PDA

Vis full versjon : Cerclage (sammensying av livmorhals)

piasidet
02-12-2008, 20:29
Nå trenger jeg virkelig gode råd her damer, har som sakt hatt en sen abort i uke 21 pga streptokokker, og er som sakt gravid igjen og i dag var jeg til samtale med legen på föden og skulle få ekstra oppfölging med streptokokk problemet, men så sa legen at jeg skulle inn til ordinär ultralyd i uke 17 og i uke 18 så skulle de sy igjen livmorhalsen for å unngå fortidlig födsel pga konisering, hjelp damer det står da på nett at også å sy i sammen også kan öke faren for tidlig vann avgang. Er det noen her som er i samme situasjon eller har noen gode råd å komme med?

Tossi
02-12-2008, 21:29
Meg bekjent går vel debatten rundt cerclage mest på om den har noen reell effekt, og omkring infeksjonsfaren. Norsk gynekologisk forening har en veileder i fødselshjelp hvor et kapittel omtaler truende prematur fødsel (http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=131758&subid=0), og der nevnes cerclage som et av tiltakene. Synes det er litt rart at svenskene setter cerclage så sent som i sv.uke 18 - i Norge er anbefalingen at det gjøres rundt sv.uke 13-14 dersom det er mulig.

Når det er sagt - på Englesiden (wwww.englesiden.com) er det flere som har mistet pga svært prematur fødsel, som mest sannsynlig får/blir anbefalt cerclage i senere svangerskap. Mener det er noen der som har fullført svangerskap med cerclage også, så kanskje det er plassen å spørre?

Uansett, krysser fingrene for deg og spiren! :lykke: