PDA

Vis full versjon : Kynnere!!!!!!!!

solstrålen
30-03-2003, 23:27
Nå har jeg kynnere HELE tiden. Jeg er bare 21+0 i dag i følge UL, og etter jeg reiste hjemmefra i dag kl 19.30 har jeg hatt 4-5 stk. Det er voldsomt ubehagelig!! Når kynnerene er over, sparker lillegutt villt for seg, og etter en liten stund er det stille. Så er det påan igjen. Noen ganger gjør det vondt, og sist jeg og sambo hadde samleie fikk jeg så vondt at jeg ikke klarte å fortsette. Bør jeg snakke med jordmor? Min mor fortalte meg i dag at hun var innlagt på sykehus pga kynnere tidlig i svangerskapet, så det er tydeligvis noe jeg har arvet. Jeg blir beskymra. Jeg var til legen på torsdag og fikk vite at jeg har bronkitt. Nå er jeg skikkelig forkjøla. Jeg nevnte kynnerene og fikk beskjed om å ta det med ro, og ikke gjøre husarbeid eller noe i form av aktivitet. (Deretter gav han meg pencilin for bronkitten.) Jeg har fulgt rådet hans, men kynnerene fortsetter. Jeg har de mellom 10-15 ganger om dagen. Kanskje enda mer. Jeg går på skole, og kan ikke holde meg hjemme. Jeg har alt for mye fravær som det er. Hva skal jeg gjøre??Blir litt redd når det er såå ofte..

beth
30-03-2003, 23:43
Veldig ubehagelig med kynnere!

Har en del kynnere jeg også, men ikke i det omfanget som du beskriver. Vet ikke mye om problemet, annet enn at venninner av meg som har vært plaget med problemet ble fullt sykemeldt tidlig i svangerskapet, og var tvunget til å ta det med ro.

Ellers har jeg fått vite at det ikke er farlig å ha kynnere, det kan ikke sette igang fødselen, men er selvsagt ubehagelig.... Fikk forklart at for fødselen og for babyen skulle det ikke være noen risiko, eller fare.

Ville i alle fall bare få lov til å ønske deg lykke til videre, og håper kynnerne roer seg!

:stakar: :stakar: :stakar:

MokkMokk
30-03-2003, 23:51
Jeg ville nok tatt det opp med jordmor jeg.
Har vært mye plaget med kynnere i det siste selv, kanskje i enda større grad enn det du beskriver. Hadde kynnere selv når jeg lå rett ut og hvilte på sofaen.. :uff: Og det er utrolig slitsomt! Snakket med JM om dette, og hun sendte meg rett til gynekolog for å sjekke livmorhalsen m.m., da kraftige/ hyppige kynnere over tid kan gå over til å få mer riekarakter, og påvirke livmorhalsen slik at den begynner å forberede seg på fødsel.

Hos meg så alt heldigvis fint ut ved GU og UL, men jeg ble likevel satt på Bricanyl depottabletter, som jeg må gå på ihvertfall i de nærmeste ukene. Dette for å forebygge for tidlig fødsel, samt at jeg skal få litt "fred".. Disse får ikke-viljestyrt muskulatur til å slappe av, og hemmer derved kynnerne. Jeg har brukt de noen dager, og har hatt god hjelp av dem! :kidoki: Bricanyl er blitt brukt i forhold til dette i lang, lang tid, og er ikke skadelig hverken for mor eller barn.

Snakk med jordmora di du, så får dere sammen vurdere om du må starte på medikamentell behandling,
eller om det kanskje holder å bare roe ned tempoet litt..

Lykke til!

Klem,
verene 29+1

mamsen27
31-03-2003, 00:21
Har akkurat det samme jeg og jeg er 20+2 i dag.
Det er verst om natta synes jeg.
Men jeg har det mange ganger for dagen.Opp til 7-10 ganger nå.
Noen dager er det mindre.Jeg synes faktisk at de er vonde også.AU AU AU.Og verre blir det.Også oftere.
Men vi må nok bare tåle dem.De vil være der fram til fødselen.
Min lille sparker også mere.

Meg
31-03-2003, 01:54
Sier som Verene: ta det opp med jordmoren din, hyppige kynnere KAN gå over i maserier, og det vil du ikke ha. Har hørt om de som har fått samleie-forbud en periode på grunn av kynnere/maserier.

Lykke til, og ta det litt med ro :)

Klem Meg

mamsen27
01-04-2003, 15:03
Jeg tok dette opp med min Jm i dag og hun sa at hvis de kommer regelmessig må du ta kontakt med legen.
Uansett det er normalt hvis det ikke er noe regelmessig.Om natten er det vanligst.Leggogså merke til om du får trykk nedentil i endetarmen samtidig.Da må du kontakte lege også.