Vis full versjon : Hva er dette?
Jeg er nå på vei 4 måneder. Dette vil være mitt første barn.Alt er helt nytt for meg, så jeg vet ikke helt hva som er normalt å føle. Den siste uken har jeg hatt veldig vondt helt nederst i ryggen og verking ved egglederne (virker det som). Dette har vart på det verste når jeg legger meg på kvelden og står opp. Men nå har jeg hatt disse plagene om dagen også. Jeg har gode dager også, dvs. at jeg ikke har det så vondt. Smartene kommer og går. Noen ganger hjelper det å legge seg ned å slappe av og andre ganger kan det bare bli verre hvis jeg ligger. Samme er det at det er bedre å gå, noen ganger.Hva kan dette være. Er veldig redd for å finne ut at dette er bekkenløsning. Skal til legen i morgen og få undersøkt dette. :uff:
Magedutti
28-03-2003, 15:06
Nå er du vel hos legen eller har vært der å fått svar, men det kan absolutt høres ut som bekkenløsning ja...:uff:
Ikke godt det der, er bare å satse på at det ikke blir for ille :stakar:
Tidligere Bruker
28-03-2003, 17:02
Jeg synes også det kan høres ut som bekkenløsning.
Snakk med legen din du, og ta det med ro.
:klem:
Filifjonk
31-03-2003, 15:16
Du har akkurat de samme symptomene som meg.. og det er bekkenløsning.. Får du gangvansker med tiden kan jeg anbefale deg manuell terapi.. Snakk med legen din om det..
Heisann alle sammenn, takk for alle svar.
:)
Har nå vært hos legen. Det jeg ble fortalt var at det var for tidlig å si om dette kunne være bekkenløsning. Men forstod på legen at det var bare å ringe hvis det var noe. Dette var beroligende å høre. Men hvor lenge må jeg gå med disse smartene, til det blir påvist at det er bekkenløsning???? Hvis dette ikke er noe annet. Må bare ta tiden til hjelp og følge de rådene jeg fikk av legen. Det var å ikke bære og ikke holde på med samme tingen over lengre tid, variere arbeidet. Vi for nå se.
:findag:
Tarmin 16 september :baby:
Venter spent på innkalling til ultralyd:D
Filifjonk
04-04-2003, 00:23
Disse legene.. disse legene.. !!! Jeg blir litt oppgitt jeg.. Du er 4 måneder på vei.. og legen påstår at det er for tidlig å sette diagnosen bekkenløsning. Tull!!! Bekkenløsning kan en ha fra uke 3 faktisk.. noe jeg har fått erfare denne gangen. Nok om det, dersom smertene øker, eller vedvarer bør du stå på og oppsøke legen din på nytt og forlange å få henvisning til utredning hos fysioterapaut. Det er min erfaring at svært få allmennleger er i stand til å utføre nødvendige tester for å fastsette diagnosen bekkenløsning. Du bør be om å få komme til en fysioterapaut som har spesialutdanning i bekkenløsning. Det er disse terapautene som tilbyr manuell terapi som har det. Og de er kompetente til å vurdere deg.
Tusen takk for svaret på mitt innlegg. Dette hjalp veldig. Jeg skal snakke med legen min anngående dette. :)
Som jeg sa i innlegget mitt, så har jeg noen gode og noen ikke helt så gode dager. Kan dette fremdeles være bekkenløsning når jeg har dager jeg ikke er så aller verst i ryggen. Da føler jeg at jeg har energi til å ta igjen masse arbeid hjemme. Men det vet jeg er bare dumt, for dagen i morgen blir deretter...med vondt i ryggen. Samme er det når det gjelder jobben min. Jeg jobber foressten i barnehage som er et yrke med mye løfting, bøying og farting fram og tilbake, hele dagen. Her om dagen sa viste jeg nesten ikke om jeg skulle gå, sitte eller ligge, ingen ting hjalp. Men så fikk jeg helga på meg og var sånn noelunde bra i form.
Samboeren min sier at jeg må ta dette på alvor......,jeg vet.Men jeg er et slikt menneske at så lenge jeg klarer å gjøre ting selv, så gjør jeg dem. Men jeg må jo en gang begynne å tenke på meg selv og min helse.
Hjertelig hilsen
Den fortvilte, mother to be:uff:
Filifjonk
08-04-2003, 15:04
Joda.. det er nok bekkenløsning dette. Selv om du har gode dager innimellom. Jeg har akkurat det samme. De gode dagene kommer når jeg ikke har løftet, vasket, bært, eller gått langt. Også tar jeg fatt da vet du, i den tro at jeg er bra, med vasking og rydding og bøying og greier og greier og da... da kommer de dårlige dagene som perler på ei snor. Det er såååå typisk med bekkenløsning akkurat det. Symptomene kommer avhengig av hva du har foretatt deg. Tar du det med knusende ro en dag, så vil du se at du er i fin form dagen etter.
Du jobber i barnehage..uffameg.. ! Tror du bør be om 100% sykemelding jeg.. Det er jo komplett umulig å jobbe med bekkenløsning i barnehage. Selv om du skulle bli fritatt for tunge løft og slikt vil du oppdage at ungene kryper opp i fanget ditt uansett. De vil henge i armene dine og forlage at du skal være med slik som du pleier. Dessuten er det lett å glemme at en ikke skal ditt og ikke skal datt. Jobben ligger jo liksom kodet i kroppen den. Med en sånn jobb er du jo programforpliktet til å bli med på turer og andre aktiviteter. Det blir for slitsomt.. Fortsetter du i jobben vil du bare få mer vondt. Og til slutt vil du ikke engang greie å komme opp av senga. Nei jente, du må ta dette opp med legen din igjen og forlange en skikkelig utredning. I mens ville jeg ha bedt om 100% sykemelding. Jeg har det, fikk det da jeg var 6 uker på vei, og i tillegg en streng preken om å ta det med knusende ro. Får ikke engang lov å trene. Så pass alvorlig er en bekkenløsning.. Den kan føre til varige skader om en ikke passer seg.
Filifjonk
08-04-2003, 15:24
Jeg glemte noe: En liten liste over typiske bekkenløsningssymptomer. Tenkte det kunne være en hjelp for deg for å vurdere om du faktisk har bekkenløsning. Det er andre lidelser som kan ligne nemlig og nå snakker du mye om vondt i ryggen. Det kan jo skyldes andre ting.
Vel her er listen:
Murring over symfysen, virker som det ligger et stramt og sårt bånd fra eggestokk til eggestokk. Murringen er mest fremtredene om morgenen og om kvelden. Kjennes tydelig når en ligger.
Revnefølelse. Følelsen av at en skal revne i to i skrittet.
Lealause beinknokler. Når en går kan en føle at beina liksom ikke sitter skikkelig fast.
Vondt for å sitte, ligge, stå og gå. Veldig trykkfølsom. En føler at en veier et tonn fordi en får tresmak i baken veldig fort når en sitter på hardt underlag. Noen får det til og med ved å sitte på mykt underlag.
Plutslige smerter, råe skarpe smerter, når en beveger seg dumt.
Ømhet i nedre del av ryggen, dvs nesten nede ved halebenet.
Murrig og smerter i hoftene, følges gjerne av en noe merkelig vaggende gange.
En veldig stivhet i bekkenområdet når en reiser seg etter å ha sittet stille en stund.
Smertestråling på innsiden eller utsiden eller baksiden av lårene.
Noen har strålesmerter på alle nevnte steder samtidig.
Strålesmerter i skrittet og helt øverst på innsiden av lårene.
Jernring rundt hele bekkenet.
Vel dette er de symptomene jeg selv har fått erfare på kroppen.
Min diagnose er bekkenløsning med gangvansker. Jeg må understreke at jeg er temmelig hardt rammet. Ikke alle får det så hardt.. Men uansett det er alvorlig nok å ha bekkenløsning i bare enkelte deler av bekkenet. Faren for slitasjeskader er like stor.
Kjenner du deg igjen i disse symptomene bør du kontakte lege SNAREST!!!
Tusen takk for svaret. Dette var veldig til hjelp. Jeg skal kontakte legen min, anngående dette. Som du selv skrev må jeg ta dette på alvor og det skal jeg. Ellers så gleder jeg meg veldig til ultralyden og få se nurket for første gang.
Ultralyd 23.04.03
Termin 16.09.03
Filifjonk
10-04-2003, 00:38
Hei Råmundsen!
Ser vi skal på Ul samme dag.. og at vi nesten har samme termin.. skiller jo bare to dager.. Litt stilig da! Som deg gleder jeg meg veldig til ul. Jeg har hatt flere tidligere ul'er men den 23 skal vi ta en skikkelig gjennomgang.. Er spennende å seg om nurket har vokst og om h*n fortsatt er like vill som ved siste ul.
Når det gjelder bekkenløsningen er jeg bare glad for å være til hjelp. Jeg hadde ingen å spørre jeg da jeg oppdaget disse smertene første gang. Ante ikke hva det var og ante ikke farene ved det. Fremdeles finnes det leger som har svært lite kunnskaper om bekkenløsning og det kan være tungt å finne hensiktsmessig informasjon om emnet. Jeg har opparbeidet meg litt erfaring innenfor tilstanden. Har hatt dette i begge mine tidligere svangerskap og har det nå verre enn noensinne. Men med tiden har jeg lært meg å leve med det. Trenger du mer info.. eller oppbacking.. så bare ta kontakt.
I dag har jeg hatt en god dag, når det gjelder ryggen. Har heller ikke verket så veldig ved eggstokk området. Deilig å ha en sånn dag også. Du forteller at du selv har hatt bekkenløsning ved svangerskapene, du går vel til en fysioterapaut....? Er det noe som hjelper ? Det høres jo ut som at du er veldig plaget..... Det er sikkert ikke lett for deg og med små rundt deg i tillegg. Jeg kan i alt fall få slappet av etter jobb, når smartene er på det verste, uten at noen drar i buksebenet.....Så det er beundringsverdig.
Jeg skal nå til legen å få sjekket dette med ryggen, faktisk samme dagen som jeg skal til ultralyd. Gleder meg veldig å få rede ut dette.Blir mye borte fra jobben, men nå må jeg kun tenke på meg selv og barnet.
Ja, det var artig å høre at vi har termin rundt samme tid. Jeg gleder meg noe helt vanvittig til å bli mor. En kollega av meg er også gravid, men hun venter den minste om tre uker. Må si at jeg er litt sjalu...Skulle ønske at nurket var har nå. Men jeg må si at tiden har allikevel godt fort. Nå, om et par dager er jeg halvveis alt:klapp:
Filifjonk
11-04-2003, 12:03
:klapp: Hei igjen Råmundsen!
Tenker du på fysioterapi? Joda, jeg har hatt det i med minsten og med denne som kommer nå. To ulike behandlingsformer. Første gang fikk jeg vanlig fysioterapi med varmebehandling og massasje. Det var deilig og hjalp da litt. Men denne gangen har jeg fått noe som hjelper enda bedre. Nemlig manuell terapi hos en fysioterapaut som har 2 års tilleggsutdanning innen bekkenproblemer. For første gang ble jeg undersøkt skikkelig og fikk i detalj greie på hva mine problemer og smerter kom av. Det var en a-ha opplevelse. Fyren jeg går til brukte to timer på undersøkelsen og var veldig nøye og det føles betryggende.
Så neste gang jeg kom ble jeg kommandert opp på mageleie på en benk og med buksa ned på knærne og fikk elektroder festet til ryggen. En halv times elekstronisk nervestimulering senere var det over. Og jeg tenkte.. kan dette hjelpe da.. kjente ingen forskjell jeg.. Men utover uka ble jeg faktisk bedre og bedre og for hver ny behandling ble mine bevegelsesmuligheter større. Jeg kunne kaste krykkene og jeg kunne kjøre bil igjen. Jeg beveget meg normalt og hadde ikke den fryktelig jernringen rundt bekkenet når jeg la meg for å sove. Det var herlig..
Det er litt ubehagelig å få denne typen behandling, i allefall første gangene. Det er litt som om en blir prikket i ryggen med en skarp gaffel. Men ubehaget blir fort borte og etterhvert blir det faktisk deilig.. ( utrolig nok) Uten denne behandlingen og uten 100% sykemelding og bruk av trykkavlastene madrass hadde jeg vært krøpling i dag. I 6 uker før behandlingen kom i gang satt jeg stort sett i sofaen og kunne omtrent ikke bevege meg. Min mann måtte trå til med det meste. Kunne ikke engang lage mat. OG nå ! Kan jeg gjøre det meste, under forutsetning at jeg ikke overdriver. Jeg har fortsatt mine begrensninger.. men det kan ikke sammenlignes med hvordan jeg var før behandlingen. Merk deg at elektronisk nervestimulering kun er et middel for smertereduksjon. Det stabiliserer IKKE bekkenet.
Ja jeg er hardt rammet. Alle mine leddbånd i bekkenet er løse som slakke gummistrikker. Det fører til at bekkendelene sklir rundt, kommer ut av stilling og gnisser mot hverandre.
Av den grunn er det ting jeg helst ikke skal gjøre. Blant annet løfte og bære på minste som er 3 år. Men teori og praksisk er to forskjellige ting. Hvordan kan jeg unngå å bære minsten når han har revet opp hele stortåa og ikke kan gå? Det går bare ikke det. Så i en uke hadde jeg ham hjemme fra barnehagen og det ble endel løfting og trøsting og bæring.. Kjente det godt i bekkenet etterhvert. Men det er sånt jeg bare må ta med meg. Min mann er ikke tilgjengelig alle døgnets 24 timer så jeg må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen. Lempe litt her og lempe litt der. Min eldste pode hjelper takk og lov til litt. Han er 10 år og stor og sterk. Så jeg kan spørre han om å ta de tyngste takene når gemalen min er borte.
Det er godt å høre at du nå endelig skal få sjekket hva som feiler deg. Har legen endelig tatt deg på alvor nå? Godt at du har funnet ut at helsa di og ungen er viktigst akkurat nå. Jobbe kan du gjøre siden ikke sant? Når ungen er født og bekkenet har stabilisert seg. Får du diagnosen bekkenløsning er det en rekke hjelpemidler du kan bruke. Trenger du hjelp til å finne ut hva som finnes og hvor man får tak i det så kan du igjen ta kontakt med meg. For å få hjelpemidler må en stå på sjøl har jeg funnet ut. Ingen som opplyser deg om hvor de finnes og hva du behøver. Spør du blir du gjerne sendt fra lege til fysioterapauten tilbake til legen igjen. Virker som om ingen vil ta det ansvaret.
Vel,vel Råmundsen.. Flott at du begynner å få kontroll over situasjonen din. Og er det noe så bare spør. Det ligger forresten en mengde informasjon om bekkenløsning inne på dette forumet fra før. Søk litt rundt så vil du se.
K@roline
14-04-2003, 04:30
Da har jeg bekkenløsning jeg da... Utrolig hva man lærer av andre gravide på denne siden. I morgen blir det å ringe legen ja...
God påske alle sammen...
Filifjonk
16-04-2003, 16:50
Fint du fant svar her KarolineR-K. Jeg har besvart ditt opprinnelige innlegg.. men det var litt for lite kjøtt på beinet for å kunne si at det var det ene eller det andre. Men mener du at symptomene over passer deg så er det nok bekkenløsning du har ja. Velkommen i klubben.
Har nå vært hos legen anngående plagene jeg har hatt. Legen sier at det er mest sannsynlig bekkenløsning. Har snakket med min arbeidsgiver om dette. Det var snakk om en 50% sykemelding eller aktiv sykemelding. Det blir nok det siste for min del. Jeg tenkte at med en 50% sykemelding må jeg måtte gå faste dager annen hver uke. Det er ikke så lett for meg å si at jeg vil være bra på den dagen¨jeg skal på jobb og derfor blir det mere aktuelt for min del og ta en aktiv sykemelding. Da kan jeg styre hverdagen mere selv ut i fra åssen form jeg er i. Og da i tillegg slippe å ha det hengangs over meg eller ha dårlig samvittighet for at jeg går hjem tidligere en dag og belaste personalet med ekstra arbeid på grunn av mitt fravær. Da vil det alltid være en person inne for meg.
Ellers har jeg nå hvert på ultralyd og sett detlille :baby: mitt. Det var helt fantastisk å se det lille hjertet som dunket og slo. Ut i fra det legen så var alt bra med barnet. Tok alt opp på video. Det blir nok mest sannsynlig en gutt. For meg så spiller det ikke noe rolle så lenge barnet er friskt. Men pappaen ble veldig glag over at det blir en gutt og det blr selvfølgelig jeg også. :D :D :D
Hilen til alle fra Råmundsen og den lille ufødte
:findag: :findag: :findag: :findag: :findag: :baby:
Filifjonk
30-04-2003, 16:05
Så flott Råmundsen at du nå får en litt lettere jobbsituasjon.
Og gratulerer med vel overstått UL. Har selv vært der nylig.. og jeg svever ennå. Det var så rart å se hvor mye hun hadde vokst fra sist.. og så lå hun der med føttene helt oppe i ansiktet da... skikkelig sammenkrølla, så gyn. hadde problemer med å få tatt de nødvendige målene. Tok tid.. men så våkna hun og retta seg ut og viste seg fram i all sin prakt.. Ingen tvil om at det er jente.. :D
Akkurat hva vi helst ville ha.. :D :D :D
Men jeg er enig med deg.. samma hva det er bare det har alt det skal ha.. ( helst da) Man elsker ungene sine uansett kjønnet..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.