PDA

Vis full versjon : Keisersnitt eller fødsel?

Ankat
03-04-2003, 22:05
Sist jeg var til ktr. spurte gyn. om jeg hadde tenkt på fødselen. Viser seg at jeg får velge om jeg vil ha keisersnitt. En medvirkende årsak er vel at jeg har en gutt fra før med en kromosomfeil. de vil vel ikke risikere at det kan oppstå komplikasjoner. En annen ting er at jeg bor over en times kjøring fra sykehuset og at jeg sist fødte veldig fort.

Hva tenker dere om dette? I følge gyn. er det ikke så fryktelig etter et keisersnitt som jeg har forestilt meg.
Får dere velge?
Ankat, jenta og gutten.
Termin 27. juli
Neste ul 22. april

Anki
04-04-2003, 11:00
Heisan!

Vet ikke om jeg får det ene eller det andre, enda.
Har bare tenkt veldig på det med keisersnitt og tror jeg vil ha det hvis jeg får velge.

Håper du får noen bra tips her så jeg får se også ;)

Klem Anki
11+0

Taurus
04-04-2003, 15:22
Jeg vil føde på "gamlemåten" hvis det er mulig, men MED epidural. Håper jeg slipper keisersnitt, fordi det tar lenger tid å komme seg, pluss dette med at man ikke skal løfte. Dvs at jeg velger å starte med en naturlig fødsel i utgangspunktete, og keisersnitt blit det kun hvis det skulle oppstå komplikasjoner.

Prøver å ikke tenke på alt som kan gå galt. Min mormor fødte to flotte tvillinger (min mor og hennes bror) hjemme med bare en jordmor til å hjelpe seg. Håper jeg kan klare å føde like greit, men dog på sykehus med et kobbel av leger etc. i nærheten.

Lykke til!!!!

Klem fra (19+5)

Blåklokke
04-04-2003, 17:48
Håper i det lengste på å føde via den normale utgangsporten. Har skjønt det sånn at epidural nærmest er standard ved tvillingfødsler, slik at alt er klart i tilfelle det blir nødvendig å snitte. Hva de to små i magen har planlagt for meg, det er jo en helt annen sak;)!

Aud
09-04-2003, 15:42
Jeg fikk ikke velge, og var i utgangspunktet veldig klar for keisersnitt, da min forrige fødsel endte med akutt keisersnitt. Jeg var livredd for fødselen, og prøvde flere ganger å få legen til å gå god for keisersnitt. Men tvilling1 lå i hodeleie, og det var ingen fysiske årsaker til at jeg skulle få keisersnitt, så det fikk jeg aldri gehør for. Også fødte jeg plutselig, 33+5 var jeg, og det var en rask og fantastisk fødsel, selv om epiduralen aldri rakk å virke..:eek: Er i dag kjempeglad for at det ble fødsel - en mye bedre opplevelse enn forrige gang:)
Må legge til at jeg forstår deg godt, og ønsker deg lykke til med dine valg..

Aud og gutta :baby: :baby:
født 11/3 -03

Tina-A
13-04-2003, 19:00
Jeg spurte jordmor om keisersnitt, og hun ville ikke anbefale det.
Det var mye kirurgisk og sånn som man ikke tenkte på.
Var mye større risiko for ditt og datt, infeksjonsfare osv.
Hun mente at hvis jeg kunne, så burde jeg føde normalt.
Det var det jeg hadde planlagt oppi hodet mitt, men var enda litt i tvil. Er livredd for hastekeisersnitt, så jeg vurderte å ta keisersnitt hvis jeg fikk velge slik at jeg fikk være våken.
Ser ikke ut som jeg får velge, for jeg regner med at tvilling 1 ikke snur seg nå, eller flytter seg slik at tvilling 2 blir tvilling 1...

Håpefull Tina-A og :baby: :baby:
32+2

AuroraBorealis
18-04-2003, 22:56
Kan dere velge, og alt ligger til rette for det så velg naturlig fødsel. Det er helt fantastisk når det er overstått! Da føler en at en virkelig har gjort en god fødselsjobb. Jeg fløy etterpå!! Ja, det er vondt, men det er en smerte en går til med glede og som gir deg det mest fantastiske i hele verden, nemlig to skjønne barn. Jeg hadde samme opplevelse som Aud: epiduralen virket ikke. Kunne jeg velge nå ville jeg født uten epidural, den medførte bare mer smerte og ubehag da den skulle settes. Riene er vonde, men til å holde ut. Når du endelig kan trykke, så er en så oppspilt og klar for å få barna ut at smerten blir lettere å takle. Velg naturlig hvis du kan, jeg er SÅ lykkelig for at jeg har gjennomført det nå.

Ankat
19-04-2003, 16:02
Jeg er ikke redd for smertene ved en naturlig fødsel. Har født før, og det gikk veldig fort. Visst er det vondt, men klarte meg fint gjennom det. Jeg er redd for komlikasjonene som kan oppstå når det er to. Det er den eneste grunnen til at vi vurderer keisersnitt. Er redd for at tv. to skal få problemer og at hun/han skal få skader som følge av f.eks for lite oksygen. Har en sønn som trenger spesiell oppfølging da han har en kromosomfeil, og jeg vil ikke risikere å få et barn til som trenger så mye ekstra.
Hvis risikoen for at noe skal gå galt er mikroskopisk føder jeg selvfølgelig, Det er jo det jeg vil. Men jeg vil ikke risikere noe..
Ankat

Anonyma
20-04-2003, 13:04
Hei! :)

Ville bare si at legene gjør vel det som er til det beste for barna ( og deg ;) ),
og hvis det lar seg gjøre (uten fare for noe !! ) er det beste for barna å bli født ved en normal fødsel!!
Min keiser måtte få hjelp til å puste - han gikk glipp av den prosessen som skjer når barnet kommer ut den vanlige veien.
Da presses de gjennom og lungene får det trykket som gjør at de lettere puster selv!! :)

Lykke til !