå legger de jo ned små avd på sykehus og hele greia så det ser jo dårlig ut :(

Magedutti
27-03-2003, 19:25
Jeg savner et fødested lokalt generelt jeg! :uff:

På grunn av disse nye helseforetakene som jo skulle gjøre helsenorge bedre for brukerne, har vi nå her i byen mistet fødeavdelingen for en periode i sommer, tilfeldigvis når jeg skal føde... Nærmeste er to timer unna, og det neste skrittet deres blir å legge ned helt driften av enkelte avdelinger ved sykehusene.

små koselige fødestuer er bare å se langt etter når man ser denne utviklingen som nå er :uff:

Tiden flyr
28-03-2003, 11:01
JA, vi trenger fødestuene!

Å gå gjennom svangerskapet og vite at man må reise langt når riene setter igang, det kan ikke være morsomt!
Skal selv føde på ABC i Oslo, og selv om det ligger på et sykehus så er det helt utrolig intimt og koselig der.

Tidligere Bruker
28-03-2003, 12:04
Kunne tenkt meg fødestue jeg. ;)
Blir litt mere ro rundt os da, enn på et stort sykehus.

:mervink:

karo
29-03-2003, 02:25
Jeg syns også vi trenger de små fødestuene. Selv overveier jeg å kjøre 40 minutter til en sånn, selv om vi bor ti min. fra Danmarks største fødested (sykehus). Men det handler ikke bare om intimiteten og roen, men også om muligheten for vannfødsel + akupunktur.