PDA

Vis full versjon : Åreknuter

marieB
12-09-2008, 17:58
Når er det vanlig å få sine første åreknuter som følge av svangerskapet?

Jeg regner med at jeg er arvelig belastet med åreknuter da jeg har en mamma som fikk masse åreknuter i forbindelse med sine 3 svangerskap. Problemet er bare at hun ikke husker når hun fikk de. Om det var tidlig, sent, eller etter at vi barna var født (er det mulig å glemme noe sånt?)

Jeg har enda ikke fått åreknuter, men tar alle de forhåndsreglene som jeg kan ta ( støttestrømper, ligger med beina høyt, sitter ikke med beina i kryss osv). Når kan jeg regne med at de første melder sin ankomst? *gruer meg*

harmony
12-09-2008, 20:07
Som med det meste av svangerskapsplager, varierer dette fra person til person... :sorry:

Hera
13-09-2008, 20:33
Mine åreknuter begynte å melde seg tidlig i forrige svangerskap, fra sånn uke 15-16, kan jeg tenke meg. Og denne gangen har jeg leggene til en 70-åring allerede ved 12-14 uker. Herlig!! :urk:
Det er selvfølgelig individuelt, men jeg ville tro at du hadde merket tendenser til utposninger på årer eller sånne mørke "edderkoppnett" allerede hvis det skulle bli veldig utpreget i løpet av svangerskapet. Håper du slipper unna.

De går heldigvis noe tilbake igjen etter at ungen er ute, men jeg har forsåvidt resignert, og innsett at det må bli operasjon når jeg er ferdig med dette.

Elinblu
13-09-2008, 21:05
Jeg er også sterkt arvelig belastet, med ei mor som måtte opereres pga store og smertefulle åreknuter etter sine to svangerskap. Mamma mener å huske at hun hadde tendenser til åreknuter og blå føtter allerede før hun ble gravid første gang. Bestefar hadde også en hel masse, og jeg var helt sikker på at jeg kom til å arve dette. Utrolig nok fikk jeg ingen åreknuter i forrige svangerskap - bare noen flere sånne sprengte mini-blodårer, hvis dere skjønner hva jeg mener. (Det har jeg hatt litt av i mange år.) Jeg brukte mye støttestrømper fra tidlig i graviditeten. Nå runder jeg straks uke 33, og har ikke sett noen åreknuter så langt heller. :kryss: Med andre ord: Det er ikke sikkert du arver det, marieB.

Sirkeline
13-09-2008, 21:24
Jeg er arvelig belastet og mine åreknuter kom da jeg var 5-6 uker på vei. Fikk ingen flere etter dette. Å bruke strømper eller ei betydde ikke noe for meg. Denne gangen har jeg utrolig nok ikke fått noen nye - enda.

marieB
15-09-2008, 17:46
Takk for svar. Jeg velger å støtte meg til håpet om de jeg kanskje kan slippe billigere unna enn det mamma gjorde :angst: Samtidig er jeg realist og tenker heller på hvor mange åreknuter jeg kommer til å få enn om jeg jeg kommer til å få det i det hele tatt :jupp: Håper ihvertfall at siden jeg har kommet såpass langt nå at jeg ikke får fullt like mange, smertefulle og stygge åreknuter som det mamma fikk stakkars :vetikke:

Sirkeline
16-09-2008, 10:18
Min erfaring er i alle fall at om jeg får åreknuter, kommer de med en gang jeg blir gravid og ikke seinere i svangerskapet, ei heller blir de verre i løpet av svangerskapet. Hos meg er det de første ukene (5-6) som avgjorde alt, ikke seinere.

Krysser fingrene for at dette også gjelder deg.