Vis full versjon : Gbs
Jeg har visst fått gbs, har begynt på antibiotika nå. Legen sa det gikk bra hvis jeg føder i løpet av kuren, men det tviler jeg på at jeg gjør.
Jeg har prøvd å lese litt om det på nettet, men synes det er vanskelig å forstå. Er det noen her som har det eller har hatt det som kan fortelle litt om det?
Bør jeg få antibiotika under fødselen også hvis jeg er ferdig med pillekuren jeg går på nå?
Jeg har visst fått gbs, har begynt på antibiotika nå. Legen sa det gikk bra hvis jeg føder i løpet av kuren, men det tviler jeg på at jeg gjør.
Jeg har prøvd å lese litt om det på nettet, men synes det er vanskelig å forstå. Er det noen her som har det eller har hatt det som kan fortelle litt om det?
Bør jeg få antibiotika under fødselen også hvis jeg er ferdig med pillekuren jeg går på nå?
Hvis du har oppvekst i urinen så skal du ha antibiotika under fødsel etter retningslinjene.
Hvis du har "bare" har oppvekst i skjeden vil du normalt ikke få antibiotika, men hvis det er mye oppvekst, så sent i svangerskapet ville jeg insistert på å få antibiotika under fødsel, til tross for at dette ikke er etter retningslinjene. Men jeg antar du har GBS i urinen, siden du nå behandles med antibiotika?
Det viktigste du selv kan gjøre når fødselen starter er å informere alle leger og jordmødre du snakker med om at du har fått påvist GBS så set i svangerskapet. Ikke stol på at de leser journalen din. Skriv GBS i panna om det er det som skal til.
Ved vannavgang/rier bør du ringe fødeavdelingen umiddelbart. Er du usikker på om du har fostervannslekkasje/delvis vannavgang bør du ha lav terskel for å få det sjekket ut. Endringer i utflodmengde og lukt kan også være tegn på bakterier i oppvekst. Vær også obs på egne infeksjonstegn som feber og magevondt etc.
Når barnet er født så informer alle på barsel også om at du har vært behandlet mot GBS, slik at de kan holde ett ekstra øye på barnet om det viser tegn til infeksjon.
Når du nå får antibiotika så tett på fødsel, kan du også være heldig at bakterien holder seg borte (kanskje for godt). Dessuten er det jo ytterst få barn som utvikler GBS sykdom, så dette går helt sikker bra. Det erogså veldig bra å vite at man er bærer slik at forholdsregler kan tas.
Lykke til!
Du fikk veldig god innføring over her. Men jeg stusser på noe, at det kan bli borte med antibiotika? Er ikke gbs kronisk da og egentlig helt ufarlig for kvinnen?
Av en eller annen grunn ble jeg testet for dette under forrige svangerskap, jordmoren trodde det kom av rieaktivitet ganske tidlig i svangerskapet. Uansett fikk jeg ikke noe behandling da. Men under fødsel fikk jeg intravanøst antibiotika. Spurte jordmor om dette kom til å skje igjen, da jeg har hatt svært raske fødsler og var redd de ikke rakk det. Men hun trodde ikke det, siden ingen av guttene har blitt syke. Men sistemann ble jo ikke syk siden jeg fikk antibiotika og førstemann var jo ikke syk. Det ble ikke tatt prøver av meg spesielt med tanke på dette før fødsel (jeg husker ikke når prøven ble tatt).
Idag fikk jeg beskjed av legen om at det i uke 35 skulle tas en ny gbs prøve, antagelig for å se evt oppvekst.
De sjekker forresten temperaturen til den nyfødte med jevne mellomrom for å sjekke endringer der på barsel.
Jeg har fått beskjed oma t jeg skal ha antibjotika under fødselen. Sist ble både jeg og frøkena dårlig og endte opp på nyfødt intensiven i 14 dager. Så nå sa di at jeg skulle komme inn så fort jeg merket rier.
sunshine81
28-01-2009, 20:55
Etter som jeg har forstått er det veldig ulik praksis på ulike sykehus angående dette. Jeg fikk et gbs-sykt barn i 2002. Hun ble behandlet med en 10-dagers antibiotikakur og alt gikk heldigvis bra med henne:) Ved utskriving fra nyfødtposten fikk jeg beskjed om at dersom jeg fikk flere barn måtte disse også behandles ved nyfødtposten umiddelbart etter fødsel.
Da jeg var gravid igjen i 2005 ble jeg testet, og det ble ikke påvist gbs hos meg. Under fødselen fikk jeg antibiotika intravenøst, og selv om ikke babyen viste noe tegn på sykdom ble det satt i gang en 3-dagers antibiotikakur kort tid etter fødselen. Her skulle alle forhåndsregler tas...
På sykehuset i byen vi bor nå har jeg fått vite at jeg vil bli behandlet med antibiotika under fødselen, og at de vil se an formen på babyen om det blir aktuelt med antibiotika. Høres egentlig mer fornuftig ut synes jeg!
Det er kanskje forskjell i rutiner dersom man har fått et barn som har vært sykt tidligere enn om man "bare" er bærere selv. Synes uansett at det er helt utrolig hvor forskjellig dette praktiseres rundt om i landet.
kakklanes
28-01-2009, 21:43
Jeg ble behandlet for gbs 2 ganger sist svangerskap. Den siste behandlingen var rett før fødselen, og ble derfor ikke behandlet med antibiotika under fødsel. Men ble veldig overvåket.
Tusen takk for svar jenter. God å få vite litt mer rundt det.
Ringte sykehuset jeg skal føde på og JM sa jeg skulle få antibiotika under fødsel. Så da håper jeg alt går bra.
sKYTTEN 71
31-01-2009, 09:14
Jeg har hatt det i begge sv.skapene,det første endte med fødsel i uke 32+5,nr to kom til termin,men hadde truende abort/fødsel i uke 18 og var sengeliggende til uke 33 med antibiotika av og på.Streptokokkene er borte så lenge de behandles,men kommer tilbake så fort kuren er over.Hos meg har de en teori på at streptokoppene har en dårlig innvirkning på livmorhalsen og derfor forkorter den og setter igang en ufrivillig tidlig fødsel.Jeg hadde intravenøst under fødsel.
Da jeg var gravid igjen i 2005 ble jeg testet, og det ble ikke påvist gbs hos meg. Under fødselen fikk jeg antibiotika intravenøst, og selv om ikke babyen viste noe tegn på sykdom ble det satt i gang en 3-dagers antibiotikakur kort tid etter fødselen. Her skulle alle forhåndsregler tas...
Wow. Det har jeg ikke hørt om. Min førstefødte fikk GBS, og det var det aldri snakk om for min del. Nå ble min andremann også syk, med ett alvorlig forløp til tross for at jeg fikk antibiotika og hadde KS:shock:
Du fikk veldig god innføring over her. Men jeg stusser på noe, at det kan bli borte med antibiotika? Er ikke gbs kronisk da og egentlig helt ufarlig for kvinnen?
Du får slått ned en infeksjon med antibiotika,men det er stor fare at bakteriene kommer tilbake likevel. (Partneren kan også resmitte deg ved sex). Det er helt normalt at GBS kommer og går i løpet av ett svangerskap. Men for HI som er så langt i svangerskapet er det jo ett godt håp om at bakteriene kan holde seg borte resten av svangerskapet. Og ja, for de fleste er GBS en relativt ufarlig blindpassasjer, og de fleste danner antistoffer som beskytter mot infeksjon. Men det finnes teorier rundt at noen ikke danner nok antistoffer og da kan både mor og barn bli syke.
Tusen takk for svar jenter. God å få vite litt mer rundt det.
Ringte sykehuset jeg skal føde på og JM sa jeg skulle få antibiotika under fødsel. Så da håper jeg alt går bra.
Så bra at du får antibiotika,da går dette helt sikkert veldig bra.
Lykke til!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.