Vis full versjon : Skikkelig dårlig fase.. lei egentlig..
Tidl. bruker
26-01-2009, 10:05
Jeg må få ut litt frustrasjon her idag.. den siste måneden har vært helt jævlig..
Jeg har fått igjen kvalmen og er nesten konstant kvalm, morgen som kveld og minsten sparker så voldsomt at det blir bare verre..
Jeg har ikke sovet en hel natt siste mnd. Jeg våkner midt på natten av noen helt vannvittige nyseanfall påfølget av pottetett og rennende nese og blir liggende våken i flere timer. Eller så tar det timesvis før jeg klarer å sove pga urolige føtter..
Som følge av dårlig søvn blir jeg sur og deprimert om dagene og jeg har ikke energi til noe som helst.
Mens alt dette pågår er ryggen og bekken vondt:gaah:
Jeg vet det er sikkert mange som er mye mer plaget av meg, og det er sikkert mangel på søvn som spiller en stor rolle her, men jeg kjenner jeg er så utrolig lei nå.. Vet ikke hva jeg skal gjøre hvis dette skal pågå de resterende 3 månedene og det er vel ikke akkurat usannsynlig..
Får dårlig samvittighet av å klage sånn av s.skapet, jeg vet jo at det er mange som har alvorlige komplikasjoner og de skjønner sikkert ikke hva jeg syter for... Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon her...:sparke:
Jeg er sterkt plaget av søvnløshet når jeg går gravid, og kan skrive under på at det kan være slitsomt, ja! Og man blir mer kvalm og uvel av å sove dårlig...
Er du i jobb ennå? Kan det kanskje være en idè å be om sykemelding i noen dager/uker slik at du får hentet deg inn igjen? Prøvd med b-vitaminer? De skal hjelpe på søvnen... Jeg hadde forøvrig god effekt av fotsone mot søvnløsheten :jupp:
Jeg syns altfor mange gravide prøver å være "tapre" og ikke klage for mye fordi "alle andre har det verre" - men å gå gravid er en påkjenning for de aller fleste av oss, selv de som ikke har "vanskelige" svangerskap. Og det er veldig liten aksept i samfunnet for at man er sliten og utanfor mens man går gravid. "Å være gravid er ingen sykdom" er det mange som hevder - nei, kanskje ikke, men det sammenliknes faktisk med en fjellklatringsekspedisjon pga den forandringen kroppen vår skal gjennom. Så kom ikke her og si at man ikke har lov til å syte bittegrann innimellom :kone:
Så jeg syns du skal beklage deg med god samvittighet, jeg. Søvnløshet er omtrent det verste jeg vet - jeg blir sur, oppfarende, uvel og trøstespisende av det....og liker ikke meg selv veldig godt i sånne perioder :sparke: Så du har min fulle sympati! Bekken, rygg, tetthet...jeg syns nå du har like god grunn som de fleste andre til å ha en dårlig dag :blunke:
Tidl. bruker
26-01-2009, 19:13
Tusen takk Didi, utrolig hvor trøstende noen ord kan være:rørt:
MammaKaos
26-01-2009, 20:20
Det er ingen dans på roser å være gravid, selvom det er noe av det mest fantastiske man kan oppleve.
Gi deg selv lov til å ha akkurat de tankene og følelsene du har behov for du :klemme:
krøllemor
29-01-2009, 10:08
Jeg er så enig så enig med de over. Har selv søvnløse netter for tida, våkner av halsbrann, luftsmerter og vondt bekken. Slitsomt...skikkelig energi-killer! Har fått 20% sykemelding noe jeg synes hjelper veldig, da jeg kan sove ut den formiddagen jeg har fri, ta det rolig, og slappe av.
Jeg må si jeg synes det stilles ganske høye krav til oss gravide idag. Ikke bare skal vi helst jobbe fullt til det er 3 uker igjen, vi skal nesten ikke legge på oss, så skal vi også trene, spise sunt, være sosiale, og attpåtil ikke klage. For min del skaper de forventningene mest av alt dårlig samvittighet, fordi jeg ikke klarer å leve opp til det i det hele tatt. Og det igjen skaper dårlig humør, og en følelse av å ikke strekke til. Gravid-bøkene fremstiller det som helt normalt at alle vordende mødre kun går rundt og smiler over sin voksende mage, i full harmoni og pur glede, og pluss 8kg på vekta.... Mens det jo er minst like normalt og vanlig med plager, psykiske nedturer sammen med gleden og spenningen, og jeg skulle gjerne ha sett en reell vektstatistikk for gravide en gang:knegg:.
Summa summarum får man gjøre det beste ut av det. Få nok hvile, være forberedt på noen nedturer, grine litt, og synes synd på seg selv når det er tungt, og passe på å kose seg når man har det bra. Og blåse litt i forventninger og krav og heller tenke på å pleie seg selv! Det er ikke lenge igjen!!! :)
Dette er nok ganske vanlig når man har kommet såpass langt som du. Husker jeg hadde det sånn i forrige svangerskap også og sleit veldig med det å ikke få sove nok. Nå har jeg ikke sovet noe særlig siden den gang (...) og har blitt veldig vant faktisk. :glis: Husker ikke sist jeg sov en hel natt i ett strekk (muligens sist jeg drakk alkohol) for har en 2 åring som våkner titt og ofte av at smokken har falt ut, eller er tørst eller bare vil si fra litt..
Nå har jeg denne magen og bekkenløsninga i tillegg som holder meg våken, så mye søvn er det bare å glemme så lenge barna er små :knegg: Trøst deg med at kroppen din venner deg til det. Snart har du en liten en som skal ha mat ca 3 ganger hver natt. Det går seg til skal du se:snill:
Stripete
29-01-2009, 20:38
HUff, jeg skjønner godt at du føler behov for å klage litt! Det høres ut som om du har det veldig slitsomt for tida! :comfort:
Det er klart man blir ekstra var for alle mulige plager og vondter når man ikke får sove om natta ... :sukk:
Håper du snart blir bedre! :klemmer:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.