PDA

Vis full versjon : Jeg er sååååååååå kvalm!!!!!!!!!!!

lisemor
01-04-2003, 13:50
Hei

Her er det sikkert noen som har noen gode råd til meg.... Jeg er nemlig så innmari kvalm - hele tiden.

Kaster ikke opp - men klarer nesten ikke å spise - og heller ikke drikke:( Blir jo så sliten.. Også har jeg Simen på snart 2år som krever masse + at jeg ammer han minst 2 ganger om dagen. Han tar jo alt av den lille næringen jeg få i meg.

Vet at dette vil gå over, men er det noen som har noen gode råd til meg i mellomtiden?

Takknemmelig for gode råd

Hei så lenge:mervink:

Anki
01-04-2003, 15:13
Jeg har det på samme måte som deg og har desverre ikke funnet noen kur for det. :(
Har funnet ut at hvis jeg bruker hele dagen på å tenke ut hva jeg kan klare å spise, så får jeg faktisk i meg noe mat. Men det innebærer at både jeg og samboer må ut å kjøre noen ettermiddager for å få tak i akkurat det som jeg vil ha, for det varierer fra dag til dag og time til time.
Det er verre med drikke, faktisk. Det eneste jeg klarer å tvinge i meg er litt vann om dagen. Har prøvd alt som er av bruser og juicer (kjøleskapet er fullt av åpnede kartonger og flasker:p ), men alt smaker pyton og gir en enda verre kvalmende ettersmak i munnen.

Trøster meg med at det er et godt tegn på at de små har det bra i magen, selvom jeg innimellom ber til vårherre at jeg må slippe kvalmen UTEN at det blir galt for de små :uff:
I dag har jeg faktisk en dag da jeg er litt bedre og da går tankene til MA og andre forferdelige ting som kan ha skjedd.
Så hos meg blir det galt uansett hvordan jeg har det, tror jeg:p :uff:

Håper noen andre har bedre tips å komme med enn jeg, for dette ble jo bare deprimerende, ser jeg :p

Lykke til i alle fall!!!
Klem fra Anki
10+4

Calista
01-04-2003, 15:16
Hei Anki.
Ser du sier at du trøster deg med at det er et godt tegn på at de små har det bra i magen at du er kvalm. Men stemmer dette? Det er vel ikke noe som tilsier at den/de små har det bedre om mor er kvalm enn om hun ikke er det? Jeg har iallefall aldri hørt at det er negativt å IKKE være kvalm??

mvh
Calista

Anki
01-04-2003, 15:55
Hei Calista.

Selvsagt er det ikke slik at mor må være kvalm for at de små har det bra. Men er du først av den typen som blir kvalm, så sier gynekologen min at da er det et godt tegn på at sv.skapet går sin gang og det er jo positivt.
For meg har det vært et godt tegn denne gangen.
Har 4 barn fra før og har vært veldig kvalm i alle sv.skapene.
Hadde 2 graviditeter som endte i MA og SA hvor jeg ikke var kvalm i det hele tatt, så derfor ser jeg det nå som et godt tegn på at de små har det bra. Har forøvrig vært på UL og sett de begge med hjerter som slo og det var jo en enorm betryggelse.:)

Håper dette ble litt mer oppklarende :)

Anki

Elinmor
01-04-2003, 17:23
Hallo...

Du kan prøve å ta ingefær tabletter, du får kjøpt dem på helsekosten. Tok dem i starten for jeg var så utrolig kvalm men kasta ikke mye opp. Spis halve frokosten , svelg en tbl og spis resten.

Jeg klarte ikke å få i meg mer enn 1 skive brød men jeg var ikke så kvalm resten av dagen heller....

Lykke til..

Ps. Drikker du mye vann kan vist dette gjøre at man blir kvalmere har jeg hørt..

Tidligere Bruker
01-04-2003, 17:43
Urizal ingefær tabletter hjelper mange.

:stakar: Føler med deg. Det høres forferdelig slitsomt ut å ha det sånn. :(

Håper du snart blir bedre.

:mervink:

meisje
01-04-2003, 19:53
Jeg hadde samme problem som deg veldig kvalm men i tillegg spydde jeg ofte. Den gode nyheten er at det går over etterhvert (for meg fra 14 uke). Den eneste drikken jeg klarte å få imeg var cola da roet magen seg noe - vann spydde jeg av. Ellers kan du jo prøve å spise salte kjeks uten noe på. Ellers spiste jeg hveteboller, fiskepinner og potetmos. Igrunnen alt uten lukt og smak og kjøkkenet holdt jeg meg langt unna i hele perioden. Å spise knekkebrød med hvitost servert på sengen var også standard. Men det var en kamp å få i seg mat så jeg vet ikke om mine råd vil hjelpe deg noe særlig. Jeg synes du burde vurdere å slutte med ammingen for å ha mer næring igjen til deg selv.

:klem: håpe du snart får matlysten igjen jeg vet det er kjempetungt

Nuggett
01-04-2003, 19:53
Uff, jeg vet hvordan du har det. Å være kvalm er bare sååå grusomt!!!!! Selv spøy jeg døgnet rundt de første 5 mnd.

Vann kunne jeg ikke smake - det kom opp igjen med én eneste gang. Alle meieriprodukter var også bannlyst.

Det eneste som hjalp meg var cola og pepsi, men bare light selvfølgelig, for mye sukker ble jeg også kvalm av. Drakk ca 0.5 liter daglig, og mer veske enn det fikk jeg ikke i meg.
Litt seigmenn fikk jeg også i meg.

lisemor
02-04-2003, 12:28
Tusen takk for all sympati:) Det hjelper det også;)

Jeg skal kjøpe meg ingefær tabeletter i DAG!!!
Har klart og spise litt lunch og middag nå, men når jeg tenker på hva jeg har spist - blir jeg igjen kjempekvalm:(

mesje: Jeg vil slutte med ammingen....men jeg får ikke til :uff: Han er så glad i puppen. Har nesten klart å kutte ut dagpuppen - men før leggetid og spesielt på morgningen er han helt "vill" på puppen:uff: Klarer ikke å være superstreng.

Nei - jeg må bare tenke på at dette er forbigående - men akkurat nå tenker jeg at det er SISTE gangen jeg går gravid......;)

Izabella
03-04-2003, 01:23
Heisann dere kvalme gravide heldiggriser...:)

Jeg er på besøk fra SnartGravid og har tenkt å fortelle dere to ting...

1. Spis det dere har lyst på..har du lyst på en sitron såtving i deg en sitron...tenk på at du ikke bare gjør det for din egen del!

Ja, jeg vet, dere tenker sikkert at "lett for deg å si du er ikke gravid"

2. For nøyaktig ett år siden (datoen i dag) fikk jeg vite at jeg var gravid og hadde da vært dårlig i to uker...var to mnd på vei...dette ble bare verre og verre. Begynte å kaste opp om mårran og fortsatte hele dagen og hele natten i en uke. Klarte ikke å holde på mat eller drikke - ingenting! Det hele endte med at jeg i full fart ble kjørt på sykehus og vi ble enige om å ta en abort...om det var farlig for barnet at det var skadet osv vet vi ikke, men det var farlig for meg...for jeg var så underærnært...måtte få flere liter væske intravinøst før de i det hele tatt kunne gi meg medisin osv...Fy så sint jeg var på meg selv etter det...Vil ikke at noen av dere skal oppleve det! hver gang i ettertid når jeg har vært kvalm av en eller annen grunn så står den tiden fremfor meg som et mareritt! Unner ingen å ha det sånn!

Vær glad for at dere er litt kvalme, og ta kontakt med lege om det blir helt for jævlig...:) Det går nok bedre etterhvert...i høst da jeg var gravid (MA i uke 14) var jeg ikke kvalm i det hele tatt! :) Så det går opp og ned, men jeg har lært meg å sette pris på kvalmen om dere skjønner. Det er jo en velsignelse å få være gravid...er dere ikke enig jenter! :)

Lykke til videre alle sammen, og kryss fingrene for at jeg snart kan komme krypende tilbake hit! ;)

margrro
03-04-2003, 21:30
Hei!

Har spydd døgnet rundt i 2 ganger ca 9 måneder og vært kvalm og kastet opp litt dann og vann i 8 måneder. (3 svangerskap) Vært innlagt på sykehus i flere omganger for å væskes opp og mates. Har prøvd det meste angående legeråd og kjerringråd- absolutt ingen ting har virket----

Noen tips - ingen ting virket nevneverdig på meg da - :

:) Fyldig kjøleskap- med alt som du evt. kunne tenke meg å få lyst på. For lysten forsvinner like raskt som den kommer- ikke tid til noen butikktur først nei!

:)Hyppige små måltider

* Romtemperert drikke med sugerør (for kald eller varm stresset opp magen) - bitte små super så ofte som mulig - fikk i meg ca 100 - 200 ml på en god dag :gal:

:) Sove masse

:) Pæreis (selv om magen reagerte på kulden)

:)Grønne sure epler til å suge på

* Ikke børst tenner med en gang etter oppkast da syra myker opp emaljen og du risikerer å ødelegge tenner. skyll munnen godt først med munnvann om du orker smaken

* Ingefær te av frisk ingefær. lunken

* kanel

* ifa

* akupunktur

** "bilsyke - armbånd" - fås kjøpt på helsekost bla - litt ala akupunktur - har hatt god effekt på andre jeg kjenner (men ikke meg)

:( Cola og banan er fryktelig å kaste opp-

* Styr unna den feteste og mest krydra maten

** Salt potetgull kan være godt å suge på

* eplomost blandet med farris er en god energidrikk som tilfører kroppen viktig salter... om du klarer å ha det i deg

* kommer ikke på flere kjerringråd akkurat nå... :uff:

Legeråd- som ikke virket: :(
* postafen (stikkpille på resept om du kaster opp tablettene)
* afipran (på resept)
* en dyr medisin gitt i sprøyteform på sykehus - husker ikke hva det het

Uansett - jeg har fått tre nydelige unger :baby: :baby: :baby: og kvalmeperiodene er nesten fortrengt :D

Lykke til :)

Margrro på besøk fra nm

Vanilla
04-04-2003, 20:33
Fikk et tips om å drikke sitrontoddy. Tror det hjelper for min del. Press litt sitronsaft i en kopp varmt vann og ha i litt sukker. Det smaker nydelig!!! Helt fortreffelig siden jeg ikke tåler verken te eller kaffe lengre.

Vanilla 8+0

septis
04-04-2003, 20:55
jeg var også kjempekvalm i beggymnnelsen...
å det er så forferdelig..
jeg prøvde reisesyketbl. å det hjalp faktisk..:)
så prøv det..
lykke til og god bedring!!