PDA

Vis full versjon : Stikkende smerte under høyre ribbein

Syrinen
11-12-2008, 14:51
Jeg får helt plutselig stikkende smerter under høyre ribbein, denne smerten kommer helt plutselig og gjør det veldig vondt for meg og puste.

I de siste dagene har smerten gått fra kun og være på fremsiden av høyre ribbein til å bli en slags dypere smerte som går fra fremsiden og inn i skulderbladet bak. Ligger å hiver etter pusten og løfter automatisk armen min opp for å gjøre det lettere å puste. Rare greier. Disse smertene kommer helt plutselig og kan vare i 20 min for så og forsvinne helt igjen.

Noen som har noen som helst ide hva det kan være?? Har aldri nevnt dette for legen for har ikke tenkt så mye på det, men nå kommer denne smerten oftere.Det kan jo ha noe med at babyen begynner å få liten plass der inne??

Er dette noe å urolige seg for, eller er det helt normalt?:rabla:

Tidl. bruker
11-12-2008, 15:11
Jeg tipper det har noe med babyen som vokser å gjøre eller at den sparker i ribbeina. Jeg ville nå likevel nevnt det for legen ved neste kontroll slik at han kan sjekke deg hvis han mistenker noe annet. Lykke til :snill:

supermammasiv
11-12-2008, 16:20
Ja dette kjenner jeg til fra forrige svangerskap. Jordmoren min mente at jeg rett å slett hadde gnagsår inni der etterhvert pga spark og press på samme sted. Det kjentes igrunn sånn ut også.
Men i ettertid har jeg lest at dette kan være et tegn på svangerskapsforgiftning, så jeg ville faktisk tatt en kontroll for å sjekke det opp. Da sjekkes bare blodtrykket og urinen din for å se om det finnes andre tegn. Sannsynligvis begynner det vel bare å bli trangt, men kan være greit å sjekke det opp. Lykke til :klemme:

Primrose
11-12-2008, 16:30
Som supermammasiv sier skal man være obs på smerte under høyre ribbein og svangerskapsforgiftning. Hvis du har høyt blodtrykk o.l. må du ta kontakt med lege/JM!

Syrinen
11-12-2008, 18:17
Takk for svar

Jeg har ikke høyt blodtrykk. Sist mnd var det på 90/60 og på tirsdag var det på 90/80 og hadde L1+ på urin men legen nevnte ikke noe på noen av delene ,så sv. forgiftning er det nok ikke...

Kanskje det er gnagesår ja, ...

Morrille
16-12-2008, 19:13
Hvis smerterne er under høyre ribbein kan man ikke helt utelukke gallestein.
Se her http://www.helsedoktoren.no/pc-153-27-Gallestein.aspx

2blirsnart4
17-12-2008, 13:45
Jeg har hatt akkurat samme problemet, det var forferdelig vondt! Jeg er gravid i uke 32 og hos meg faktisk gått over, men i uke 30 og 31 var det så vondt at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Ble sjekket av lege og jordmor mtp gallesten, blodpropp i lungen og svangerskapsforgiftning, de fant ikke noe, så sannsynligvis er det nerver som er kommet i klem når ribbeinsbuen presses utover. Jeg kunne verken puste skikkelig inn eller ut på det verste, og ikke rette meg skikkelig opp og heller ikke ligge på sidene. Men som sagt, det har gått over og jeg håper det gjør det for deg og!