PDA

Vis full versjon : Influensavaksine?

Escada
06-01-2009, 19:44
Kan man ta dette når man er gravid,ev noen som vurderer å gjøre det,det er jo så slitsomt å ha sånt i svangerskapet. Har nettopp hatt en kraftig forkjølelse i 14 dager og ønsker ikke influensa i tilegg :urk:

emma71
06-01-2009, 22:30
Det anbefales ikke vaksinering av gravide. Vaksinen er basert på virus, og det bør ikke gis til gravide.

Amille
06-01-2009, 22:34
Må nok bare komme oss gjennom uten vaksine ja. Nettopp hatt influensa så nå er jeg vel immun resten av sessongen i allefall?! :D

sNaRt 2 pRiNsEsSeR<3
26-01-2009, 17:26
hmm..jeg så "the doctors" på kanal FEM, de skal jo ha ganske peiling.
Å de sa at man kan ta influensa vaksinen når man er gravid, åsså nevnte de også noe med at viruset i influensa vaksina var inaktivt.. Men det kan være at det er forskjell på sprøytene de gir i Norge og i USA da:)
Men jeg har å hørt at gravide ikke skal ha det, men det var noe min bestemor sa å hun jobbet i helsevesenet for maaaaaaaaaaaange år sida.. Best å spørre en lege tror jeg!:)

Marian
26-01-2009, 18:28
Fra Folkehelsa sine nettsider (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4492:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68726:15,4492:1:6043:7:::0:0#eHandbook687 261):

1.7.2 Vaksinasjon av gravide og ammende
Svært få vaksiner er benyttet til gravide i større utstrekning. Kunnskap om mulig risiko for fosterskade er derfor begrenset. Ut fra teoretiske betraktninger er det en risiko for at levende vaksiner kan gi fosterskade hvis den sykdommen det vaksineres mot medfører slik risiko. Teoretisk kan også en ikke-levende vaksine ha teratogen effekt. Eventuell vaksinasjon av gravide bør ikke gjøres i svangerskapets første trimester. Det ideelle ville være om alle aktuelle vaksiner og nødvendige boosterdoser var gitt før svangerskapet begynte.

Som hovedregel bør vaksinasjon av gravide unngås. Det er tre typer unntak:

Ved stor smitteri*siko vil vaksinasjon oftest innebære mindre risiko for mor og foster enn sykdom*men det vaksineres mot. I hvert enkelt tilfelle må smitteri*siko vurde*res mot risikoen ved vaksi*nasjon, som vanligvis er teoretisk.
For enkelte vaksiner er det gjort systematiske studier av barna etter vaksinasjon i svangerskapet. Stort sett har det enten vært i forbindelse med vaksinasjon av gravide ved økt smitterisiko eller vaksinasjon før svangerskapet var erkjent. Ingen av de undersøkte vaksinene har gitt høyere forekomst av fostermisdannelser enn den bakgrunnsforekomsten som alltid finnes.
Det er ofte ønskelig å beskytte spedbarn som er for unge til selv å vaksineres mot kikhoste og influensa. Da kan vaksinasjon av foreldre, søsken og evt. andre nærkontakter være et alternativ. I slike tilfeller kan det være aktuelt å vaksinere mor i slutten av svangerskapet eller like etter fødselen.
Feber i svangerskapet er ikke ønskelig, derfor advares det noen ganger mot vaksinasjon pga. risiko for feber som vaksinebivirkning. Hos voksne er imidlertid feber så uvanlig som vaksinebivirkning at den frykten ikke bør utgjøre kontraindikasjon mot en vaksine som virkelig er indisert.

Influensavaksinebør gis til gravide med grunnsykdommer som utgjør indikasjon for å vaksi*nere mot influensa (først og fremst hjerte- og lungelidelser).