Vis full versjon : Stoffskifte kontra slapphet/trøtthet
Filifjonk
07-04-2003, 22:26
Jeg har vært utrolig vårslapp og har nesten daglig prestert å sover 3-4 timer på dagen. Likevel har jeg vært helt utkjørt når kvelden kommer. Har i tillegg elendig matlyst. Tok det opp med legen min i dag og han ordinerte blodprøver for å sjekke stoffskiftet mitt.
Sløv som jeg er for tiden så glemte jeg selvfølgelig å spørre om sammenhengen mellom dette med stoffskifte og slapphet. Noen som vet?
Jeg hadde svangerskapsrelaterte problemer med stofskiftet i forrige svangerskap.
Jeg sov i de ni måneder, jeg gikk gravid, og efter fødsel var jeg utslitt, trøtt, fungerte dårligt, tapte meg, ingen hukommelse og hele tiden sagde min lege, at slik var det å være mamma. En dag kollapsede jeg og blev innlagt med rystelser, bi-lyd på hjertet, forvirret og sliten....en del prøver senere, viste at jeg hadde forhøjet stofskifte.
Så jo, slapphet er absolutt et symptom.
Jeg har fått en bedre oppfølgning denne gang (stofskiftet ligger i den høje ende igen), men sliter stadig med at acceptere forløpet i efter første svangerskap (jeg har veldig lite minne om de første måneder av Trolleungens liv :leiseg: ). Og en mindre depression over at kunne så lite og at det tog så lang tid, for at stofskiftet stabiliserede seg (skal gå til kontrolle resten av livet).
Filifjonk
08-04-2003, 14:45
Hei Dana!
Takk for svar. Dersom det viser seg at det er noe feil med mitt stoffskifte, hva gjør legen da? Kan det få konsekvenser for barnet jeg bærer dersom intet blir gjort? Det du beskrev hørtes unektelig noe niftst ut. Jeg har vært veldig trøtt og slapp i to foregående svangerskap også, men da har det gitt seg tidlig i 2 trimester. Nå er jeg 17 fullgåtte uker og er fremdeles veldig slapp og uttafor..
Jordbærstua
08-04-2003, 15:04
Hvis du har for lavt7høyt stoffskifte så ser legen det ut ifra prøvene han tok. da får du tabletter for å stabilisere det. Du vil bli sjekket ofte, gjerne til hver kontroll (det gjør de ihvertfall på meg)
Jeg har lavt stoffskifte og bruker tabletter for det. Det har jeg gjort siden jeg var 2 år gammel. Så jeg begynner å bli rimelig vant med det nå.
20+2
Jeg var utrolig trøtt og tiltaksløs og slapp frem til uke 26 i dette svangerskapet. Da var plutselig alt blåst bort og energien har kommet og tatt meg :D. Aner selvsagt ikke om dette har noe med stoffskiftet å gjøre...
Ung Frue
08-04-2003, 21:18
JEg har nok hatt stoffskifteproblemer ei stund ja. Det har pågått i en 3 år nå. Jeg har vært regulert på medisiner og det funker bra. Det jeg merket det på var at jeg var veldig trøtt og slapp og eide ikke overskudd. Det var ei fæl tid og det var vannskelig å finne på prøver. Jeg hadde et avvik på 0,2 fra normalverdien. Fikk beskjed om at prøvene var normale, men jeg ga meg ikke. Til slutt fikk jeg høre at de var 0,2 lavere enn normalen. Normalt skulle det ikke hatt noe innvirkning på meg, men det viste seg at jeg var av den VELDIG følsomme typen og da jeg fikk skreket meg til å prøve Thyroxin NA så ble plutselig tilværelsen mye bedre. Det gikk ganske fort å få dette endret. Det er få som er SÅ følsomme, men det er mulig. Men det er god hjelp å få, men det blir jo livet ut dette da. Kjedelig, men du får det på blå resept og medisinene er heller ikke så dyre. Det er i allefall veldig god hjelp for meg.
Lykke til videre.
Filifjonk
08-04-2003, 22:42
Takk for fine svar, men jeg er fortsatt engstelig. legen sa han skulle ringe/skrive brev om resultatet av prøvene. Så nå går jeg her å venter og engster meg. For når jeg tenker etter så var jeg temmelig slapp og sløv i en tid før jeg ble gravid også.. Altså kan jeg ha hatt dette i lengre tid uten å vite om det.
Men jeg forstår ikke helt hva konsekvensene av for høyt/lavt stoffskifte er. Jeg har alltid trodd at stoffskifteproblemer hadde med vekta å gjøre jeg. Vel så er jeg overvektig da.. så jeg kan jo ha hatt dette hele livet i så måte...Men kan dette få konsekvenser for barnet jeg bærer? Eller alvorlige konsekvenser for meg?
Svangerskapsrelatert stofskifteproblemer har ingen konsekvenser for barnet.
Ej heller om du sliter med stofskiftet uten om svangerskap! Det er deg, det går ut over !
Høyt stofskifte betyr at du har høy forbrenning og derfor ofte vil have problemer med å legge på deg.
Lavt stofskifte er motsatt, altså at du ofte vil være overvegtig.
Tag en titt inde på den danske hjemmeside
www.netdoktor.dk og sjekk under stofskifte (der står det veldig utførligt).
Ikke gå og engst deg, ta en snakk med legen, han kan eventuelt berolige deg!!
Filifjonk
09-04-2003, 16:31
Takk Dana. Jeg har sjekket siden du tipset om og det kan se ut som om jeg har de fleste symptomene på for lavt stoffskifte. Jeg venter til legen kommer med resultatet av blodprøvene. Så får vi se hva som skjer deretter. Det at barnet ikke blir påvirket av en slik tilstand er jeg kjempelettet for å høre. Nå føler jeg meg mye bedre.
det kan noen ganger være vanskelig å påvise lavt stoffskifte. Husk å måle det etter svangerskapet også!
Filifjonk
30-04-2003, 16:10
Jeg har ikke lavt/høyt stoffskifte.. Legen fikk resultatene av prøvene og de viste bare at jeg hadde litt lavt folinsyrenivå. Så nå ta jeg omega3 med folinsyre og er ikke det minste slapp lenger. Nå er det heller motsatt.. altfor mye tiltakslyst for en som har bekkenløsning og helst skal holde seg i skinnet.
Men jeg overlever..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.