PDA

Vis full versjon : Vet ingenting!

Meg
06-09-2002, 04:16
Fødselspenger er det "permisjonslønn"? Får alle engangsstønad, også enslig forelder? Har man bare rett til barnetrygd dersom man ikke har vært i jobb? Finnes det noen form for stønad under svangerskapet?

++++++++tusen ting, noen som vet?

Tidligere bruker
06-09-2002, 11:21
Alle har rett på barnetrygd ja. Disse pengene skal jo brukes på mat og klær til barnet. Rundt 900,- i måneden tror jeg.

Man får enten fødselspenger(permisjonspenger) eller engangsstøtte. IKKE begge deler! Engangsstøtte er for de som har jobbet for lite til å få fødselspenger. (ca 34.000,-)

Det finnes noe som heter svangerskapspenger om jobben din er så skadelig for barnet slik at du må bli hjemme. Hør med trygdekontor eller jordmora di:)

Lykke til

Amadala

Maz
06-09-2002, 11:27
er det ikke slik at dersom du er enslig får du dobbel barnetrygd?

Vidre så er fødselspenger om du har rett til det (om du tjener over 6G ca 315000) er
80% av full lønn i et år ( dersom du tjener uder 6G).
100% lønn i 9(? ble plutselig usikker på antallet TÅKE)

Av dette er en måned forbeholdt far. Du kan søke om å overta denne pappakvoten, tror det at du er enslig er god nok grunn.

Uansett ring trygdekontoret. De svarer på spørsmål, og i min erfaring er dette en slik jungel at det er greit å ikke tolke reglene selv men snakke med de som faktisk gjør det.

skilpadda
06-09-2002, 14:10
Maz da, du trenger da ikke å ha tjent over 6G for å ha rett til fødselspenger! ;)

For å ha rett til fødselspenger må du ha jobbet (eller mottatt dagpenger eller sykepenger) 6 av de 10 siste månedene før fødselen. Hvis du skal ha 42 ukers permisjon, får du 100% av lønnen din i fødselspenger, hvis du skal ha 52 ukers permisjon får du 80% av lønnen din. (Hvis du tjener over 6G, så er fødselspengene begrenset til nøyaktig 6G).

Hvis du ikke har krav på fødselspenger (fordi du ikke har jobbet), så får du i stedet engangsstønad. Den er på omtrent 32 000 kroner. Denne kan utbetales en stund før fødselen (jeg husker ikke hvor lenge).

Både fødselspenger og engangsstønad må du søke trygdekontoret om. Ta kontakt med trygdekontoret for å få de skjemaene du trenger.

Om du er enslig eller ikke har ingenting å gjøre med fødselspenger og engangsstønad - alle har rett på dette.

Svangerskapspenger er noe du kan få i stedet for lønn under svangerskapet, hvis jobben din er for farlig, slitsom e.l. til at du kan jobbe der mens du er gravid. Hvis du er for syk til å jobbe i det hele tatt, har du krav på sykepenger. Men hvis du ikke har en jobb, tror jeg ikke det er noen spesiell stønad du kan få under svangerskapet.

Barnetrygd har alle krav på, enten de har en jobb eller ikke. Den er på ca. 900-1000 kroner pr. måned. Dersom du er enslig, får du dobbel barnetrygd (dvs. du får barnetrygd for ett barn mer enn du har). Mens barnet er mellom ett og tre år, får du småbarnstillegg i tillegg til barnetrygd, dette er på mellom 600 og 700 kroner måneden.

Håper dette hjalp litt. Men som de andre har sagt: snakk med trygdekontoret for å få alt helt klart, og for å få de skjemaene du trenger. :)

hilsen skilpadda

Maz
06-09-2002, 14:43
gikk litt fort.

Vet da det, men ikke alle vet at dersom de tjener over 6G går de ned i lønn. Det var det jeg hadde tenkt å skrive.

skilpadda
06-09-2002, 16:10
Maz: jeg skjønte at det ikke var det du mente, altså. :) Og jeg er enig i at det er greit å få med den opplysningen, det spiller jo rolle for dem som har høy lønn hvis de plutselig får et kutt i den uten å være klar over det på forhånd.

Tidligere bruker
06-09-2002, 16:23
Noen arb.givere er så greie at de betaler mellomlegget til sine ansatte som tjener over 6G.
Det skulle vært påbudt:sint:

Amadala