Vis full versjon : Lavliggende morkake og sykmelding.
Tidl. bruker
27-11-2008, 16:34
Etter å ha hatt litt blødninger de siste dagene, viste UL i dag at jeg hadde lavtliggende/foranliggende morkake. Den dekket ikke åpningen, men lå veeeeldig nærme.
Ble sykmeldt da blødningene startet. Siden jeg fortsatt har (små-)blødninger, men UL ikke viste noe "faretruende feil", og med beskjed om at morkaken mest sannsynlig kommer til å bevege seg oppover, er det da "nødvendig" med videre sykmelding?
Oppfølgingen blir på den ordinære UL`en som er om ca. 5 uker.
Jeg ble sykmeldt 50% fra neste uke og ca 14 dager fremover.
Men er det noe farlig om jeg ikke tar det litt med ro når morkaken ligger som den gjør?
Glemte å spørre om dette på sykehuset, og da er det greit å ha SM! :knegg:
Meg bekjent vel gjerne gravide med forliggende morkake og blødninger, bedt om å være forsiktige med trening, tunge løft og samleie? Om alle rutinemessig sykmeldes er jeg dog ikke sikker på, kommer kanskje litt an på både legen og hvilken type jobb man har.
Tidl. bruker
27-11-2008, 17:35
Så med tanke på det faktum at jeg har en veldig aktiv jobb, som innebærer alt fra tunge løft til stillesittende kontorarbeid - men med høy stressfaktor, med mye rask gange/små-løping, så er det "riktig" å bli sykmeldt 50%?
Vil ikke være mer sykmeldt enn nødvendig nå på vei inn i desember, som er en stor mnd. for min jobb! ;)
Jeg har også hatt foranliggende morkake (en flik av morkaken) frem til nå og helt foranliggende hele forrige svangerskap. Jeg fikk beskjed om ingen tunge løft, ikke samleie og mest mulig i ro. Første svangerskap ble jeg 100% sykmeldt pga dette, men nå som jeg er arbeidsledig er det ikke blitt snakk om det. Er ganske sikker på at jeg hadde blitt 100% sykmeldt nå også om jeg hadde vært i jobb.
Ut fra hvordan du beskriver jobben din, høres det veldig fornuftig ut å ikke jobbe fullt en stund til fremover. :jupp:
Tidl. bruker
27-11-2008, 17:52
Takk for svar, oh store Tossi og Betty! :tilber:
Høres lurt ut med i alle fall en gradert sykmelding, ja :nikker:.
Det heter for øvrig forliggende morkake (placenta praevia) når den ligger over livmoråpningen, mens foranliggende morkake (placenta anterior) betyr at den ligger foran på magen ('airbagmorkake') *flisespikker* ;)
Det heter for øvrig forliggende morkake (placenta praevia) når den ligger over livmoråpningen, mens foranliggende morkake (placenta anterior) betyr at den ligger foran på magen ('airbagmorkake') *flisespikker* ;)
I know, men det er det ingen av legene som bruker hvertfall. :hehehe: Alle kalller det foranliggende morkake. Har faktisk ikke hørt en lege som har kalt det forliggende og det har gjort at jeg har kalt det foranliggende også. :knegg:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.