Og som vil fortelle litt om opplegget?
Hvor tidlig får man timer?
Hvor ofte er man der?
Tar de helt over, så man ikke går til jordmor i bydelen og sånn?
Har dere syntes det har vært ok der?
Jeg gikk der i 2005/2006. Det kan jo hende opplegget er annerledes nå, men jeg kan fortelle hvordan det var da. Alt foregikk på ettermiddag/kveld, så derfor har jeg valgt å ikke følge det nå som jeg har en liten en fra før.
Jeg husker ikke om jeg begynte før eller etter ordinær ultralyd i uke 18, men jeg hadde blitt henvist dit tidligere siden jeg hadde fått fødeplass på Riksen. For å følge opplegget på Adipol måtte jeg også ha fødeplass der.
Fikk samtale med ernæringsfysiolog hver uke i begynnelsen, så annenhver uke. Etter en stund sa jeg at jeg ikke ville ha flere samtaler for da følte jeg at det gikk så bra, og det var hun enig i. Ernæringsfysiologen var veldig streng! Jeg fikk helt sjokk til å begynne med, når hun snakket om at jeg skadet babyen og masse pes. Ga beskjed om at jeg synes hun gikk for hardt ut, og da ble hun litt satt ut; i følge henne selv var hun bare veldig engasjert.
Gikk til legekontroll der ca. 1 gang i mnd og fikk ultralyd nesten hver gang for å se at ikke babyen var for stor. Oftere kontroller på slutten. Alltid samme lege.
Jordmor kom ikke med i bildet før etter uke 30. Jeg gikk til henne samtidig som jeg gikk til legen. Hun hadde omvisning på føden med meg, og vi skulle ha fødselssamtale, men den utsatte hun hele tiden så det rakk jeg aldri å få.
Jeg hadde i tillegg vanlige kontroller hos fastlege og jordmor for de tok ikke vanlige ting på Adipol, som blodtrykk, blodprosent og urinprøve. Måtte ha noen ekstra blodprøver som ikke fastlegen tar (fettstoffer, lever og nyreprøver, stoffskifte +++), og to sukkerbelastninger i løpet av svangerskapet.
Alt i alt, en positiv opplevelse, og jeg gikk ikke opp mer enn 4 kilo totalt (før siste 2 ukene hvor jeg la på meg over 10 kilo pga vann...).