PDA

Vis full versjon : Surrogatråd

vaag
11-10-2008, 23:17
Hei, mange av oss har vært eller er i ferd med å organisere alt rundt avreise, sykehusopphold, forhold til surrogat og familie, opphold i utlandet og hjemreise etc. Vi har allerede tvillinger født med ED/GS og skal ha et til i februar/mars. Er dette et aktuelt tema å prate om?

giz
13-10-2008, 01:03
:juhu:

Her er det bare å prate,for dette er forumet for oss:jupp: Syns det er topp at det er surrogatforelder som er ferdige med en prosess her inne også,for jeg lurer fremdeles på masse,da vi jo ikke har kommet så langt enda.
Kjempe glad for å se flere her inne:blomst:

vaag
14-10-2008, 21:53
Lurer litt på om det er et litt overveldende tema, og at det er derfor det ikke kommer så mye innspill. Ihvertfall er dette et tema som de fleste lurer på når de kontakter oss privat. Du kan gjerne pm meg hvis det er lettere.

Sannah
15-10-2008, 16:46
Hei! Så kjekt å treffes her inne :) Jeg vil gjerne diskutere disse tingene.

Mitt første spørsmål; hvor ofte har dere kontakt med surrogaten deres? Er det mail, telefon, Skype etc... Vi mailes vel ca 3-4 ganger i uka. Noen ganger lange, noen ganger korte tekster. Alt etter hva som skjer. I tillegg har vår Julie en egen blogg for "the journey" og en blog fra sitt eget liv, som jeg leser. Ellers sender vi litt gaver og blomster, ikke store og dyre ting, men mest noe for å vise omtanke og oppmerksomhet.

Vurderer å prøve Skype, men har ikke kommet så langt enda. Siden det er dyrt å ringe, er det bare når det skjer spesielle ting vi gjør det. Synes det fungerer veldig OK, men er nysgjerrig på hvordan dere gjør det. :jupp:

vaag
15-10-2008, 20:39
Veldig stilig med blogg, og det er et fint alternativ til å ringe. Vi har brukt litt Skype, telefon og litt epost. Den første surrogaten vårt sende sms hvis hun ville vi skulle ringe når det var noe viktig. Vi sender også blomster over internett, og flere vi kjenner har sendt bøker fra Amazon (Berlinerpoplene på engelsk er populært). Særlig når du merker at hun har slitt med kvalme, er sliten eller det har vært noen praktiske problem er det viktig med noen gode ord og/eller blomster. Også å være oppmkerksom på ungene til surrogaten til jul etc er hyggelig. Det er jo ofte en hel familie som stiller opp! Ellers har vi direkte kontakt med legen for medisinsk informasjon, men stiller naturligvis bare spørsmål som angår barnet og ikke henne. Inntrykket fra flere IP er at surrogaten trenger en slags bekreftelse på at vi er svært interessert fordi det er skummelt å bære fram barnet til noen som bor på andre siden av kloden. Det er ofte hyggelig å sende bilder av oss, huset etc. Vi har også sendt CD med vår stemme og sang i flere eks. slik at hun kan spille den i bilen, på kjøkkenet etc.

Hei! Så kjekt å treffes her inne :) Jeg vil gjerne diskutere disse tingene.

Mitt første spørsmål; hvor ofte har dere kontakt med surrogaten deres? Er det mail, telefon, Skype etc... Vi mailes vel ca 3-4 ganger i uka. Noen ganger lange, noen ganger korte tekster. Alt etter hva som skjer. I tillegg har vår Julie en egen blogg for "the journey" og en blog fra sitt eget liv, som jeg leser. Ellers sender vi litt gaver og blomster, ikke store og dyre ting, men mest noe for å vise omtanke og oppmerksomhet.

Vurderer å prøve Skype, men har ikke kommet så langt enda. Siden det er dyrt å ringe, er det bare når det skjer spesielle ting vi gjør det. Synes det fungerer veldig OK, men er nysgjerrig på hvordan dere gjør det. :jupp:

Sannah
17-10-2008, 17:26
Vi har også tenkt å spille inn stemmene våre, lese eventyr, synge litt, etc og så skal Julie spille det på ipoden sin med mikrofonen inntil magen når hun gjør "home work". Hun studerer til bachelor i tillegg til full jobb og tre barn... Slik skal babyen bli vant med våre stemmer, og hun slipper å høre så mye på bablet vårt :) Regner med det blir noen sentimentale stunder når vi setter oss ned og tar fatt på dette :rørt::rørt: Å snakke til sitt fremtidige eget barn :) Utrolig.

giz
18-10-2008, 18:22
Vi gjør mange av de sammen tingene som dere andre i forhold til kontakt med Jen. Her går det i sms, (men til tider kommer de ikke frem,og det skaper utrygghet) Skype (som er gratis og gøy. Sist gang var flere av fam medlemmene borte hos oss å vinket og snakket. Deres hund fikk også vinket til vår hund:)) mail og telefonsamtale på søndager hvis det passer.
Vi har sendt Jen t-skjorte og blomster. Hadde også med oss smykke til henne da vi møttes første gang,ved innsetting nr 1. Til hennes mann og barn hadde vi med bok om Norge og bok om troll. Når vi nå skal besøke dem i Texas (er i skrivende stund på ferie i Mexico) har vi med Norges t-skjorter til Ger og barna,og mammaklær til Jen. Gaver vet vi de syns er gøy,men Jen setter nok mest pris på varme ord som viser at vi er der for henne under hele svangerskapet. Jeg har også tatt med Norske trankapler til henne,da hun jobber veldig med at hun skal tilføre kroppen sin alt som er bra,slik at tvillingene blir der lengst mulig. Har også med en cd med norsk klassisk musikk,og kommer også til å sende cd med norske barnesanger.

VAAG: Kan du fortelle litt om hjemturen dere hadde sist gang? Hvor lenge var dere i USA før hjemreise,gikk det greit og ta med ME på flyet og hva slags type passe brukte dere? (norsk eller amerikansk) Fortell alt du kommer på når det gjelder dette med hjmturen;)

vaag
19-10-2008, 23:28
Hei. Etterhvert har vi snakket med mange som har reist hjem med ett eller to barn, og tipsene mine er en lett blanding av vår og andres erfaring. Husk at det er mange måter å gjøre det. Similac ME (på engelsk heter det "formula") er vanlig, lett å få kjøpt og er lett å erstatte med NAN når du kommer til Norge. Noen bruker en variant som heter Similiac Early Shield som skal ha flere av funksjonene til morsmelk og styrke immunforsvaret. Greit å ta med en del bokser til Norge, og forsiktig blande over til NAN. Vi tok med 3 ukers forbruk hjem på flyet. På sykehuset får du, hvis du spør, sannsynligvis med engangsflasker av dette der du bare skrur på kork, gir ungen og kaster resten. Veldig ok å unngå å blande noe på flyet. Har hørt at du også kan kjøpe disse flaskene i butikkene nå. Similac finnes i pulver, ferdigblandet i bokser, stor og små flasker. Liten vits i å forsøke å ta med norsk ME siden sykehuset ikke ønsker å gi noe de ikke kjenner innholdet i. Det er vanlig i USA å ikke varme melka før man gir den til ungen. Jeg synes det er greit at den ihvertfall ikke er kjøleskapskald. De fleste vi kjenner reiser til Norge med både norsk og amerikanske pass. Flyselskapene vil ikke ta med barn under 2 uker. Mitt råd er å vurdere barnets almenntilstand utover 2 uker. Er det lite, for tidlig født og reagerer på endring, lukt og støy ville jeg ventet. Du må melde til flyselskapet at du tar med ungen etter at ungene er født, og de vil se/få kopi av fødselsattest. Anbefaler å forsøke å få krybbe (heter "bassinnet" på engelsk) som henger på veggen, og husk å bestill det på forhånd eller be om plasser der dette er mulig. Helt ok å ta med ME på flyet. Veldig greit å ta med våte kluter i en pose, våtservietter (heter "wipes" på engelsk) og også noen små flasker med desifiserende gele som du kjøper på supermarked eller får på sykehuset. Vi brukte Purell Instant Hand Sanitizer. Greit å la ungene ligge i bag på flyplass mens de blir fraktet rundt. Siden de er så små er det uproblmatisk å skifte bleie i bagen, men du kan også bruke WC. Greit å ha med noen poser til skitne bleier, og hundeposer eller poser med lukking (zip lock bags) er fine. Veldig greit å kjøpe flasker, smokker, vogn etc i USA. Mye rimeligere enn Norge. Du får gjerne en del utstyr med deg fra sykehuset som tepper, termometer, smokker, små luer etc. Send gjerne en pm om du er noe spesifikkt du lurer på. Har dere funnet sted å bo, vurdert leilighet mot hotell, tenkt på utstyr på hotellet eller leiligheten?

Vi gjør mange av de sammen tingene som dere andre i forhold til kontakt med Jen. Her går det i sms, (men til tider kommer de ikke frem,og det skaper utrygghet) Skype (som er gratis og gøy. Sist gang var flere av fam medlemmene borte hos oss å vinket og snakket. Deres hund fikk også vinket til vår hund:)) mail og telefonsamtale på søndager hvis det passer.
Vi har sendt Jen t-skjorte og blomster. Hadde også med oss smykke til henne da vi møttes første gang,ved innsetting nr 1. Til hennes mann og barn hadde vi med bok om Norge og bok om troll. Når vi nå skal besøke dem i Texas (er i skrivende stund på ferie i Mexico) har vi med Norges t-skjorter til Ger og barna,og mammaklær til Jen. Gaver vet vi de syns er gøy,men Jen setter nok mest pris på varme ord som viser at vi er der for henne under hele svangerskapet. Jeg har også tatt med Norske trankapler til henne,da hun jobber veldig med at hun skal tilføre kroppen sin alt som er bra,slik at tvillingene blir der lengst mulig. Har også med en cd med norsk klassisk musikk,og kommer også til å sende cd med norske barnesanger.

VAAG: Kan du fortelle litt om hjemturen dere hadde sist gang? Hvor lenge var dere i USA før hjemreise,gikk det greit og ta med ME på flyet og hva slags type passe brukte dere? (norsk eller amerikansk) Fortell alt du kommer på når det gjelder dette med hjmturen;)

giz
20-10-2008, 01:30
Vaag. Så flott at du skriver om disse tingene her inne,dette er ting som mange lurer på og du kommer til å få masse spørsmål underveis + at jeg kommer til å skrive om alle våre opplevelser når det også gjelder dette. Jeg skriver om alt fra a til å og sjuler fint lite,da jeg føler at vi er til stor hjelp for de som kommer etter oss. Takk for at du er åpen om denne prosessen og er med på å drar lasset;)

Vi har ikke funnet bosted enda,men kommer nok til å leie hus/leilighet i området der sykehuset og Jen sin fam er bosatt. Vi skal snakke med byråer på denne turen her,for å finne et seriøst. Tror at dette blir best for oss med tanke på at vi blir der i mange mnd. (ihvertfall 3 mnd) Vi vil også ha rom for besøk fra hjemme + ha litt rom rundt oss når de små kommer.
Vet du om noen som har vært i USA over 3 mnd og har måttet søke visum?? Hvor enkelt er isåfall dette?
Jeg lurer også på om dere sendte søknader til NAV om engangsstønad ol før dere kom hjem til Norge?
Vi kommer til å handle det meste av utstyr i USA,ihvertfall flasker,tøybleier,vogn og div utstyr vi vet koster en god del mere her hjemme.

vaag
20-10-2008, 18:19
Hei. Så flott at dere kan være der i noen mnd. Da har dere muligheten til å slappe av og bli ordentlig kjent med ungene. Vi kjenner ingen som har vært i USA så lenge, men jeg tviler på at det er et problem. Amerikanske myndigheter er opptatt av at dere ikke ønsker å innvandre, og så lenge dere har jobb og bolig i Norge, hjemreisebillett og formålet med oppholdet er så klart vil dette helt sikkert gå bra. Jeg sjekket nettsiden til den amerikanske ambasaden, og der ser det ut til at du må ha visa. Sjekk http://norway.usembassy.gov/niv_waiver_program.html Jeg ville anbefalt deg å være ærlig på hva, hvem og hvorfor du der det. Det er helt lovlig og greit i USA, og det som kan bli problematisk er hvis du skjuler noe.

Vi sendte ikke søknad til NAV før vi var hjemme, og jeg vet at de som har gjort det eller forsøkt gjøre det på forhånd møtte liten velvilje.

giz
05-11-2008, 12:24
vaag. Kjøpte dere vogn i USA? I San Antonio hadde de ikke den vi ønsker,så vi kommer nok til å bestille på nett fra USA. (de trenger ikke slik type vogn i et land som aldri har snø)
-------------------------------------------------------------------------------

Vet jo at bilsete ikke kan kjøpes i USA,men ser nå at maxi-cosi kan bestilles på nett fra feks Tyskland,og de har jo samme merking som oss her i Norge. Man sparer noen kr på dette.

vaag
05-11-2008, 15:27
Hei. Vi kjøpte i USA, og vet om to andre par med tvillinger med surrogat som har gjort det samme. Vi kjøpte hos www.joggingstroller.com (http://www.joggingstroller.com), og fikk den raskt levert i USA. Mye rimeligere enn i Norge, gratis på flyet hjem og ungene sov godt i bagene. Vi valgte Mountain Buggy, og den heter One Tree Hill i Norge. Du kan blant annet se den på Fru Lyng. Finnes mye ekstrautstyr. Jeg ville dobbeltsjekket om dere ikke kan kjøpe bilseter i USA - mener at andre har gjort det.

giz
06-11-2008, 00:55
395696[/FONT]]Hei. Vi kjøpte i USA, og vet om to andre par med tvillinger med surrogat som har gjort det samme. Vi kjøpte hos www.joggingstroller.com (http://www.joggingstroller.com), og fikk den raskt levert i USA. Mye rimeligere enn i Norge, gratis på flyet hjem og ungene sov godt i bagene. Vi valgte Mountain Buggy, og den heter One Tree Hill i Norge. Du kan blant annet se den på Fru Lyng. Finnes mye ekstrautstyr. Jeg ville dobbeltsjekket om dere ikke kan kjøpe bilseter i USA - mener at andre har gjort det.

:jupp:Den vi har sett på også,men finner ikke bagene på denne siden du sender her:rødme:

Vi skal reise å se den på fru lyng,for de er den nærmest butikken oss som fører denne vognen.
Alle her inne sier at bilsete fra USA kan man ikke bruke,da disse ikke har dette stemplet som vi har på våre her i Europa. ( vi hører under eu land) Dette stemmer nok utifra det vi har lest,så den sjansen vil vi ikke ta. De i USA er helt like,men er altså ikke godkjente her:urk:

vaag
06-11-2008, 06:30
Hei. Her er direkte link til bagen: http://www.joggingstroller.com/Mountain-Buggy-Carry-Cot--Double.pro (http://www.joggingstroller.com/Mountain-Buggy-Carry-Cot--Double.pro)
Bagen heter carry cot på amerikansk engelsk. Du kan enten kjøpe en stor felles eller to mindre bager. Fordelen med to er at du kan dele ungene lettere, men ulempen er at de raskere vokser ut av bagene. Sjekk også www.mountainbuggy.com (http://www.mountainbuggy.com) og www.strollers.com (http://www.strollers.com). Vi kjøpte sittetrekk i lammeskinn, soveposer, regntrekk, soltrekk, pumpe og en sittestang foran (bumper bar) i tillegg til en stor bag som alt passet i. Skinnene, soveposene, regntrekket har vi brukt mye. Jeg ville sendt en mail til NAF og sjekket om det er greit å kjøpe bilseter i USA selv om merket ikke er på hvis stolene ellers er identisk.

giz
12-11-2008, 00:21
Flere spørsmål jeg vaag:)

Hvis man bestiller flybiletter kun en vei til USA,så koser det sykt mye i forhold til tur/retur. Men det er jo ikke enkelt å vite når man skal reise hjem med barna,så hva gjorde dere med dette??

vaag
12-11-2008, 01:45
Hei, både utreise og hjemreise krever fleksibilitet. De fleste flyselskaper tilbyr billetter med full fleksibilitet, og de koster litt mer. Men, de koster sjelden mye mer. Amerikanske myndigheter vil reagere hvis dere ike har returbillett. Hjemreisen går stort sett greit, og de fleste mobiliserer krefter. Men, jeg ville passet på at dere har bistand fra venner og familie når dere ankommer Norge. Når dere er slitne etter flyturen så er det noen små som reagerer på nye omgivelser, og en våkenatt direkte etter en så lang flyreise er tøft.

Fra Andersen
13-11-2008, 15:04
Hvordan gjør man det med søsken egentlig? Tar man dem med, eller skaffer pålitelig barnevakt her hjemme? Kan jo bli lenge borte fra ungen(e) kanskje...?

vaag
13-11-2008, 20:10
Det avhenger av hvor lenge du blir borte, om begge foreldrene reiser, hvor gammelt barnet er, hvor selvstendig og trygt det er, om det er nære omsorgspersoner som er sammen med det hjemme etc. Det er ikke så mange som vi kjenner som har eldre barn. Men, det kan være litt usikkert hvor lenge man blir borte ved en fødsel rett og slett fordi mangt kan oppstå. Hvis det er små barn ville jeg tatt de med selv om det er slitsomt for små og store, og det koster ekstra. Men, et alternativ er at en av foreldrene er kortere borreist enn den andre, og barnet er sammen med noen de er trygge på mens foreldrene er borte. Hvis noen andre voksne (som besteforeldre, gode venner, tante og onkel etc.) kan være på turen med gjør det det lettere særlig under reise og fødsel. Hvis man har med barn er det særlig viktig med god plass og mulighet til aktivitet, og der krever kanskje at du leier et hus. Bytte hus med andre er et alternativ - sjekk www.boligbytte.no (http://www.boligbytte.no) eller www.homeforexchange.com (http://www.homeforexchange.com) Hvis man skal reise langt, som til USA, er lang reise og jetlag slitsomt for små barn. Derfor er fint om man kan reise i god tid i forveien, og bruke tid på å stabilisere seg. Ellers vil en lang reise bli lettere hvis du planlegger å reise det lengste strekket på natta, tar med nye leker og tegnesaker på flyet, har med en god pute og pledd til barnet så det kan sove mer behagelig, tar med en bærbar dvd spiller eller lydbok for eldre barn, har nok tid på flybytte og lokaliserer lekeområdene på flyplassen >(sjekk nettstedet for flyplassen på forhånd) slik at barnet kan bevege seg og leke mellom flyturene. Kjeks, smokk, eplebiter og våt klut i plastpose til å tørke med er alltid lurt på reisen.

Smile
01-01-2009, 19:57
Vår surrogat er nå gravid og vi skal snart over til første UL i januar :lykkelig:
Har noen tips om lure gaver å ta med seg? Ikke svære :gave:, men gjerne typisk norske til både surrogat, mannen og barna (5 og 10).

Forslag?

Fra Andersen
01-01-2009, 21:43
De amerikanerne jeg kjenner er sykt opptatte av troll... Nå er jo dette kanadiere, men likevel, det er vel det mest urnorske av alt tenker jeg. Det finnes bøker om troll for barn på engelsk vet jeg. Aner ikke om det var i de baner du tenkte, men det falt meg nå inn i bakhodet her jeg sitter!

vaag
01-01-2009, 21:49
Hi - og gratulerer! Særlig i starten av svangerskapet er det hyggelig å gi noe som er norsk. Det betyr at dere gir noe av deres egen bakgrunn, og er også noe som hun kan vise til familie og venner. Det er hyggelig å ha noe å vise fram til andre, og særlig er det spennende med noe som er fra andre land. Bok, dvd, håndarbeid etc er flott. Vi har brukt sjal fra Oleanna, og disse er fine og er lette å ha med i kofferten. Engelske bøker om Karius og Baktus, Kardemomme by, Pippi til barna er flotte og du kan også gjerne gi service til dette etterhvert som dere møter de neste gang. Mange har sendt bøker til sengeliggende surrogater, og Berlinerpoplene, Bokhandleren i Kabul og flere av Anne Holt sine krimbøker er utgitt i rimelig engelsk utgave. Disse kan også være en ok gave til en ektefelle. CD med norske artister, gjerne i samlinger er også ok. Kari Bremnes sin musikk er spillt inn med engelske tekster. Jeg synes det er hyggelig å vise fram noe som er moderne norsk. Vi framstilles gjerne som en slags nostalgisk "Sound of Music", og det er fint om de får et inntrykk av et moderne Norge som barna skal vokse opp i. Du finner my på Tanum, Norli, Haugen Bok og kan også bestille på www.amazon.com

prøvepia
01-01-2009, 21:52
Så gøy med første UL, smile! :jippi:

Når det gjelder norske gaver... Brunost (+ ostehøvel :fnise:),
lusekofte, selbuvotter/luer, norsk musikk, norsk film (Flåklypa
dubbet på engelsk?) og norske eventyrbøker.

Håper du tar med UL-bilder hjem igjen! :klemmer:

giz
02-01-2009, 13:45
Vi har gitt bøker om troll og norge (lillehammer) på engelsk. Sist hadde vi med t-skjorter til alle sammen med Norske motiver,det falt veldig i smak hos alle sammen.
Har også kjøpt med litt mammaklær til Jen,noe hun satte veldig pris på,og senere i svangerskapet anbefaler jeg gavekort på feks spabeh. (Søk på nettet på der surrogatfam bor eller nærmeste by,så finner man alltid salonger som vil hjelpe med slike gaver)

Gleder meg til å høre om ul Smile:hyper:

vaag
02-01-2009, 22:45
Her er det mange gode tips! Flott at mange bidrar med tips. Det er etterhvert en god del som har erfaringer på dette temaet. Fremdeles er noe av det enkle godt: Kong Haakon konfekt, melkesjokolade og twist. Hvis vi ikke har vært der, men der det har vært en viktig eller vanskelig situasjon har vi sendt blomster. Vi har hatt god erfaring med www.flowers.com (http://www.flowers.com) der du kan velge blomster, leveringstid, med eller uten vase, skrive kort og også ha oversikt om blomstene er levert.

Smile
03-01-2009, 19:48
Tusen takk alle sammen for mange og kjempegode tips!! :takker:
Det blir helt sikkert mulig å finne opp til flere av disse i løpet av uka som kommer. :shopping:
Det blir noen hjemmelagde gaver (svigermor har strikket luer til ungene :)) og litt småtteri fra oss + noe til Karen og mannen. Vi skal jo faktisk bo hos dem! Blir spennende...

Men mest spennende av alt blir selvsagt UL! :skummelt:

Smile
10-01-2009, 01:53
Fikk streng beskjed om ikke å ta med store gaver, så vi har begrenset oss litt:
* DVD med Flåklypa Grand Prix (http://www.caprino.no/shop/no/items/movie_fgp.asp), med engelske stemmer.
* Norwegian Mood (http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=FXCD+221)-CD'en til Kari Bremnes.
* Bok til barn om surrogat (http://ecx.images-amazon.com/images/I/51UWmwp6hUL._SL500_AA240_.jpg)
* Hjemmestrikkede gaver til mor og barn (skal se om vi finner noe i butikken til far før vi drar)
* Og så har vi bestilt T-skjorte (https://images9.cafepress.com/product/200276649v-1_240x240_Front_Color-Black.jpg) til Karen :humre:

vaag
10-01-2009, 10:52
Dette er artige gaver - og t-skjorten vanvittig morsom! Må skaffe noen av disse!

kkitty
13-01-2009, 18:12
Hei, er nye her. Jeg har en vennine is USA som er gravid og ønsker a gi meg babyen( hun er amerikansk og single og ønsker ikke barn) . Skal til USA å hente min baby, termin 17 Juni. Kan dere hjelpe meg litt, det er sikkert mye papir arbied jeg må gjøre.

kkitty
06-02-2009, 08:27
Det blir en "Direct adoption" jeg vet ikke om jeg må ha papirer med fra Norge, hvordan gjør surrogat mødre det med barn fra USA?

Hei, er nye her. Jeg har en vennine is USA som er gravid og ønsker a gi meg babyen( hun er amerikansk og single og ønsker ikke barn) . Skal til USA å hente min baby, termin 17 Juni. Kan dere hjelpe meg litt, det er sikkert mye papir arbied jeg må gjøre.

giz
07-02-2009, 04:46
Det blir en "Direct adoption" jeg vet ikke om jeg må ha papirer med fra Norge, hvordan gjør surrogat mødre det med barn fra USA?

Hei.
Det er ikke helt enkelt å svare deg,da dette blir litt utenom slik vi gjør dette. Men jeg råder deg til å finne en god advokat i USA,som hjelper surrogater,da vil du helt sikkert få gode svar:) Gå inn på amerikanske surrogatforum,så vil du helt sikkert få gode svar. Vi bruker et selskap som hjelper oss,men vi adopterer ikke barna. Håper du finner den hjelpen du trenger.
:klem:

cmc
23-02-2010, 21:44
hei alle sammen,

Jeg mistet livmoren under siste fødsel.Jeg sørger over dette og føler at familien ikke er komplett, vi hadde planlagt flere barn. Vi har altså barn, men ønsker oss et til. Eneste mulighet er da adopsjon eller surrogati.En klinikk i India ville ikke ta imot oss fordi vi har barn. Er det noen andre her som har barn men likevel går gjennom surrogati prosessen? Hvordan har reaksjonene fra de nærmeste vært? Hva gjør man i forhold til eldre barn, hva forteller man? Har noen erfaringer med NAV når dere kom hjem? Bor på et lite sted og tenker på hva som vil bli reaksjoner og følger.