Vis full versjon : Svangerskapskløe! Trenger råd.
Mars-mamma:)
04-11-2008, 23:10
Jeg har klødd siden uke 9, og klør meg til blods på armer og bein.
Den siste tiden har jeg også klødd noe fryktelig på hendene og mellom fingrene.
Fastlegen ville først ikke ta lever- og gallesyreprøver, men gikk etterhvert med på å ta leverprøve. Den var forhøyet, og han skulle henvise meg til Kvinneklinikken.
Gallesyreprøve ble ikke tatt.
Nå har jeg fått beskjed om at jeg ikke blir henvist til Kvinneklinikken likevel, fordi jeg ligger rett under grensen for hva fastlegen anser som farlig for meg og barnet i magen.
Jeg er selvsagt glad han mener det ikke er farlig foreløpig, men samtidig er jeg så utrolig frustrert!
Jeg fikk et lite håp om at Kvinneklinikken kunne gjøre noe for meg.
Jeg orker ikke dette lenger!! Jeg sover dårlig fordi det klør sånn, og er full i stygge, vonde sår!
Jeg har prøvd utrolig mye, feks Polaramin, Hvitvask, kalde omslag, kalde kremer, Eurax osv osv. Ingenting hjelper!!
Er det noen her som har noen gode råd for hva jeg kan gjøre!?
Jeg er bare halvveis i svangerskapet, og klarer ikke dette mer :bælje:
Huff, det høres ikke noe godt ut :klem: har dessverre ingen gode råd å gi, men håååper du får hjelp snart, enten her eller hos legen. Kan jo ikke gå rundt sånn:shock: Lykke til!
MammaAne
05-11-2008, 11:29
Jo du kan jo ringe direkte til KK. Og det er faktisk ikke sånn at leger er allmektige/-vitende eller noe som ligner en gang! De er bare mennesker..
Og du bestemmer siden det faktisk er du som plages..
Om tårer ikke hjelper, så bit tenna sammen, mix opp noen sinna hormoner og bli litt forbanna!
Evt bare ring KK.. ;) :klem:
05-11-2008, 12:57
Huff, det høres ikke noe godt ut :klem: har dessverre ingen gode råd å gi, men håååper du får hjelp snart, enten her eller hos legen. Kan jo ikke gå rundt sånn:shock: Lykke til!
:klemmer:
Jo du kan jo ringe direkte til KK. Og det er faktisk ikke sånn at leger er allmektige/-vitende eller noe som ligner en gang! De er bare mennesker..
Og du bestemmer siden det faktisk er du som plages..
Om tårer ikke hjelper, så bit tenna sammen, mix opp noen sinna hormoner og bli litt forbanna!
Evt bare ring KK.. ;) :klem:
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt opp på KK, hver gang sier de at jeg må ha henvisning...
OK! Den legen din har irritert meg så lenge nå, at jeg nesten knurrer her jeg sitter....!
Er det flere leger på ditt legekontor?
Og hvorfor skal du måtte ha henvisning?
Ring føden, si du ikke sover, og at noe er galt og at du trenger hjelp. Det skal funke!
05-11-2008, 14:25
OK! Den legen din har irritert meg så lenge nå, at jeg nesten knurrer her jeg sitter....!
Er det flere leger på ditt legekontor?
Han har en vikar 1 dag i uken, men hun skriver bare ut resepter.
De ville jo til og med pukke på meg tabletter jeg allerede har prøvd.
Og hvorfor skal du måtte ha henvisning?
Ring føden, si du ikke sover, og at noe er galt og at du trenger hjelp. Det skal funke!
Jeg aner ikke hvorfor de sier jeg må ha henvisning!!
Alle andre sier jo at man ikke trenger det!
Ja, jeg skal jaggu ringe opp der og si at de må hjelpe meg!
Jeg orker ikke dette lenger!!
Hvis ikke de reagerer ASAP, så ringer du jordmor. Dette skal du ikke måtte gå med uten å få hjelp, nettopp fordi det er påvist at det kan være farlig for mor og barn.
Du må få tatt leververdier og gallesyre prøvene fastende, nettopp fordi verdiene endres ved inntak av mat og drikke. Javel, så må du evt komme på føden i morgen tidlig og ta prøvene, men fastlegen din skal holdes langt unna dette.
Du er over halvveis, og dermed skal føden hjelpe deg om du ber om det, og da uten henvisning.
Hvis de ikke gir deg hjelp via tlf, så dra dit i morgen.
Håper du har fått hjelp nå Mars-mamma:jupp:
27-11-2008, 19:10
Jordmor sendte henvisning. KK Haukeland mottok den i går, og i dag ble jeg oppringt.
Skal inn i morgen tidlig!
Endelig!
MasooDina
27-11-2008, 19:35
Jordmor sendte henvisning. KK Haukeland mottok den i går, og i dag ble jeg oppringt.
Skal inn i morgen tidlig!
Endelig!
Off...stakkars deg som har hatt det så lenge :stønn:
Vet akkurat åssen du har det. Har hatt kløe en mnd selv, og har fortsatt litt enda.
Jeg fikk hvertfall tatt di prøvene jeg skulle ganske kjapt, men ingenting var galt. Men kløen og det ble bare verre, så jeg ble henvist til sykehuset der en over-lege så vidt gadd å kikke på meg, og sa jeg bare måtte gå sånn resten av svangerskapet (var ca 2mnd igjen da), for det var ingenting å gjøre. Jeg prøvde alt som var å prøve som jeg kunne komme på, men neida!!
Så for ca 2 uker siden ringte jeg til legen igjen og sa jeg ikke kunne gå sånn. Sov jo ikke noe om nettene. Ho ringte å snakka med jordmor på¨sykehuset, og di ble enige om at jeg skulle få noen piller (Atarax), de hjalp ikke til å begynne med, men kunne øke dosen, og da har det hjulpet. Har ikke forsvunnet, men klarer å "leve" med det liksom.
Var litt skeptisk til å ta de pillene (siden det står at gravide ikke skal bruke di) men det var hvist dem de brukte sa di!
Ble litt langt dette...beklager :rødme:
Håper de finner ut av noe i mårra på kontrollen, og at det ikke er noe galt!
Hold oss oppdatert da :jupp: ;)
Masse Lykke til:klem:
27-11-2008, 21:18
Off...stakkars deg som har hatt det så lenge :stønn:
Vet akkurat åssen du har det. Har hatt kløe en mnd selv, og har fortsatt litt enda.
Jeg fikk hvertfall tatt di prøvene jeg skulle ganske kjapt, men ingenting var galt. Men kløen og det ble bare verre, så jeg ble henvist til sykehuset der en over-lege så vidt gadd å kikke på meg, og sa jeg bare måtte gå sånn resten av svangerskapet (var ca 2mnd igjen da), for det var ingenting å gjøre. Jeg prøvde alt som var å prøve som jeg kunne komme på, men neida!!
Så for ca 2 uker siden ringte jeg til legen igjen og sa jeg ikke kunne gå sånn. Sov jo ikke noe om nettene. Ho ringte å snakka med jordmor på¨sykehuset, og di ble enige om at jeg skulle få noen piller (Atarax), de hjalp ikke til å begynne med, men kunne øke dosen, og da har det hjulpet. Har ikke forsvunnet, men klarer å "leve" med det liksom.
Var litt skeptisk til å ta de pillene (siden det står at gravide ikke skal bruke di) men det var hvist dem de brukte sa di!
Ble litt langt dette...beklager :rødme:
Håper de finner ut av noe i mårra på kontrollen, og at det ikke er noe galt!
Hold oss oppdatert da :jupp: ;)
Masse Lykke til:klem:
Huff, leit at du også har det :comfort:
Bra du fikk noe for det til slutt!
Det er jo heldigvis ikke vanlig å få det så tidlig som meg, og ihvertfall ikke med utslag på prøvene.
Er spent på hva de kommer med i morgen, men kjenner jeg gruer meg litt også nå!
Så bra! Håper du får god hjelp der :klemmer:
Det fortjener du!
27-11-2008, 23:05
Så bra! Håper du får god hjelp der :klemmer:
Det fortjener du!
:klemmer:
MasooDina
28-11-2008, 15:29
Nå er jeg spent på åssen det har gått på kontrollen, Mars-mamma :jupp:
29-11-2008, 13:26
Det gikk fint. Tok masse, masse prøver, blant annet leverprøve og gallesyreprøve.
Fikk ikke noe for kløen enda, for legen vil vite svaret på prøvene først, slik at han vet hva han skal gi meg.
Han tok seg god tid, og jeg er veldig fornøyd http://mammanett.no/forum/images/smilies/smilstort.gif
Han tok en titt på babyen også, og alt så fint ut med den. Snudde ryggen til, var ikke helt i humør til å bli tittet på i dag http://mammanett.no/forum/images/smilies/5%20knegg.gif
Men morkaken og alt så helt perfekt ut, og babyen har vokst og ser ut til å trives.
Annemor75
29-11-2008, 13:45
Godt å høre at du blir tatt på alvor og fikk tatt nye prøver.
Jeg blei innlagt samme dag som jeg fikk svaret på gallesyreprøva, og blei igangsatt dagen etter(var da i uke 37+5). Tydelig at legen tok det alvorlig, for innleggelsen var i forbindelse med en helg..
Han sa at hvis jeg ikke hadde vært så langt i svangerskapet ville jeg fått medikamenter for det.
Så svangerskapskløe og gallestase er ikke noe å kimse av..
Lykke til!
Så godt at du ble tatt på alvor, og håper du får hjelp nå! :klemme:
29-11-2008, 18:56
Så svangerskapskløe og gallestase er ikke noe å kimse av..
Lykke til!
Nei, det er ikke det! Og fastlegen min som mente at sv.skapskløe aldri var farlig, bare plagsomt.
MasooDina
30-11-2008, 22:38
Det gikk fint. Tok masse, masse prøver, blant annet leverprøve og gallesyreprøve.
Fikk ikke noe for kløen enda, for legen vil vite svaret på prøvene først, slik at han vet hva han skal gi meg.
Han tok seg god tid, og jeg er veldig fornøyd http://mammanett.no/forum/images/smilies/smilstort.gif
Han tok en titt på babyen også, og alt så fint ut med den. Snudde ryggen til, var ikke helt i humør til å bli tittet på i dag http://mammanett.no/forum/images/smilies/5%20knegg.gif
Men morkaken og alt så helt perfekt ut, og babyen har vokst og ser ut til å trives.
Så bra at både du og babyen ble sjekket nøye :)
Får bare håpe prøvene oxo er fine ;)
Lykke til :klem:
01-12-2008, 08:42
Så bra at både du og babyen ble sjekket nøye :)
Får bare håpe prøvene oxo er fine ;)
Lykke til :klem:
Takk for det :klemmer:
*snuppis*
04-12-2008, 11:55
Godt at du endelig ble tatt på alvor!!
Vet godt hvordan du har det. Har hatt det samme siden 6. uke og trodde til tider at det skulle klikke for meg!!
Jeg tar blodprøver hver 14. dag nå, men ingen forhøyede verdier.
Ble sendt til hudlegen og får nå lysbehandling 3 ganger i uken, noe jeg synes hjelper masse.
Er fortsatt en god stund igjen til Mars, så jeg håper du får en behandling som kan hjelpe deg.
10-12-2008, 21:46
Nå får jeg kortisonsalve til å bruke under beina, og skal ta prøver jevnlig fremover.
Nye prøver på fredag.
På leggene og sånn må jeg bare prøver med fuktighetskremer og hvitvask, kunne ikke bruke kortisonsalven på større områder.
Babyen har det fortsatt fint.
:sniker: Godt å se at du får oppfølging nå!
Dersom årsaken er forhøyede lever- og galleverdier hører ikke hvitvask til å ha noe for seg. Det eneste som lindrer for min del er å dusje føttene (eller kroppen når det er som verst) i iskaldt vann, ha på kalde omslag, smøre huden med babyolje etter dusj (for å skåne slik at den ikke blir tørr og klør enda mer), samt drikke masse vann og minst 3 kopper med kokt vann med litt sitron oppi (skal visstnok hjelpe til med å avgifte kroppen).
Håper du snart blir kvitt kløen :klemme:
13-12-2008, 22:42
:sniker: Godt å se at du får oppfølging nå!
Dersom årsaken er forhøyede lever- og galleverdier hører ikke hvitvask til å ha noe for seg. Det eneste som lindrer for min del er å dusje føttene (eller kroppen når det er som verst) i iskaldt vann, ha på kalde omslag, smøre huden med babyolje etter dusj (for å skåne slik at den ikke blir tørr og klør enda mer), samt drikke masse vann og minst 3 kopper med kokt vann med litt sitron oppi (skal visstnok hjelpe til med å avgifte kroppen).
Håper du snart blir kvitt kløen :klemme:
Nei, hvitvask hjelper ingenting, men jeg kunne ikke bruke kortisonsalven på større områder..
Hjelper litt med kaldt vann på, men det går jo over så fort jeg går ut av dusjen :(
Takk for tips om vann med sitron, det har jeg ikke hørt før!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.