PDA

Vis full versjon : kan ferieperiode være med og danne grl for fødselsperm?

flyfly
31-03-2003, 00:18
Litt kronglete spørsmål:
Er det noen som vet om en måned med ferie kan være en av mnd som kan være med og danne grunnlag for fødselspenger?

Dvs være en av de 6 av de 10 siste mnd osv som man må ha vært i inntektsgivende arbeid dersom man skal opparbeide seg rett til fødselspenger??

Det kan hende det ikke kan bli noen problemstilling men jeg lurer på hva som skjer om jeg ikke tar ferie før jeg går ut i perm, men etterpå. Så blir jeg gravid igjen etter 6 mnd og tar ferie mens jeg er 1-4 uker på vei. Slik at jeg har 5 mnd med fødselspenger og 1 mnd ferie...som jeg lurer på om kan danne grl for fødselspenger etter at barnet er født?

(Og: kan jeg gjøre det slik selv om jeg har avsluttet arbeidsforholdet helt...at jeg ikke skal tilbake til samme jobb senere...bør vel ikke ha noe å si det??)

Matrix
31-03-2003, 00:48
Perioder med fødselspenger teller med i opptjening til nye fødselspenger. Dersom du planlegger å få to tette er det i grunnen ikke et problem at du ikke rekker å ha inntektsgivende arbeid i 6 måneder før neste permisjon. :)

flyfly
31-03-2003, 10:50
takk for svar!

og hvis jeg bir gravid igjen når jeg bare har fem måneder igjen av fødselspermisjonen? og jeg velger å legge en mnd ferie blant disse kan mnd med ferie være med og dane grl slik at 1 mnd ferie + 5 mnd fødselspenger blir 6 mnd tilsammen?? ( 6 av 10 siste osv??)

eller må jeg ta ut perm tidligere da for å få fødselspenger

kroglespørrern

Matrix
31-03-2003, 11:34
Det vet jeg ikke.

Dersom du har fem måneder igjen av permisjonen og planlegger å ta ut permisjon tre måneder før neste fødsel hadde jeg vært veldig forsiktig med å legge inn en måneds ulønnet ferie i denne perioden.

flyfly
01-04-2003, 19:21
takk for tipsene!

så får vi ser hva som skjer, der et jo ikke sikkert jeg blir gravid igjen raskt, og jeg blir sikkert veldig sliten hvis jeg satser på to kjappe.....men har lyst...det har gått laang tid siden sist pga studier osv...får se hva livet bringer...