Vis full versjon : Farlig for gravide med barnesykdommer?
Fioletta
03-02-2009, 11:17
Litt dårlig forklarte i tittelen...
Det var bare noen som sa det en gang, men jeg har ikke hørt det siden. Og nå har jeg en liten i bhg som får de fleste sykdommer som går. Mulig det var femte barnesykdom, eller fjerde, eller 3-dagers feberen.... :vetikke:
Er det noen av disse barnesykdommene som er farlige for gravide?
Det er den femte barnesykdommen som kan være farlig for gravide, om de ikke har vært smittet selv i barneårene. Man smittes av et parvovirus, og på nettdoktor.no står det;
Gravide som smittes har en risiko på ca. fem prosent for at sykdommen overføres til fosteret. Dersom dette skjer kan det føre til ufrivillig abort eller fosterdød. Sjansen for dette er likevel liten. Skulle fosteret bli smittet og få alvorlig blodmangel, kan det være mulig å behandle fosteret med blodtransfusjon mens det er i livmoren.
Blir barnet ditt sykt, eller det er smitte på jobben din, bør du testes for å se om du har antistoffer.
Fioletta
03-02-2009, 11:55
Tusen takk for svar:-) Jeg tror jeg har hatt den. Det er ikke noe fare nå, men er veldig greit å vite om slikt på forhånd:jupp:
BitteLille
04-02-2009, 08:46
En generell regel er vel at barnesykdommer med utslett kan være skumle for gravide. Vannkopper, røde hunder, femte barnesykdom osv...
happy 77 modell
04-02-2009, 13:51
Vi har antagelig den 5. barnesykdom på jobb nå ( barnehage )
Jeg har snakket med smittevernleder i stavanger kommune, han fortalte at det var nye retningslinjer ang. gravide som ikke har passert 20 uker.
Jeg som ansatt skulle ikke være på jobb, og kunne ta en blodprøve for og finne ut om enn har antistoffer mot sykdommen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.