Vis full versjon : Migrene i svangerskapet
Kjersti81
23-02-2009, 15:58
Heisann alle sammen.
Lurte på om noen av dere har noen gode råd mot migrene i svangerskapet... Har hatt migrene i dag og i går, og i forge svangerskap hadde jeg migrene i over 1 uke en til flere ganger daglig tidlig i svangerskapet (som nå), og på slutten var det så gale at jeg snakket med legevakten flere ganger... Paracett er ikke det som hjelper best, og det er det eneste jeg kan ta...
Noen som har erfaring med dette og kan hjelpe meg???
Kjersti
Har du forsøkt Fanalgin? Du kan ta det. Jeg har prøvd det selv mot migrene (utenfor sv.skap vel å merke) og det har hjulpet, og det hjalp ei venninne av meg godt i hennes sv.skap vet jeg.
Kjersti81
23-02-2009, 16:17
Tusen takk, det skal jeg prøve :jupp:
pelletrine
06-03-2009, 14:28
Har du prøvd akupunktur??
Det har jeg begynt med i dag etter uke på uke i senga med sv.migrene!!!
Hører mange si det skal hjelpe, og nå prøver jeg ALT :stønn:
Fanalgin??? Kan det tas i sv.skapet??? Hva er det egentlig??
Fanalgin er fenazonkoffein.
For min del, med diagnosert migrene, er det ingenting annet enn triptaner som hjelper. Altså legemidler på blå resept. Har enda til gode å MÅTTE ta noe i dette svangerskapet, har heller bitt i meg de to tre gangene jeg har merket tendensen..
Men for de med "skikkelige drugs", så skal visst Imigran være noe av det mindre risikable å ta. Man må jo vurdere nytteeffekten, kontra det å være haugdårlig lenge..
Håper du finner noe som hjelper, vet hvor utrolig kjipt det er! *klem*
Har du forsøkt Fanalgin?
Det fikk jeg beskjed om å absolutt ikke ta.
Selv velgte jeg å ikke ta noe, og heller bli sengeliggende. Da smurte jeg panne, nakke og bak ørene med Eis-gel 2000. Det hjalp for en kort stund, slik at jeg rakk å sove litt hvertfall.
Det fikk jeg beskjed om å absolutt ikke ta.
Selv velgte jeg å ikke ta noe, og heller bli sengeliggende. Da smurte jeg panne, nakke og bak ørene med Eis-gel 2000. Det hjalp for en kort stund, slik at jeg rakk å sove litt hvertfall.
Det synes jeg er rart for det står at det er greit for gravide å ta det. Jeg spurte også min lege om det var greit fordi jeg hadde konstant hodepine i to uker ved juletider og han sa det var helt ok.
Dette skriver legemiddelhåndboka om fenazon:
Graviditet, amming: Ingen kjent risiko. Overgang til morsmelk er moderat. Kan brukes av ammende ved sporadisk bruk i terapeutiske doser.
Og dette skriver felleskatalogen om fanalgin:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Lang klinisk erfaring og studier indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Overgang i morsmelk: Fenazon går over i morsmelk og et diende barn utsettes for ca. 1% av morens dose, koffein går over i morsmelk og melk/plasmaforhold på <0,75 er målt. De 3-4 første ukene etter fødselen er det mulig at barn som ammes påvirkes.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.