PDA

Vis full versjon : Utvendig / innvendig ul?

Funny
30-03-2003, 21:49
Det høres ut som utvendig UL er slik man har sett på tv - gelé og "ting" på magen. Men hva er da innvendig ul - hvordan foregår det? Vurderer å bestille privattime til tidlig ul (er ca. 10 uker nå), og da blir det vel innvendig?

mamsen27
30-03-2003, 21:56
Jeg hadde innvendig ul da jeg var 7 mnd på vei med første min(blødninger) og 5 uker på vei med denne.
Det foregår ganske likt som en gynokologisk undersøkelse,bare det at de tar en lang plast-greie opp i skjeden istedet for den som de bruker oppå magen.

Tidligere Bruker
30-03-2003, 22:35
Venter du et par uker til, så kan det være du får utvendig UL. ;)

Men det e rikke så veldig ubehagelig med innvendig UL. ;) Men jeg foretrekker utvendig. ;)

:mervink:

Filifjonk
30-03-2003, 22:53
Er en tidlig i svangerskapet er innvendig ul best, fordi det gir best bilder. Men det er jo litt nedverdigende å ligge der med en dildo-lignende sak inne i sjeden. Særlig synes jeg det var ekkelt da jeg fikk en mannlig gynekolog og han skulle utføre dette på meg.. De rører nemlig rundt med pinnen.. og det kan nok bli veldig pinlig for enkelte. Min mann var med da jeg fikk dette utført og han var flau på mine vegne.. Ikke for det altså.. alt foregikk ytterst proffesjonelt... men det å se meg på skrævabenken med den derre greia på plass.. ble nok noe trasig for mannen min...

Gyda
30-03-2003, 23:06
Jeg har vært på så mange innvendige ul i forbindelse med hormonstimuleringer og ivf at jeg kan med hånden på hjertet si at det faktisk er "bedre" enn en gyn.undersøkelse med sånn kald metalldings(husker ikke i farta hva det kalles:o )
Jeg har også litt ekstra polstring på magen, og derfor trodde jeg at legen min kom til å ta innvendig ul lenge. Men til min overraskelse så fikk hun like klart bilde utvendig på 11+3 som ved innvendig når jeg var 9+5.
Så det er nok både erfaring og teknikk som spiller inn her.

Mannen min har forøvrig vært med på mange ul både utenpå og inni, men hva som er viktig der og da er jo hva man får se på skjermen;)

mamsen27
30-03-2003, 23:12
Den kalde dingsen brukte de på meg da.Og jeg måtte ha beina over de støtte-greiene på siden.
Den hvite lange stangen er ikke vond.Ingenting var vondt,men det var litt ubehagelig.

Iset
31-03-2003, 01:09
jeg fikk sjokk da jeg skulle ha innvekdig ultralyd, for jeg har hørt mange venninner si det er vondt og ubehagelig, og jeg mener jeg har hørt dem snakke om en lang tynn metallstang som de stapper langt opp i skjeden.

men herreud jeg kjente jo ingenting, og den hvite tykke greia de bruker, blir jo ikke puttet inn mer enn maks 2 cm, iallefall ikke etter det jeg kjente. trodde de skulle ta den lenger inn jeg, men neida:) føltes som om den bare lå "utenpå". veldig rart og vemodig å se det lille hjertet banke på skjermen, så tidlig i svangerskapet:)

klem Iset 7+2

marliin
31-03-2003, 11:03
Da jeg spontanaborterte for to år siden var jeg på innvendig ul gjentatte ganger fordi man var redd for at jeg hadde svangerskap utenfor livmoren. Jeg tenkte ikke over at det skulle være ekkelt eller ubehagelig å ligge med noe slikt inni meg, selv om mannen min var med og så på. Tror ikke han tenkte på det på den måten heller i og med at sprukket livmor og kanskje livstruende blødninger kunne vært alternativet. Vi tenkte nok mest på det lille frøet vi mistet den gang.:leiseg:

Funny
31-03-2003, 11:48
Når kan man få utvendig da? Har litt ekstra polstring jeg også - om det skulle ha noen betydning ... ;)

Takk til alle for svar forresten - denne siden er en gullgruve!