PDA

Vis full versjon : Har dere gode mattips?

Marielle
05-09-2002, 19:36
Vi prøver vel alle å være ganske sunne og passe på å spise mat som inneholder viktige vitaminer, mineraler etc. Kanskje vi kan dele gode tips til matretter eller matvarer som er gode og som inneholder slike ting vi trenger?

Jeg vil anbefale avokado som rask forrett når du kommer hjem fra jobben og nesten er død av sult og det tar tid å få middagen ferdig. Vi har alltid en avokado liggende, som vi bare deler i to og putter i litt youghurt naturell med hakka hvitløk på - eller vi bruker en feridig hvitløksdressing. Nyyyyydelig, synes jeg. Inneholder mye jern og e-vitamin + en del andre vitaminer og mineraler. Mye fett, men det er sunt fett, og du må uansett innta fett for å få e-vitaminet til å binde seg i kroppen.

Og så har jeg alltid hasselnøtter i veska, i tillfelle jeg blir kjempesulten og er i ferd med å gå i kantina og kjøpe skolebrød e.l. Nøtter er veldig bra.

Har dere andre noen gode tips?

Marielle

Lillegull
06-09-2002, 15:28
Mat ja! :D
Jeg er veldig glad i mat om dagen - men prøver å være sunn! Avocado var lurt syns jeg.

* Jeg spiser mye fruktsalat som dessert (laget av frisk frukt) med Biola naturell yoghurt og litt honning på.
* Havregrøt m/rosiner og nøtter og kefirmelk til frokost er godt.
* Havreknekkebrød med bananskiver og bringebærsyltetøy!
* Smoothies!!! (1/2 banan, litt skogsbærblanding (Smart Club), litt appelsinjuice, 2 spiseskjeer yoghurt naturell evt. litt honning og isbiter i mixer)
* Elsker Taco om dagen -men lager den på karbonadedeig (blir ikke så fett).
* Grillet laksefilét, broccoli, gode klasetomater og stekte poteter i båter.
* Hjemmebakte boller er ikke så galt, bare man ikke spiser hele bollebaksten (og ligger unna posene med ferdigmix -alt for mye sukker).

Hihi-jeg tok visst helt av jeg! Det var ikke akkurat så mange oppskrifter men....

lillemor
06-09-2002, 15:42
...