PDA

Vis full versjon : Fødselen

Uregistrerte
02-11-2008, 22:33
Nå har jeg overlevd "frykten" for kontrollene ift vekta mi (veier 35 kg for mye...), er på tide med forberedelser ift fødselen. Dere som har født før, er det mye fokus på vekta? Har lest at det blir beregnet som risikofødsel når man er så overvektig som jeg er. Hvorfor har det ikke blitt snakka om det på kontroller (eller kommer det på de siste kontrollene kanskje?)? De på sykehuset vet jo ingenting om meg, så de kan jo ikke vite det før jeg kommer.

Noen som har erfaringer som de vil dele? Ikke bare ift det jeg skriver, men generelt ift fødselen som overvektig?

Mymlen
02-11-2008, 23:52
Jeg veier (og veide) vel omtrent like mye for mye som deg.

Den eneste gangen jeg møtte noe som helst kommentarer om vekta var da jeg var på kontroll hos jordmor og hun forlangte at jeg tok en glykosebelastningstest.

Ingen kommentarer på sykehuset, ingen spesielle ting som ble gjort eller sagt.

Kanskje jeg var heldig? :vetikke:

Hadde forøvrig en drømmefødsel sist!!

gingerel
03-11-2008, 01:38
Har født to barn og har vært bra stor mot slutten (noe rundt 35-40 for mye, ja). Har hatt problemer med fastlegen i fht til det, og ble sendt til glukosebel.av en lege på sykehuset (uten at h*n nevnte noe om vekta). INGEN har nevnt noe om det ellers og jeg har sett mange mange flere like store som meg, og enda større, som har født nydelige barn og hadde skikkelig fine fødsler. Eneste ulempe at man ikke får lov å føde på sånne "naturlige" avdelinger pga mulig fare for komplikasjoner (er egentlig ikke sikker der heller:vetikke:) men ellers er alt som alle andre!

harmony
03-11-2008, 09:19
Jeg hadde en helt flott fødsel, og heldigvis føder de fleste overvektige kvinner like greit som normaltstore. Det kan få praktiske konsekvenser i fht at det kan være vanskelig å få registrert riene og/eller fosterlyden godt på CTG, og en del avdelinger har prosedyrer som sier at kvinner som er så eller så store kan ikke bruke/føde i badekar.

Risikofødende er jo ikke ensbetydende med komplikasjoner, men store jenter er mer utsatte for div komplikasjoner, både under svangerskap og under fødsel.

Overvektige kvinner er mer utsatte for bl.a. å få store rifter i underlivet, men jeg brukte oljemassasje i underlivet de siste ukene før fødsel og revnet nesten ingen ting! Dette skal jeg garantert gjøre igjen. :nikker:

emma71
03-11-2008, 13:17
Jeg hadde keisersnitt sist pga stort barn i seteleie så jeg har aldri født. Men jeg er større nå enn den gangen, har mye mer enn 40 kgs overvekt, og må innrømme at jeg er livredd for å ikke klare en fødsel. Jeg tenker på at jeg rett og slett er i for dårlig form og at jeg ikke klarer å finne en stilling som jeg klarer å presse skikkelig i.
Samtidig gir det jo også en høyere risiko for komplikasjoner ifm evt keisersnitt så jeg regner med at jeg blir oppfordret til vaginal fødsel, men jeg håper jeg får en skikkelig samtale på sykehuset når terminen nærmer seg.