PDA

Vis full versjon : Vending/Snuing fra seteleie til hodeleie...

team
15-11-2008, 17:06
Er det noen som har gjort dette som kan fortelle meg hvordan det gikk??? Fikk dere "bivirkninger" etterpå som står nevnt nedenfor?? Hvordan ble det gjennomført, var det vondt, snudde barnet seg like fort tilbake, fødte dere like etter eller gikk dere til termin, og i hvilken uke ble det gjort???

Jeg har merket det med rødt nedenfor.. Skjedde dette noen av dere eller er dette heller sjeldne tilfeller??? Håper noen vet noe om det.....
Jeg har et barn i seteleie/skråleie, og det kan hende jeg må gjøre dette om noen uker, men syns det høres såpass skremmende ut at jeg tror jeg heller vil la det være, å heller fø i sete, enn å forsøke å snu, men er langt fra sikker :vetikke:

http://www.nettdoktor.no/images/system/gulball.gif Vending av seteleie
Av: Susanne Albrechtsen (http://www.nettdoktor.no/nd/hvemnd.php#SusanneAlbrechtsen)

http://www.nettdoktor.no/images/system/pil.gif Hvem tilbys vending? Barn som til termin ligger i enten tverrleie eller seteleie (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/barn_seteleie.php) kan forsøkes vendt til et hodeleie. I Norge er det ikke alle fødeavdelinger som utfører vending på seteleie.

http://www.nettdoktor.no/images/system/pil.gif Hvorfor spontan vending?
Det har gjennom de siste hundre årene vært fremsatt forskjellige teorier om hvorfor barnet snur seg spontant til hodeleie. Med gravitasjonsteorien fra begynnelsen av århundret ble det hevdet at tyngdekraften var bestemmende. Senere ble akkomodasjonsteorien fremsatt. Denne gikk ut på at det var form og størrelse på livmoren og fosterets bevegelser kombinert med tyngdekraften som gjorde at barnet la seg i hodeleie. Teoriene er senere blitt modifisert og i dag er det en viss enighet om at det er den tilgjengelige plassen i livmoren og fosterets evne til å bevege seg som gjør at det foretar en spontan vending og legger seg i hodeleie.

http://www.nettdoktor.no/images/system/pil.gif Hva er vending?
http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/seteleie_turn_ill.jpgYtre vending (på engelsk: external cephalic version) av barn i seteleie (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/barn_seteleie.php) er en prosedyre der barnet snus fra seteleie til hodeleie ved hjelp av noen håndgrep som utføres på morens mage. De fleste avdelinger følger retningslinjene for vending som også anbefales internasjonalt.

Kvinnen legges godt tilrette i en seng, litt vendt mot venstre. Legen legger så hendene sine på kvinnens mage. Med den ene hånden løftes setet opp fra bekkeninngangen mens den andre anbringes på barnets hode. Ved å utøve et press mot setet og hodet samtidig er det mulig å få barnet til å rulle og til slutt ligge seg i et hodeleie.

Det er også beskrevet andre metoder for å få barnet til å snu seg: for eksempel kne-albueleie, akupunktur og psykoterapi, men det er ingen av disse metodene som har vist noen sikker effekt når de har vært undersøkt med vitenskapelige metoder.

http://www.nettdoktor.no/images/system/pil.gif Hvem kan tilbys vendingsforsøk?
Kvinner med et normalt svangerskap som til termin får påvist et seteleie eller et tverrleie kan tilbys vending. Det må altså ikke forekomme svangerskapsforgiftning (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/preeklampsi.php), blødningsepisoder (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/bloedningsluttensvangerskap.php) eller tvillinger. Barnet skal ha en normal størrelse og det må ikke være påvist misdannelser eller lite fostervann.
Andelen av vellykkede vendinger, dvs andelen som snus fra seteleie og fødes i hodeleie, er i den vestlige verden rapportert til å være 55 til 64 prosent. Det foreligger ingen studier fra Norge, så man vet ikke sikkert hvor mange det er mulig å snu her i landet. Vending bør bare utføres på kvinner til termin, dvs fra 36. til 37. svangerskapsuke, fordi det før den tiden fortsatt er en svært stor andel av barna som vil snu seg spontant.
Et vendingsforsøk har størst mulighet for å bli vellykket hvis kvinnen har født før, hvis setet fortsatt ikke har festet seg i bekkeninngangen og hvis livmoren ikke er alt for stram.

http://www.nettdoktor.no/images/system/pil.gif Hvordan utføres vending?
Når legen og kvinnen er enige om å prøve en vending, bør det utføres på en avdeling hvor det er mulighet for øyeblikkelig forløsning, dvs at avdelingen må ha beredskap for å kunne utføre keisersnitt på kort varsel. Det vil bli utført en registrering av barnets hjertelyd en såkalt CTG (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/overvaakningnormalfoedsel.php) både før og etter vendingsforsøket.

http://www.nettdoktor.no/images/system/pil.gif Hva kan skje ved vending?
Blødning fra foster til mor er ganske vanlig. Det skjer hos ca 33 prosent og har oftest ingen betydning for svangerskapet. Det har kun betydning hvis mor har en spesiell blodtype, nemlig Rhesus negativ (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/rhesusimmunisering.php), hun bør i såfall få anti-D for å unngå at hun utvikler antistoffer mot barnets blodtype. Blødning fra skjeden kan også forekomme og kan være forårsaket av for tidlig løsning av morkaken (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/bloedningsluttensvangerskap.php)(abruptio placenta).
Det forekommer sjelden, men hvis det skjer, kan det være nødvendig med akutt forløsning ved keisersnitt. Denne sjeldne men alvorlige komplikasjonen er årsaken til at vending bør utføres på en avdeling der det er beredskap for akutt forløsning.
Det er vanlig å registrere hjertelyden (CTG) til barnet i en periode etter vending og her ses ofte en periode hvor hjertelyden hos barnet endrer seg. Det er vanlig at hjertelyden i en periode blir langsommere enn normalt, dvs mindre enn 120 slag per minutt. Dette er nesten alltid uten betydning og vil normalisere seg etter en stund.

http://www.nettdoktor.no/images/system/pil.gif Hva skjer etter en vellykket vending?
Hvis det lykkes å vende barnet til hodeleie, anbefales kvinnen å gå til ukentlige kontroller fram til fødselen begynner av seg selv. Enkelte kvinner opplever at barnet snur seg spontant tilbake til seteleie. Hvis det skjer, kan det utføres vending igjen. Hvis barnet ikke kan snus til hodeleie, bør det i samråd med kvinnen/paret planlegges enten vaginal setefødsel (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/foedsel_sete.php) eller keisersnitt (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/keisersnitt.php).

~Anna~
15-11-2008, 17:42
Det har jeg vært igjennom!

Litt ubehaglig var det men det gikk veldig bra.
Måtte sitte til registrering etterpå.Så fikk jeg dra hjem,det startet ikke noen fødsel.

Sirkeline
15-11-2008, 17:52
Jeg har ikke vært gjennom dette heller, men har et barn som har ligget i sete i over 7 uker nå - konstant. Det er enda god tid igjen for min del, men jeg har allikevel tenkt mye på dette fordi det totalt bryter mønsteret til de andre barna som aldri var sånn. Jeg kommer ikke til å bli med på noen "snuoperasjon" av bla årsakene listet opp ovenfor. For meg synes jeg risikoen blir for stor til hva sjansen for varig snuing. Det at noen sykehus også har gått bort fra snuing er også nok for meg til at jeg ikke vil gjøre det om det skulle bli aktuelt.

Da blir det heller planlagt KS på meg om barnet er i sete til termin/fødsel.

Ikke et lett valg å ta, og jeg håper du slipper å bli stilt ovenfor dette valget.

team
15-11-2008, 18:02
Jeg har ikke vært gjennom dette heller, men har et barn som har ligget i sete i over 7 uker nå - konstant. Det er enda god tid igjen for min del, men jeg har allikevel tenkt mye på dette fordi det totalt bryter mønsteret til de andre barna som aldri var sånn. Jeg kommer ikke til å bli med på noen "snuoperasjon" av bla årsakene listet opp ovenfor. For meg synes jeg risikoen blir for stor til hva sjansen for varig snuing. Det at noen sykehus også har gått bort fra snuing er også nok for meg til at jeg ikke vil gjøre det om det skulle bli aktuelt.

Da blir det heller planlagt KS på meg om barnet er i sete til termin/fødsel.

Ikke et lett valg å ta, og jeg håper du slipper å bli stilt ovenfor dette valget.

Jeg har 3 barn fra før, som alle er født vaginalt, de har vært overalt i magen hele tiden og lagt seg med hodet ned til termin, en var stjernekikker, men elles så var alt greit...

Men denne lille tassen har ligget i sete/skråleie helt siden ordinær ul, ikke vært antydning til liv over navlenivå en gang før nå i senere tid, så håpet selfølgelig at NÅ hadde h*n skjønt det, men neida :trist:
Jordmor og lege har spurt hvordan jeg vil ha en evt setfødsel, da jeg helst vil slippe både ks og epidural, men så vil jeg også ha det som gir minst risiko for barnet, så om det er epidural eller ks, så må jeg på et eller annet vis få det til...:noia:
Men håper VIRKELIG at han snur seg den siste mnd nå... For etter 36 uker var det sjelden at de gjorde det sa jordmor, men det hendte ....

Jeg syns også mange av de tingene som kan skje virker skremmende, vi bor nesten 1 time fra sykehus, og jeg ønsker ikke ha noen blødninger oav hjemme etterpå, sånn at det kanskje kan skje noe med skatten vår før vi kommer oss til sykehuset....
Derfor jeg spør, vil høre med erfaringer fra endel andre som har vært gjennom det hvor reelle disse er..

Håper du også slipper å velge :klem:

team
15-11-2008, 18:04
Det har jeg vært igjennom!

Litt ubehaglig var det men det gikk veldig bra.
Måtte sitte til registrering etterpå.Så fikk jeg dra hjem,det startet ikke noen fødsel.

Hva med blødninger da??? Ingenting? Ikke snudde den lille seg tilbake heller, så du fikk en vanlig fødsel??

team
15-11-2008, 18:09
Det at noen sykehus også har gått bort fra snuing er også nok for meg til at jeg ikke vil gjøre det om det skulle bli aktuelt..

Har noen sykehus begynt å gå bort fra det???? Hvorfor det??? Pga risikoen???

~Anna~
15-11-2008, 18:10
Nei, fikk ingen blødninger.
Dette var i uke 37.
Han startet med å ligge i tverrleie lenge,for deretter sette seg med rompa ned.
Snudde seg ikke tilbake og fødselen gikk som normalt.
Men ble ikke målt på lengden,bare sete til isse etterpå.

team
15-11-2008, 18:12
Nei, fikk ingen blødninger.
Dette var i uke 37.
Han startet med å ligge i tverrleie lenge,for deretter sette seg med rompa ned.
Snudde seg ikke tilbake og fødselen gikk som normalt.
Men ble ikke målt på lengden,bare sete til isse etterpå.

Ok, det var godt å høre at det går bra også :jupp:

Tusen takk for at su sa fra :klemme:

superliz
15-11-2008, 18:18
Jeg har lest i trådene dine de siste dagene, Team. Min sitter også i seteleie, og jeg har helt skrekken for setefødsel, og vil egentlig ikke igjennom ks heller. :( Jeg har fått inntrykk av man ikke kan velge ks, man får bare tilbud om det hvis bekkenet er trangt, eller tidligere fødsler har vært harde.

Jeg kommer ikke til å bli med på noe snuing iallefall, særlig siden det kan ende i hasteks. Da vil jeg heller ha planlagt ks, og psyke meg opp til det på forhånd. Hvis jeg ikke får planlagt ks, og må føde i sete tror jeg at jeg dør på meg. Huff, det er helt grusomt å måtte tenke igjennom alt dette.

Håper håper de snur seg, til oss begge! :klem:

Hobsi
15-11-2008, 19:51
Her har de også gått bort i fra snuing (i følge "over"jordmoren på fødeavdelingen i hvert fall), fordi de opplevde veldig ofte at ungen snur seg tilbake og pga risikoene som du fremhever i første innlegget.

Forrige satt i sete frem til uke 37 (snudde seg dagen før jeg skulle til UL for å dobbeltsjekke leiet som legen kjente (kjente lett når han snudde seg ja ;)), så jeg fikk kjenne litt på de tankene der. Har liksom allerede begynt å forberede meg tilfelle rottefelle denne gangen også...

team
15-11-2008, 20:09
Jeg har lest i trådene dine de siste dagene, Team. Min sitter også i seteleie, og jeg har helt skrekken for setefødsel, og vil egentlig ikke igjennom ks heller. :( Jeg har fått inntrykk av man ikke kan velge ks, man får bare tilbud om det hvis bekkenet er trangt, eller tidligere fødsler har vært harde.

Jeg kommer ikke til å bli med på noe snuing iallefall, særlig siden det kan ende i hasteks. Da vil jeg heller ha planlagt ks, og psyke meg opp til det på forhånd. Hvis jeg ikke får planlagt ks, og må føde i sete tror jeg at jeg dør på meg. Huff, det er helt grusomt å måtte tenke igjennom alt dette.

Ååååå sååå godt å høre, det der kunne jeg skrevet selv, sånn føler jeg det også:jupp: Føler jeg maser og maser om seteleie, men vil så gjerne sette meg skikkelig inn i alt før jeg tar et valg, å da vil jeg ta det valget som gir minst risiko til skatten vår :jupp:

Men er såååå redd både ks og epidural, at jeg har ikke peiling hva jeg skal velge, suger til meg alle opplysninger som en svamp for tiden, og har også foreløpig endt opp med planlagt snitt jeg også, da mannen ikke har fått vært med på noen fødsel enda, å ikke for noe i hele verden vil gå glipp av denne, så syns det er bedre å ha planlagt da, så jeg er sikker på at han får det med seg...Men vi får se når jeg får snakket med jordmor osv fremover å se hva jeg skal gjøre, akuratt nå har jeg ikke peiling...

Håper VIRKELIG de snur seg :jupp: Men idag fant mannen min ut at hans mor (og stemor, men det er jo ikke i slektslinje da) har blitt født i seteleie, så da kan det være at det er arvelig :vetikke: Er jo første felles barnet vårt...

team
15-11-2008, 20:17

Det som du skrev der, var som om jeg skulle skrevet det selv:jupp: Sånn føler jeg det også, et pyton valg spør du meg, å jeg føler jeg maser om dette hele tiden, men nå er jeg oppriktig på informasjonsjakt, for jeg vil så gjerne ta det riktige valget, med minst mulig risiko for skatten vår, men håper mest av alt at jeg slipper valget ...:sparke:

Dette er vårt første barn, så mannen har aldri fått vært med på en fødsel før, så for meg er det også viktig at jeg tar et valg som gjør at han kan bli med under fødselen, å da er kanskje planlagt snitt det beste.. ender det i hastesnitt så får han kanskje ikke bli med, å da kan det jo hende at minsten blir utsatt for større risiko, så absolutt ikke noe lett valg..

Idag fikk også mannen min vite at hans mor (og stemor, men det er jo ikke i slektslinje) ble født i seteleie, å kan jo være at det er arvelig :vetikke:

Håper VIRKELIG vi slipper valget begge to :ber:

Her har de også gått bort i fra snuing (i følge "over"jordmoren på fødeavdelingen i hvert fall), fordi de opplevde veldig ofte at ungen snur seg tilbake og pga risikoene som du fremhever i første innlegget.

Forrige satt i sete frem til uke 37 (snudde seg dagen før jeg skulle til UL for å dobbeltsjekke leiet som legen kjente (kjente lett når han snudde seg ja ;)), så jeg fikk kjenne litt på de tankene der. Har liksom allerede begynt å forberede meg tilfelle rottefelle denne gangen også...

Håper det skjer meg også :ber: jeg har fått nok spenning for en stund angående all usikkerheten rundt setefødsel...

Viss de begynner å la være å snu, så kan jo det være et tegn på at det ikke er vits i :vetikke: å risikoene med blødning, morkakelsøning osv etter vending har ikke jeg lyst å møte, siden vi har 1 times kjøring til nærmeste sykehus....

Hobsi
15-11-2008, 20:22
Jeg håper i hvert fall at de snur seg, team og superliz!! :kryss:

team
15-11-2008, 20:24
Jeg håper i hvert fall at de snur seg, team og superliz!! :kryss:

Tusen takk for det :klemme:

zmurfette
15-11-2008, 20:50
Jeg vet i alle fall at Ahus ikke lengre snur fostere som ligger i seteleie. Dels fordi de har erfaring med at flere snur seg tilbake, dels fordi det oftere ender i et haste ks enn det en setefødsel gjør - og de ønsker å ha så få haste ks som mulig.

(Og jeg vet at jeg maser om dette med setefødsel - men den erfaringen jeg har er at det er faktisk ikke så ille. Har riktignok aldri født "normal vei", men jeg syntes det var helt greit å føde i seteleie selv om jeg er en ordentlig pyse normalt sett!! Fødselen er jo relativt normal frem til forløsning. Den er nok litt tøffere enn for de fleste som kommer med hodet først, men det varer jo ikke så lenge. Jeg har hørt utrolig mange skrekkhistorier om fødsler i seteleie etter at jeg selv fødte slik; men merkelig nok er de stort sett fortalt av folk som ikke selv har født i seteleie. De fleste jeg har snakket med som har født i seteleie har sagt at det var greit nok. Litt styr i etterkant siden det i de fleste tilfeller må klippes ganske mye; men det må det jo på sett og vis ved ks også... Frøkna jeg har i magen nå har ligget i tverrleie i en evighet. Nå tror jeg rumpa er på vei nedover. Ber om det, for jeg har jo ks noia så det holder...)

team
15-11-2008, 21:28
Jeg vet i alle fall at Ahus ikke lengre snur fostere som ligger i seteleie. Dels fordi de har erfaring med at flere snur seg tilbake, dels fordi det oftere ender i et haste ks enn det en setefødsel gjør - og de ønsker å ha så få haste ks som mulig.

(Og jeg vet at jeg maser om dette med setefødsel - men den erfaringen jeg har er at det er faktisk ikke så ille. Har riktignok aldri født "normal vei", men jeg syntes det var helt greit å føde i seteleie selv om jeg er en ordentlig pyse normalt sett!! Fødselen er jo relativt normal frem til forløsning. Den er nok litt tøffere enn for de fleste som kommer med hodet først, men det varer jo ikke så lenge. Jeg har hørt utrolig mange skrekkhistorier om fødsler i seteleie etter at jeg selv fødte slik; men merkelig nok er de stort sett fortalt av folk som ikke selv har født i seteleie. De fleste jeg har snakket med som har født i seteleie har sagt at det var greit nok. Litt styr i etterkant siden det i de fleste tilfeller må klippes ganske mye; men det må det jo på sett og vis ved ks også... Frøkna jeg har i magen nå har ligget i tverrleie i en evighet. Nå tror jeg rumpa er på vei nedover. Ber om det, for jeg har jo ks noia så det holder...)

Kan det ende med hasteks bare av snuingen også?? (viss jeg forstod deg rett)...

Syns det er BRA at du sier at din erfaring var positiv, er viktig å få høre begge sidene, det kan jo gå over all forventning om jeg kommer oppi det også, men vil bare høre all informasjonen før jeg tar et valg, dersom jeg må ta et valg til slutt, å jeg sa til mannen min at jeg hadde bestemt meg for å ikke snu pga disse tingene, å han mente det var hysteri fra min side, å det mener min mor også, de mener jeg SKAL snu, så kanskje jeg får en "vanlig" fødsel, derfor ville jeg høre erfaringer fra andre rundt det med snuingen så jeg kunne gjøre meg opp en mening etter at det var kommet frem ulike meninger og synspunkter :jupp:

Jeg har virkelig ikke lyst på ks jeg heller, men det er egentlig det jeg har mest lyst til av de to tingene (ks eller epidural)nå, men det kan endre seg etterhvert som jeg får mer og mer info frem mot fødselen, å i beste fall så løser problemet seg også ved at minsten snur seg :jupp: Kan ikke gi opp håpet helt endå:knegg:

Men det med klippingen, hva "styr" er det??? At de må klippes mer, og dermed må sys mer??? Er det "bare" det, eller er det mer som kommer i tillegg??
Jeg har blitt klippet 2 av 3 ganger ved fødslene, å syns ikke det var noe problem i det hele tatt, ikke syingen heller, kjente ikke mye til det...
Så viss det "bare" er det så gjør ikke det noe iallefall...En ting mindre å grue seg for..

Orkidè
15-11-2008, 21:58
Jeg hadde nå nr 5 som låg i seteleie i uke 38 og jeg var på poliklinikken for gravide og fikk snudd han til hodeleie:jupp: jeg grudde meg veldigt, men det gjorde ikke det minste vondt eller ubhageligt, det var bare en befrielse :jupp: Jeg var i mangen uker plaget med kvalme nettopp p.g.a at han lå å stanget med hodet i mellomgulvet, men etter snuingen pustet jeg lettet ut og kvalmen forsvandt, og uken etter fødte jeg en gutt i hode leiet, men han festet seg aldi.

Det med snuing på barnet vet jeg ikke om det er bare Hauklandsykehus som gjør, jeg har hørt snakk om det, men det kan være feil. Men da jeg gjorde det var det en lege og en sykepleier til stedet, og legen hellte masse masse geleè på magen meds sykepleieren styrte UL-delen , men legen tok på hodet og rumpa til babyen( uten på magen da selvsagt) og lirket den på plass. Det var helt utroligt merkeligt å se åssen han klarte det, ble helt satt ut jeg, fantastisk fasinerende :blunke:og jeg låg med CTG på 1/2 time før snuing og 45 min etter snuing for å se at barnet hadde det bra.

Lykke til!

Sirkeline
15-11-2008, 22:03
team: det er nettopp det som er forskjellen her også. Har to vaginale fødsler bak meg og de barna lå aldri i sete. De lå alltid med hodet ned eller på tvers. Dette barnet har ligger med hodet ned i alle fall siden ordinær UL og jeg kjenner mye spark mot rompa, som jeg aldri har kjent før. Det skiller seg altså totalt ut fra de andre.

Flott at det har kommet en del erfaringer frem her. Har du spurt på NM også? Du vil nok kunne få enda flere svar der.

Grunnen til at noen sykehus har sluttet med snuing, har du allerede fått svar på ser jeg.

Jeg vil heller ikke ha KS, selv om jeg har sterk fødselsangst, selv etter to fødsler. Men, om det blir seteleie på denne babyen hele veien frem, blir en setefødsel for mye for meg å takle. Jeg har liksom mer enn nok med en vanlig vaginal fødsel om ikke det skal være seteleie i tillegg. Derfor kommer jeg til å be om KS, og jeg veit også at jeg vil kunne få det om jeg vil. Jeg kan få KS med hodeleie også, kun på grunnlag av at jeg ønsker det og ikke noe annet pga min fødselsangst. Jeg tåler heller ikke mye klipping eller store revn igjen, og sjansen for det er jo mye større med setefødsel, at en må åpne opp mer for å få barnet ut og bedre kontroll på det som skjer. Det er jo greit nok det om en ikke allerede har et skjørt underliv fra før av, men så har jo jeg det da.

Krysser fingrene for oss!! :kryss:

team
15-11-2008, 23:12
Flott at det har kommet en del erfaringer frem her. Har du spurt på NM også? Du vil nok kunne få enda flere svar der.

Det var lurt, takk for tipset, skal poste en der med en gang :jupp: :klemme:

zmurfette
16-11-2008, 19:19
Jepp, det de sa til meg på Ahus var at de i lange perioder hadde sett at ved snuing kom det oftere til et haste ks enn ved en setefødsel. Og haste ks er mye mer risikable for mor og barn enn fødsel i seteleie eller planagt ks. Visstnok. Men tydelig at ulike sykehus har ulik praksis.

Ang. klipping så opplevde jeg det som litt styr fordi de (i alle fall hos meg) måtte klippe MYE. (De klipte så langt inn det går an; brukte over en time på å sy i etterkant.) Og det gjorde ganske vondt i såret noen uker etterpå.

Lenea
19-11-2008, 14:11
Hei!

Jeg har hatt to vendinger. Den første var ikke vellykket, men fikk ingen komplikasjoner i ettertid. Hun ville ikke snu seg. Det ble planlagt ks. (som for min del var verre enn både vending og vanlig fødsel)
Men med barn nr to klarte de det :-) Fikk ingen komplikasjoner etter denne vendingen heller. Fikk da føde normalt :-)

Er nå gravid med nr 3 og babyen har hele tiden (slik som de to andre) sittet med rumpa ned. Jeg skal hvertfall prøve vending hvis den ikke snur seg snart.
Gjør alt for å unngå nytt ks. Har heller ikke lyst på en setefødsel.

Ikke lett valg å ta. Men min erfaring med vending er bare positiv, selv om de ikke klarte å snu første mann. :-)

Lykke til :-)

N.N.
19-11-2008, 16:26
Vi snudde B i v.37. Det gjekk veldig fint.
Mor reagerte på bricanyl dryppet da, men elles so var det fort gjort og uten smerter.
Barnet holdt seg i h.leie og vart født i veke 41+1.

Dersom du har god tid, so kan jo akupunktur hjelpe deg til å få babyen til å snu seg?? Vi snudde to gangar via aku -men det er mest gunstig før veke 34 -då snudde den seg berre tilbake :humre:

team
19-11-2008, 21:25
Tusen takk for alle svar :klemme:

Jeg skal ta med meg alt dette på neste kontroll dersom minsten sitter i seteleie da, men idag for første gang i dette svangerskapet, så har h*n snudd seg, å ligger nå i tverrleie :jippi:

Er sååå glad :danse: Håper dermed at h*n er på vei nedover :jupp: Men det får vi se på neste kontroll...