PDA

Vis full versjon : Gardnerella

marieB
14-10-2008, 21:11
Er det noen som har hatt dette?

For litt over 5 uker siden dro jeg på føden for å sjekke opp en svak blødning (litt ferskt blod på papiret ved to tørk; så full stopp). Alt stod bra til med babyen og etter en GU kunne legen si at alt stod bra til med meg også.

Jeg fortalte da også om at jeg hadde hatt veldig rennende og tynn utflod de siste par ukene. Enkelte ganger så rennende at jeg måtte skifte truse :urk: Hun tok en bakterietest fra skjeden som jeg skulle få svar på om det var noe å behandle.

Jeg har trodd at alt har vært bra siden jeg ikke har hørt noe, MEN så fikk jeg en tlf i går om at de hadde fått resultatet av prøven og de kunne konstatere Gardernella vaginalis hos meg.

Legen sa at behandling av noe slikt var omstridt, men at sykehuset jeg tilhørte valgte å behandle slikt og fikk dermed en resept tilsendt i posten.

Så kommer spørsmålene:

Hvorfor tok det så himla lang tid å få svar på testen når jeg på nettet leser at dette kan en lege konstatere der og da?

Hva betyr at behandlingen er omstridt? Vil ikke ta noe som er litt skummelt :angst:

Fra nettet leser jeg at et klart symptom på Gardernella er at utfloden lukter skikkelig dårlig; akkurat som råtten fisk :urk: Måtte jo spørre mannen om dette da jeg ikke har oppdaget dette selv, men han kunne konstatere at alt var som normalt :rødme: Ingen forandring her :rødme:

Jeg vil ikke behandle meg selv for noe jeg eventuelt ikke trenger eller MÅ; spesielt ikke nå under graviditeten. Er det andre som har fått noe slikt som følge av graviditet og blitt behandlet? Veldig usikker nå.....

Sirkeline
14-10-2008, 21:30
Ei venninne hadde dette i første trimester og behandlingen var en viss type anbitiotika, da dette er bakterielt. I alle fall ville ikke legen gi henne ab siden det var første trimester, og hun fikk derfor beskjed om å bla bruke grønnsåpebad et par ganger om dagen eller noe sånt. Det tok faktisk ikke så lange tiden før det gikk over av seg selv. Husker ikke helt detaljene rundt det, men det var i alle fall hyppige grønnsåpebad hun tok og dermed unngikk en spesiell type antibiotika som ikke var bra å ta i første trimester.

Hvordan den var å behandle med ab eller behandle med grønnsåpe i 2. eller 3. trimester, snakket vi aldri om siden det ikke vare det aktuelle for henne.

Tilstanden kan behandles hvis den gir symptomer. Som regel er det ikke nødvendig å behandle partneren, men man skal ikke ha samleie under behandlingen.

Det er vanlig å behandle med Elyzol eller Flagyl, det finnes flere alternative doseringsmåter. Du kan ikke drikke alkohol mens du tar disse tablettene.

Etter en slik antibiotikakur kan noen oppleve en oppblomstring av sopp i skjeden. Isåfall kan det behandles med soppdrepende midler.

(sitat: Lommelegen)

Både Flagyl og Elyzol er sikrere å ta desto lenger ut i graviditeten en er og anbefales ikke brukt i første trimester om det kan unngås iflg både Relis og Legemiddelhåndboka.

Felleskatalogen sier noe annet, men nettopp derfor har man andre og bedre kilder som er uavhengige og ikke bare opptatt av å gardere seg mot søksmål for enhver pris, inkl det å komme med direkte feilinformasjon på mye når det kommer til amming og graviditet.

Føler du deg usikker på om du skal behandles eller ikke, så ta det for all del opp med legen igjen og snakk om tingene du lurer på rundt dette!

marieB
16-10-2008, 13:05
Tusen takk for langt og utfyllende svar. Har nå snakket med jordmora mi om det og har bestemt meg for å ta kuren. De det eventuelt frykter ved å ikke behandle det er en for tidlig fødsel og jeg bør vel helst unngå det :jupp:

Maiken 81
24-10-2008, 17:40
Jeg har hatt det og fikk Flagyl. Luktet som råtten fisk på meg ja:urk: Helt grusomt faktisk..
Håper du blei kvitt det med kuren:)