Vis full versjon : UL igjen - stråling?
Har akkurat vært hos legen. Spurte litt om tidlig UL - om han kanskje hadde noen steder å anbefale e.l. Men ble ganske så overrasket over ham da han sa at han syntes UL før uke 18-19 var noe tull, og at det ikke var noen vits i å utsette frøet for slik stråling "unødvendig".
Har aldri hørt noen si at UL kan være negativt for frøet? Noen som har hørt noe lignende? Får jo litt dårlig samvittighet - jeg stresser egentlig ikke - har bare så lyst til å sjekke at det virkelig er noe der.
Hei,
For det første burde legen din vite at ultralyd ikke er stråler, men lydbølger!!
Det er veldig ulike meninger blant leger om det med ultralyd, men det er jo mange leger som utfører dette, og de ville ikke gjort det om de visste at det var farlig/uheldig. Det er nok en del leger som ikke ser nytten av det, hvis svangerskapet forløper seg naturlig ellers. I tillegg synes vel en del at det ikke er etisk forsvarlig med tanke på fosterdiagnostikk osv.
Selv går jeg til kontroller hos en gynekolog som har Ul-apparat på kontoret, slik at jeg hatt UL på nesten alle kontroller.
Må innrømme at jeg var litt skeptisk til det i begynnelsen, men etter å ha lest en masse litteratur og forhørt meg har jeg ingen betenkeligheter med det.
Tror ikke du bør bekymre deg for omdet er farlig, men hvis du er usikker, kan du jo snakke med en annen lege, eller ringe en privat lege som har tilbud om Ul og forhøre deg.
Wilma
Voksne personer som blir utsatt for ultralyd over lengre tid kan få hørselsskader. Man vet ikke om UL påvirker fosteret, særlig på tidlig stadie. Men fostre viser som regel økt aktivitet under UL.
For ti år siden var det helt trygt å ta røngten av gravide, det er det jo ikke lenger.
Er enig med legen din at en bør ikke ta UL unødvendig, selv om det er koselig. Dumt å utsette barnet for unødvendig stress.
Det er kjempe mange meninger om dette temaet, og om ti år er kaskje diskusjonen en helt annen.
Tidligere Bruker
31-03-2003, 15:29
Eneste jeg vet er at barnet kan reagere på de lydbølgene, og det kan stresse opp barnet.
Men at det er farlig har jeg aldri hørt.
Jeg har vært til 5 UL allerede, og har aldri blitt fortalt at det er farlig.
:mervink:
Linejenta
01-04-2003, 10:17
Hvis UL hadde vært farlig så er det veldig rart at de som har risikosvangerskap blir fulgt opp med ekstra ULer støtt og stadig..
USA har et organ som skal godkjenne alt legemiddelutstyr for å forhindre at noen blir skadelidende ved bruk- Dette organet har aldri kommet frem til at UL er farlig. Dette er jo litt betryggende spør du meg, i et et land der søksmålene hagler så fort det skjer noe mot "normalen".
Tror iallefall det ikke gjør noe med et par ekstra ULer..
Klem fra
Det eneste som er dokumentert av "skader" er en økt tendens til venstrehendthet. Men selv om det ikke er dokumenterte skadeeffekter så er det heller ikke bevist at det er helt trygt. Uansett ¨så oppfattes lydbølgene som stressende av barnet akkurat slik doppleren (som bruker lignende teknologi) gjør. På et relativt tidlig stadie opplever jordmødre stadig at fosteret "stikker av og gjemmer seg" for doppleren.
Jeg har selv fått masse UL pga risiko. De fleste av disse for å måle blodstrøm og vekst. Disse har vært utført så raskt som mulig for å begrense stresset. På ordinær UL så brukes det litt mere tid og det er et større element av "kos".
Jeg har også gått til ukentlige kontroller men vi gikk vekk fra doppleren så snart som mulig og jordmor brukte lytterør. Før dette lyttet hun ikke samme dag/ uke som vi hadde UL. Alt dette for å begrense stresset.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.