PDA

Vis full versjon : Kanskje jeg blir mamma i 2009?

Uregistrerte
20-12-2008, 18:16
Jeg har fått et tydelig kryss på clearblue test i dag... og strek i kontrollboksen... Kan den være falsk positiv?

Hvordan gjør jeg det nå? Jeg har ikke vært gravid før.. skal jeg ringe lege for å få bekreftet 100% (jeg har en jobb der jeg ikke kan utføre deler av den som gravid..)?

takknemlig for svar :)

Sita
20-12-2008, 18:44
Gratulerer så mye. ;) Det høres ikke ut som det er noen tvil. Det hender man får falske positive, men de jeg har fått av det har ikke vært på CB - kun billigere typer, og de har vært VELDIG svake. Er du usikker på om du tør stole på denne kan du jo kjøpe en test av et annet merke, evt en CB digital, og teste på nytt i morgen eller i overmorgen.

Legen vil ikke teste deg med noen annen test enn den du har tatt hjemme. De legekontorene bruker er de samme testene som benyttes til hjemmetester. Man kan måle HCG i blodet, men dette gjøres som regel ikke med mindre man har en grunn til det. Jeg har ringt legekontoret mitt nokså kjapt pga ofte lang ventetid på timer, men første svangerskapskontrollen skal du ha en gang rundt uke 12 - altså en god stund til. Ring legekontoret ditt om du er i tvil. Det kan jo hende du trenger en bekreftelse pga arbeidet ditt, men dette vet sikkert de.

Uregistrerte
20-12-2008, 20:17
Gratulerer så mye. ;) Det høres ikke ut som det er noen tvil. Det hender man får falske positive, men de jeg har fått av det har ikke vært på CB - kun billigere typer, og de har vært VELDIG svake. Er du usikker på om du tør stole på denne kan du jo kjøpe en test av et annet merke, evt en CB digital, og teste på nytt i morgen eller i overmorgen.

Legen vil ikke teste deg med noen annen test enn den du har tatt hjemme. De legekontorene bruker er de samme testene som benyttes til hjemmetester. Man kan måle HCG i blodet, men dette gjøres som regel ikke med mindre man har en grunn til det. Jeg har ringt legekontoret mitt nokså kjapt pga ofte lang ventetid på timer, men første svangerskapskontrollen skal du ha en gang rundt uke 12 - altså en god stund til. Ring legekontoret ditt om du er i tvil. Det kan jo hende du trenger en bekreftelse pga arbeidet ditt, men dette vet sikkert de. Tusen takk for godt svar. :) Jeg tenkte at hvis testene er feil, så er det flaut å si på jobb at jeg er gravid, og så komme noen dager etterpå og si "uups". ;) "Problemet" mitt er at jeg har fått beskjed om at jeg vil ha vanskeligheter med å bli gravid pga. manglende/sjelden eggløsning.. Så jeg aner ikke når jeg har blitt gravid... Antakelig i november, for hadde mensen sist i oktober (provosert frem med tabeletter..)

hm.. Håper jeg er gravid da. Ikke planlagt, men så velkomment som det kan bli. :)

harmony
20-12-2008, 20:58
Gratulerer så mye, jeg synes ikke det høres ut som noe tvilstilfelle. :blunk: Om du har sjelden eggløsning/mens har det jo vært flaks dere har truffet blink da!

Som Sita sier, trenger du ikke til legen for å bekrefte det. Eneste du egentlig trenger gjøre nå er å tenke gjennom livsstilen din. Visse matvarer bør du unngå, du kan lese om de på www.matportalen.no (http://www.matportalen.no) , røyk og alkohol bør du selvsagt kutte helt ut, og om du bruker medisiner er det viktig å avklare med lege hva som er ok å bruke og hva som ikke er det. Selv reseptfrie medisiner er det enkelte man bør unngå, blant annet ibux.
Du bør så raskt som mulig begynne å ta tilskudd av vitaminet FOLAT, dette får du på apoteket.

Første svangerskapskontroll hos jordmor eller lege er vanlig å ha ca 8-12 uker etter du hadde mens, men om du har svært sjelden mens er det sikkert greit å få seg en time snarlig, og evt en henvisning til tidlig ultralyd for å se hvor langt du er kommet på vei. Om du ble gravid i begynnelsen av november, kan du jo allerede være 8 uker på vei. Alt avhenger av når du hadde eggløsning...

Igjen, gratulerer og lykke til videre.

Luzomor
20-12-2008, 21:37
Det er nok ingen tvil når du har testet positivt. Jeg satt og prøvde å tenke ut hvordan man kan teste feil, men tror det er veldig vanskelig :jupp: Så grattulerer så mye!

Uregistrerte
20-12-2008, 21:39
Tusen takk harmony og Luzomor. :)

silkepels
20-12-2008, 21:48
Gratulerer :blomst:

Hadde jeg vært deg, ville jeg bedt legen om å henvise til en UL for å både bekrefte svangerskap, og for å se hvor langt du er på vei. Når det er gjort, hadde jeg informert arbeidsgiver om ståa.

Uregistrerte
20-12-2008, 22:10
Gratulerer :blomst:

Hadde jeg vært deg, ville jeg bedt legen om å henvise til en UL for å både bekrefte svangerskap, og for å se hvor langt du er på vei. Når det er gjort, hadde jeg informert arbeidsgiver om ståa.
Takk for svar. :) Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det? Skal jeg spørre hun i telefonen? For hvis jeg ber om time så sier hun bare at det ikke er ledig. Det vet jeg, for det er ikke ledig før i januar.. Har alle legekontor UL tro?

silkepels
20-12-2008, 22:21
Nei, jeg ville ikke tro at det er vanlig å ha UL på legekontor. Noen leger har det, men slettes ikke alle.

Kanskje du i allefall kan få legesekretæren til å be legen din henvise deg til en gynekolog da? Gynekologer har i allefall UL:jupp:

Uregistrerte
20-12-2008, 23:08
Nei, jeg ville ikke tro at det er vanlig å ha UL på legekontor. Noen leger har det, men slettes ikke alle.

Kanskje du i allefall kan få legesekretæren til å be legen din henvise deg til en gynekolog da? Gynekologer har i allefall UL:jupp:
Jo, men da må jeg sikkert vente til etter jul... Ingen som tar i mot en hysterisk nygravert på lille julaften vel? ;)

silkepels
20-12-2008, 23:22
HVis legen din har åpent, så kan du jo prøve :)

Uregistrerte
20-12-2008, 23:33
HVis legen din har åpent, så kan du jo prøve :) takk for all hjelp :)

harmony
21-12-2008, 00:04
Sånn bråhast er det nok ikke (sett fra legens synspunkt) at du trenger noen akutt time. Ikke kjempemye som skjer på evt første kontroll som ikke kan vente til over jul, heller ikke UL.

Men det skader jo ikke å ringe å høre! Bare fortell som det er, at du er nettopp oppdaget du er gravid, og mistenker du er en del lenger på vei enn du i første omgang trodde og ønsker legetime så raskt som mulig. Får du ikke henvisning av legen tiul tidlig UL, er det alltid en mulighet å bestille seg dette privat. Da vil du ganske sikkert få time relativt raskt.

:lykketil:

Uregistrerte
21-12-2008, 21:23
Tusen takk for raske svar! Jeg ringer legen min i morgen og spør litt.. :)