PDA

Vis full versjon : Deprimert, gravid, småbarnsmamma

Uregistrerte
20-10-2008, 09:54
Vil babyen i magen merke at jeg er deprimert, og vil den bli påvirket av det??

Jeg har vært litt deprimert lenge nå, helst siden jeg ble gravid med storesøster på tre år. Klarer ikke å smile lenger nesten (da i så fall er det påklistret). Ler så og si aldri. Kjefter mer på ungene, da jeg tåler mindre før jeg blir irritert. Sover lite om nettene.

Jeg prøver å ignorere at jeg er deprimert. Føler det er et flaut tema å snakke om, å tør ikke fortelle det til noen. Til og med mannen vil jeg helst ikke si det til, hvor alvorlig det egentlig er. Jeg har liksom ikke overskudd til noe, trøtt konstant. Mye vondt i hodet og ryggen.

Ikke livsglede lenger, men jeg holder ut, og håper at det snart kommer bedre tider, og at det går over av seg selv. Kansje det går over når minsten er født. Har da fått tre ganske tette unger, så har jo ikke fått pause imellom, så kanskje det går over når jeg ikke er gravid lenger?!??

Wibe
20-10-2008, 10:28
Du har i grunnen mye å henge fingrene i. Tre tette er en veldig gledelig gave, men det kan i aller høyeste grad kreve sin kvinne.

Du kjenner sikkert på ansvaret, på oppgavene og det kjennes kanskje veldig stort og vanskelig for deg?
Det viktigste du kan gjøre er å ta vare på deg selv. Jeg synes du bør begynne med å snakke om hvordan du faktisk har det til mannen din og gi han lov til å hjelpe deg.

:klem:

Lilliemor
20-10-2008, 10:34
Vil først og fremst gi deg en stor :klem: og fortelle deg at du er ikke alene.

Jeg har det en del på samme viset som deg. Jeg fikk barn nr 2 i august 07 og fikk en fødselsdepresjon mens jeg var gravid,heter vel ikke fødseldepresjon da men en depresjon i allefall. Nå sier ikke jeg at du har fødseldepresjon men ut ifra at du sier det har vært sånn siden du fikk ditt første barn kan det kanskje tyde på det.?
Jeg gikk til min lege og bare tok sjansen på å fortelle henne hvordan jeg hadde det. Hun henviste meg da til psykiatrisk sykepleier på sykehuset der jeg skulle føde og jeg gikk til samtaler gjennom hele svangerskapet. Etter fødselen ble jeg henvist videre til en psykiatrisk sykepleier i kommunen hvor jeg fortsatte samtaler i enda 9 mnd før jeg følte at jeg kunne fungere skikkelig. Når jeg nå ble gravid igjen falt jeg sammen,så igjen får jeg samtaler på sykehuset.
Håper du klarer å få fortalt noen hvordan du har det. Jordmor eller lege eller noen som kan hjelpe deg å få fortalt det videre så du får hjelp. Det største steget er å be om hjelp,så føler du at du trenger noen å støtte deg på så bare send meg en pm.
Håper virkelig det ordner seg for deg!!:klem::klemme: