PDA

Vis full versjon : Blodtrykk

Qatrine
05-09-2002, 18:51
Kan noen forklare meg (med teskjeer) hva blodtrykk egentlig betyr? Hva betyr det første tallet og hva betyr det andre? Hva er et "godt" normalt blodtrykk?

Mitt blodtrykk var i dag 105/55. Er det lavt? Jeg er helt nygravid, og pleier man ikke gå ned i blodtrykk ca. midtveis i svangerskapet?

Ble mange spørsmål dette, håper noen vil ta seg tid til å svare:)

Maz
05-09-2002, 19:11
Blodtrykket angis med to verdier, for eksempel 120 over 80, som regnes som normalt

Det første tallet er det systoliske trykket, det blodtrykket som er inne i årene hver gang hjertet slår (altså på pulsslaget).

Det andre tallet er det diastoliske trykket, det blodtrykket som er inne i årene når hjertet "hviler" litt mellom to slag (altså mellom pulsslagene).

Ditt blodtrykk er litt lavt men det er ikke farlig, men du kan kanskje bli svimmel når du reiser deg.

Det er riktig at mange opplever et blodtrykksfall litt inn i svangerskapet, men dette er ikke alltid så.

Jeg nevnte dette til min fastlege og han sa at med mitt flotte trykk kunne jeg ikke regne med det 110/60. Litt høyere en ditt, men jeg regner med det samme gjelder for deg.

For å oppsummere lavt blodtrykk kan være litt ubehagelig men ikke farlig.

Håper dette hjalp litt

Qatrine
05-09-2002, 19:44
Tusen takk for et flott svar, Maz!

Å, joda, jeg er kjempesvimmel nesten hele tiden. Jeg har faktisk blitt sendt til utredning hos øre-nese-hals-seps. i dag, pga. min svimmelhet. Legen min trodde det var balansenerven...

Sist svangerskap var blodtrykket mitt det samme som ditt når jeg var helt nygravid. Derfor synes jeg trykket mitt var litt lavt nå. Jeg gikk ned en del midtveis i svangerskapet, på det laveste var jeg 90/60. Så jeg tenkte at hvis jeg også denne ganger faller i trykk, så blir det kanskje enda lavere...