PDA

Vis full versjon : Høyt stoffskifte under svangerskapet

marimor
20-11-2008, 20:41
Hei!

Fikk telefon fra fastlegen i dag, med beskjed om at rutinetester hadde gitt utslag på for høyt stoffskifte. Legen ville ha meg tilbake for flere undersøkelser. Skal tilbake neste uke for oppfølging.

Er det noen her inne som har erfaringer med dette? Og hva kan en egentlig gjøre med det så lenge en er gravid? Leste om både røntgenundersøkelse og en radioaktiv kur, men det er jo uaktuelt sålenge en er gravid eller ammer...

Håper selvfølgelig dette er noe forbigående som tilfeldigvis slo ut fordi jeg er gravid og har et ustabilt hormonnivå, men tanken på at det kan være noe mer alvorlig skremmer meg litt...

Anyone med erfaringer?

silkepels
20-11-2008, 23:43
For meg er det omvendt. Jeg fikk lavt stoffskifte da jeg var gravid.

Synes denne siden er ganske grei: http://www.helsenytt.no/artikler/hun_stoffskiftet.htm

Står om høyt stoffskifte litt ned på siden, og graviditet og amming enda litt lenger ned

marimor
21-11-2008, 09:02
Takk for svar. Gleder meg til å få svar på mitt tilfelle --- jeg føler meg egentlig ikke syk. Det jeg har hatt av sammenfallende symptomer er ho også symptomer på svangerskap - tretthet, konstant sult, uro i kroppen etc, så det har aldri trigget noe tanker i meg at ting var unormalt.

Når det er sagt, så husker jeg at mini slo ut på stoffskifteprøven etter fødselen, og hun måtte tilbake og ta ny test, hvor alt var normalt. Det er jo mulig jeg har en svangerskapsrelatert forstyrrelse, og hadde det den gangen også uten at det ble oppdaget...? Tror jeg nevner det for lege og gynekolog, så får de avgjøre om det har sammenheng eller ei.

Lysegrønn
11-12-2008, 20:24
Har ingen erfaring, men har også slått ut på blodprøver med "litt forhøyet" stoffskifte, som legen sa.. De "vanlige" stoffskifteprøvene var visst vanlige, men en litt forhøyet. Skal tilbake for kontroll.. Mer sa han ikke.. Vet ikke hva det kan medføre.. Håper også det justerer seg selv..