PDA

Vis full versjon : Hvor tidlig kan man få symptomer da!!?

Dory
11-11-2008, 10:36
Jeg er mellom 4-6 uker på vei. Mest sansynlig 5.
Og i helgen kom kvalmen... Er ikke det innmari tidlig?
I mine forrige svangerskap kom kvalmen i uke 7-8.

Hadde en sa i fjor høst, da kom kvalmen i uke 5, og da ble jeg VELDIG kvalm.
Kanskje jeg er blitt så gammel at jeg ikke tåler hcg-hormonet lenger?
Jeg var bare 18 da jeg ble gravid første gangen. Og nå er det 7-8 år siden sist.

Sirkeline
11-11-2008, 11:13
Jeg har vært kvalm i alle mine svangerskap. Kvalmen har kommet mellom litt før 4 uker til så seint som 5-6 uker denne gangen, noe som er unormalt seint for meg. Vanligvis er jeg rundt 4 uker når den kommer og har til og med vært 3+ noe når den har kommet.

Så nei, 5 uker er ikke uvanlig tidlig.

Alderen har nok neppe noe å si her. Hvert svangerskap er ulikt og hver kvinne er ulik. Det har blitt forsket på dette med kvalme for å finne noen sammenhenger, men det har ikke kommet frem noen klare sammenhenger her.

Noe har man funnet, og det er at noen tåler økningen i HCG eller HCG i det hele tatt dårligere enn andre, noen tåler den bedre i perioder av livet sitt, men hvorfor det er sånn er det lite forklartinger på. Noen har en bakterie i magen sin som kan forårsake dette som en kan finne ut via en prøve (samme som forårsaker magesår). Noen mener kjønn har noe å si, men dette er også forsket på og har ikke påvist noen sammenheng.

Med flere svangerskap med hyperemesis bak meg, har jeg lest meg opp på dette fordi jeg har vært desperat etter informasjon, men det finnes fint lite nettopp fordi en veit fint lite om årsakene her.

Håper du ikke blir veldig dårlig denne gangen :lykke: og begynne gjerne med akupunktur så fort som mulig. Sørg for å gå til en som er NAFO godkjent og dermed har skikkelig utdannelse. En vil nødig gå til en som har helgekurs over et år når en er gravid, men heller noen som har flere år på baken i skolesammenheng med en skikkelig utdannelse. Det varierer nemlig svært mye.

Ro er viktig (dvs kanskje du må bli sykemeldt en periode), og det kan hjelpe å finne matvarer du tåler og spis hyppig og lite for å holde kvalmen i sjakk.

Lille-my
11-11-2008, 18:08
Jeg ble også tidlig kvalm i dette svangerskapet , i forhold til de to andre gangene. Var vel ca 6 uker på vei når kvalmen meldte seg :jupp:

zmurfette
11-11-2008, 20:57
Jeg er gravid for femte gang (3 MA...), og alle gangene har kvalmen kommet før jeg testet positivt. Dvs ca i uke 3+2-3. Så for meg er det i alle fall helt normalt å være kvalm i uke 5....

Dory
12-11-2008, 09:23
Men jeg vil jo ikke gå SÅ lenge kvalm!
Hadde nesten håpet at jeg var lenger på vei, det er jo vanlig at kvalmen slutter rundt uke 12.

85-modell
12-11-2008, 12:59
Kvalmen her kom litt før 4 uker, rett etter positiv test!!Men etter 3 - 3,5mnd var den borte igjen da, heldigvis:stønn: