Vis full versjon : Stoffskifte
Noen som har vært gravid med ustabilt stoffskifte? Jeg har det nå, går på Levaxin, men vanskelig å finne riktig dose. Er derfor veldig bekymret for at dette skal skade fosteret.... Jeg har fått 2 barn, hadde også da lavt stoffskifte, men var da velmedisinert. Noen som vet/har erfaring?
Mvh maye
Jeg har ikke erfaring med medisiner da jeg aldri rakk å starte opp. Jeg har alltid lagt på grensen til lavt stoffskifte, men i sist svangerskap ble det lavere. Veldig mye kvalme og en del andre plager. Så fort barnet ble født stabiliserte det seg igjen og jeg raste ned i vekt. Nå har jeg vært sløv med prøver, men mistenker lavt igjen nå.
Jeg har lavt stoffskifte og går på levaxin. For 3 svangerskap siden var stoffskiftet mitt uregulert (pga en sløv lege), og jeg aborterte da. Spesialisten på sykehuset mente aborten kunne komme av at jeg ikke var satt på medisiner. Det er viktig at medisindosen justeres opp under svangerskap, fordi kroppen naturlig produserer mer thyroxin under svangerskap. Og når stoffskiftet er for lavt, betyr det at kroppen produserer for lite og ikke klarer å justere opp produksjonen selv.
I de to forrige svangerskapene + dette jeg er i nå har jeg jevnlig kontakt med endokrinolog på sykehuset. Det er samme lege som har fulgt meg opp alle gangene. Vi gjør det sånn, at jeg går på lab'en på legesenteret og får tatt prøver selv. Når svarene har kommet, ringer jeg spesialisten på sykehuset, og han forteller meg hvor mye jeg bør regulere levaxin-dosen og når jeg skal ta nye prøver igjen. Veldig grei ordning synes jeg.
Jeg synes absolutt du bør få rask henvisning til spesialist. I mellomtiden kan du få tatt stoffskifteprøver selv. Ifølge min lege skal TSH ligge mellom 0,4 og 1,4 under graviditet. Mens du venter på å få time hos spesialist kan du jo få sjekket nivået ditt hos fastlegen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.