PDA

Vis full versjon : Legitimt å være dønn sliten??

benped
02-04-2003, 23:12
Hei igjen dere jenter "der ute".
Jeg lurer på en ting: Jeg er nå 3 1/2 mnd. på vei, og kjenner at den værste kvalmen har gitt seg. Jeg går likevel med spypose parat, for det kommer når som helst. Uansett, det er blitt bedre:-) Jeg trodde at når kvalmeperioden ble bedre, ville formen på mirakuløst vis bli bra!Har lest mye om hvor energiske mange blir når de første månedene er over. Slik er det ikke med meg! Jeg blir bare mer og mer trøtt og uopplagt, sliter med stadige tendenser til blærekatarr (løper på do hele tiden!!!Sviiiiiiir!). Har mest lyst til å ta en uke fri fra jobben og bare pleie meg selv. Skjønt, dette KAN vare psykosomatisk, da det har vært tøffe tak på hjemmebane og på jobb i det siste.
Hvordan får jeg tilbake "livsglede" og energi???? Kan jo ikke bare trekke dyna over hodet og si "beklager verden, men jeg er for sliten!". What do i do?!?
Grrrrrrrrrrr!!!!!!

Happy
03-04-2003, 00:33
Nå kan jeg fortelle at min energi først kom tilbake godt ut i uke 26, denne gangen. Forrige gang kom den i uke 27 eller 28, husker ikke helt. Det er slettes ikke alle som strutter av energi i andre trimester!! Jeg ønsket bare å gå i hi i flere måneder, men det går desverre ikke med en vilter liten Turbo rundt bena:uff: .

Prøv å hvile så mye som mulig. Vær flink til å legge deg ned når du kjenner for det! Og, om du føler for en uke fri til å pleie deg selv: GJØR DET!

... det var dagens lille formaning:cool:

:klem:

Izabella
03-04-2003, 01:28
Ta deg fri fra jobb en uke og tenk kun på deg selv...det føles så godt å lukke verden rundt seg i blant og la alle ha litt sympati for bare deg! :) Fikk ordnet meg fem uker "fri" fra skolen i høst etter MA og gjett om det hjalp. Men jeg hadde jo så klart andre grunner enn bare MA`en som gjorde at jeg fikk fem uker fri fra skolen og beskjed om å hole senga i minst FIRE UKER!!!! Holdt på å kjede meg ihjel, men en uke i ny og ne har absolutt ingen noe vondt av!

Anbefaler deg på det sterkeste å ta deg en uke fri og komme ut i frisk luft og sove halve dagen om du føler for det...:)

Lykke til! :)

Hilsen ei som er på besøk fra SnartGravid

grro
03-04-2003, 20:20
Det er når man er gravid at man virkelig har lov til å tenke på seg selv og baaare ta vare på seg selv i perioder!!! Man trenger ofte det, og jeg selv har mange ganger tatt slike "time-out'er" for en dag eller flere dersom jeg føler behov for det. Det er viktig å hvile seg og samle krefter til fødselen og tiden etter, og man blir ofte fortere sliten når man er gravid.

Tenk på deg selv du:) Av og til er det lov å trekke dyna over hodet og si "sorry, men nå må jeg hvile" !!!

Cyanea
03-04-2003, 21:13
Formen er temmelig laber her, også - i uke 23. Jeg har masse ferie og avspasering til gode (noe må brukes før jeg går ut i permisjon), og disse dagene sprer jeg litt her og litt der - og stoooorkoser meg hjemme!

Filifjonk
04-04-2003, 15:40
Så godt å lese at det finnes flere med samme problemstilling. Jeg er så slapp og sløv og uttafor at det halve kunne vært nok. Var ikke slik i mine to andre svangerskap så jeg lurer litt på om jeg mangler ett eller annet i kroppen. Vitaminer eller mineraler. Er liksom dobbelt opp vårslapp og kan sove timesvis på dagen. Til tross for det er jeg kjempetrøtt når kvelden kommer. Jeg er heldigvis sykemeldt og har unger og mann ute av huset om dagen. Men jeg får ikke gjort noe. Orker ittno jeg! Sitter bare å sløver forand TV eller sitter med PC'en. Og sover.. sover og sover.

Cyanea
05-04-2003, 17:27
Det kan være at du har lavt jernlager?
Sjekk dette neste gang du er hos legen - men bruk ikke jern uten at legen mener det er nødvendig!!

I tillegg kan du kanskje ta litt Omega3 eller tran? Det kan også virke oppkvikkende.

Jeg vet ikke om forslagene er så gode - sistnevnte hjelper ikke på meg, og jern bør jeg ikke ta fordi jeg har så høy blodprosent...... Men kanskje det fungerer for andre :p

Nina70
07-04-2003, 00:54
Energi???? Hva er det???? Nei det sliter jeg ikke med!:D (Ikke siden før jeg ble gravid.) Tror nok ikke alle får tilbake energien etter de første månedene. Mange sliter nok med hormonsjokket det meste av graviditeten.

Filifjonk
16-04-2003, 17:07
Fant ut hvorfor jeg var så slapp. Tok noen tester og det viste seg at Folat/Folinsyre-nivået mitt var for lavt. Nå har jeg igjen begynt med omega-3 med folat og Aureka!! Formen er tilbake!!!

beth
25-04-2003, 15:48
Herlig at noen kan sette ord på at man faktisk kan føle seg helt utslitt mye lenger, og hele tiden, faktisk:uff:
Jeg er så glad for at ukene går, selv om jeg vet av erfaring at det ikke bare er lettere når babyen er kommet til verden...... Førstemann hadde kolikk de fire første månedene, og så sliten har jeg aldri, aldri vært før i hele mitt liv. Både jeg og mannen min brukte mange måneder før vi fikk litt overskudd igjen....
Ja, dette ble jo en lystig melding:p Beklager, men det var godt å være litt negativ.....:uff:

Gleder meg veldig til å se veslejenta som kamperer i magen min, jeg... og ukene går jo så fort. Nå er jeg allerede 25+2! ( Det er jo litt, det....).

flyfly
25-04-2003, 23:47
Jeg synes virkelig det høres ut som du trenger å ta litt vare på deg selv. Det er jo bedre at du får en pause så du ikke sliter deg helt ut og risikerer å bli 100% sykmeldt. Har du fortalt legen din at du har vært såå kvalm??

Det er jo ikke noen gøy å bli værende helt borte fra jobb i lange tider heller....

Selv har jeg også slitt en del og rundt uke 8 ble jeg 50% sykmeldt og er det fortsatt nå i uke 15. Det har gjort at jeg ikke har slitt meg helt ut føler jeg. Denne uken jobbet jeg 100% igjen etter et jeg følte meg bedre i påsken....nå er jeg kvalm igjen og ganske sliten. Legen sykmeldte meg 50% noen uker til.

Det er så lett å slite seg helt ut hvis man er ekstra hardt rammet og det er du når du går rundt med spypose parat....tenk på at barnet trenger at du har noe energi igjen når du ha født hvis det hjelper å tenke på andre enn deg selv...det synes jeg hjelper litt.

god helg!!

Peet
26-04-2003, 01:17
Jeg har akkurat skrevet et innlegg om hvordan jeg opplever mitt første svangerskap. Det er ikke bare solskinn!

Men jeg leser her at det har kommet mange gode råd. Vi skal ta være på oss selv og magen!
I går la jeg meg ned på en sofa på jobben for første gang. Var bare så utrolig slilten! En merkelig erfaring. Men kollegaene mine var veldig snille og lot ingen 'finne' meg....:) :) :)

Ellers er det viktig å lære hva det er man trenger for å kunne lade opp.
For min del er det frisk luft, god mat og gjerne en liten gåtur en tur til nærmeste svømmehallen.
Å pleie seg selv, innebærer tror jeg, også at man tar vare på energilageret sitt.
Ikke at det blir lettere når det er alltid noen hormoner ute å forstyrre....:leiseg: :bonk: :) :sint: :klapp: :uff:

Men så deilig det var å kjenne igjen mye av det som er skrevet ovenfor....
Det gjør alt lettere!

allegra
26-04-2003, 21:41
anbefaler alle gravide som er veldig veldig trøtte og slitne om å sjekke stoffskiftet. det gjorde jeg forrige gang jeg var gravid og oppdaget at svangerskapet hadde utløst hypotyerose, det vil si lavt stoffskifte. Med medisinering fikk jeg et helt nytt liv!

flyfly
27-04-2003, 00:58
Kan du fortelle litt? Hvordan sjekkes stoffskiftet?

Filifjonk
27-04-2003, 16:04
Stoffskiftet testes via en ganske ordinær blodprøve tatt hos fastlegen og sendt til sykehuset for undersøkelse. Det tar omtrent 1-2 uker før du får svar. Jeg har gjort det og de fant ut at jeg hadde for lavt folinsyrenivå. Ellers var alle de andre verdiene fine hos meg.

flyfly
27-04-2003, 18:41
ok
takk for tips!!

benped
28-04-2003, 20:58
Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Før påsken var jeg borte tre dager fra jobb (var akutt utslitt. Så ut som et spøkelse, og ville bare gråte). Legen har sykemeldt meg 50 % i fjorten dager, og disse kortere arbeidsdagene har vært fantastiske. Henter meg igjen, og kjenner energien sakte men sikkert komme tilbake. Det er dog slik at dersom jeg overdriver, blir jeg kjempedårlig igjen. Uansett.- det er på bedringens vei. Jeg tenker å fortsette å ta vare på meg selv, og sykemelde meg 40% i 14 dager til. Så får vi se hvordan det går:-)
Skal forøvrig til ulytralyd nå fredag 2. mai. Er så spent på om alt er bra, og om det blir gutt eller jente. Er i min 18. uke nå, og har kjent liv i 14 dager. Sparker og kiler. Tro om jeg er lenger på vei??
Dette er helt fantastisk spennende. Gruer/gleder meg til fredag! Stor klem fra benped:-):p

Mayamor
28-04-2003, 23:13
Jeg har aktiv sykemelding for tiden.
Kan ikke få fullrost den ordningen nok.:D
Nå går jeg på jobb når jeg orker.
Sjefen er forståelsesfull og jeg får ikke dårlig samvittighet.
Jeg har jo tross alt lyst å gå på jobb...
På denne måten kan jeg nå pleie kvalmen og gå når formen bedrer seg...

Maya30 :findag:

flyfly
29-04-2003, 00:56
Så bra benped!! Fortsett med å ta vare på deg selv. Jeg må hele tiden bli minnet på det av venninner...flere av dem har bitterlig erfart at de har stått på til det var for sent og de var 100% sykmeldt ut svangerskapet så de passer på.

Nå har jeg endelig forstått forskjellen på aktiv sykemelding og det å være delvis sykmeldt. Jeg har vært 50% sykemeldt og da betaler arbeidsgiver halve lønn og trygden halve.

Dette står i en orientering jeg leste:

Aktiv sykemelding
Du kan gjøre en avtale med arbeidgiver at du i en begrenset periode kan prøve deg i andre arbeidsoppgaver eller uføre deler av din ordinære jobb mens du mottar sykepenger.

Graderte sykepenger
Gradert sykmelding brukes hvis du er delvis arbeidsufør og kan arbeide en viss del i ordinær stilling.

hmm men det blir stor forskjell for arbeidgiver da....i det ene tilfellet betaler arbgiver deler av lønn i det andre ikke?

prates