Vis full versjon : Nå ble jeg forrvirra... Karius da!
-Marlene-
06-09-2002, 05:20
Karius du skrev lengere ned her at proteiner i urinen er det samme som sukker i urinen? Det kan vel ikke stemme vel? For jeg hadde jo proteiner OG sukker i urinen på forrige kontroll.. :???:
hmmm... trudde proteiner var utflod jeg, og mye proteiner var tegn på sv.skapsforgiftning hvis det også var høyt bt OG vann i kroppen..
Hva er leucocytter da? og hva er albu spor? (fader så mye rart jeg har hatt i urina mi da?)
Nei nå går det rundt for meg... :bonk:
værste av alt er at dette skulle jo jeg kunne. :uff: Utdannet legesekretær å greier.. men har jo ikke jobba som det da, og det er en stund siden jeg utdanna meg til det.
hmmm.. hvor har det blitt av bøkene mine?? :uff:
Håper noen kan svare før jeg lurer meg grønn her... he he ;)
Jeg er jo ingen lege, men jeg har fått beskjed om at når det er proteiner i urinen, så er det sukker i urinen.
Har ikke så mye mere jeg kan si om det.
Men du sier , at det er utflod som gir utslag på protein?
Eller misforsto jeg deg?
Du får spørre på neste kontroll, så får du skikkelig svar;)
:findag:
Leukocytter:
Dette er endel av vårt immunforsvar. Det kommer hvis vi har infeksjon i urinenveiene, men det finnes også i utfloden under graviditeten. Derfor kan det forekomme når vi avgir urinprøve under graviditeten uten aten at vi har infeksjon, fordi det er lekkasje fra utfloden. Legen sender prøve til dyrkning hvis vi har Leukocytter(L+) i urinprøven i graviditeten.
Albumin/ eggehvite/ proteiner:
Dette er navn på samme ting.
Har vi dette under graviditeten kan det være tegn på svangerskapsforgiftning. Svangerskapsforgiftning virker slik at det går utover nyrefuksjonen og viser seg slik at proteiner skilles ut i urinen.
Sukker/ glukose:
Når man skiller ut sukker i urinen, kan det være at man har svangerskapsdiabetes. Derfor må man da ta glukosebelastning på sykehuset, for å sjekke blodsukkeret før og etter sukkertilførsel.
Ingrid 35+0
Spor, 1+, 2+ er grader av de ulike stoffene.
Så hvis det står albu spor, så vil det si at det finnes den laveste grad av albuminer(også kalt eggehvite og proteiner) i urinen.
( hilsen en i gaemet)
-Marlene-
07-09-2002, 03:22
Takker og bukker for en oppklaring Ingrid ;) det trengte jeg nå...
ser jo ut som om jeg har all mulig rart i urinen min jeg.. huff da. men legen min ser jo ut til å ta det med ro så da er det vel ikke så gæli alikevel...
Karius: he he.. vet jo at du ikke er lege da vettu.. ble bare en smule forvirret, har ikke peiling på dette selv heller.. men nå har vi fått svar..
altså: urina mi er helt på tur.... ;)
så da kan det jo være det samme hva hver enkelt ting er, for jeg har visst alt jeg trur jeg.. nei og nei :uff:
ja ja.. dere får ha en fin helg begge to (og alle andre selvfølgelig)
Koz Marlene 34+2
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.