PDA

Vis full versjon : Smertestillende

I n a
25-02-2009, 14:53
Vet ikke helt hvor jeg skulle starte denne tråden, men det jeg lurer på er hvorfor kan man ikke bruke Ibux etter 6 mnd? Hadde så vondt i hodet her om dagen og dro innom bensinstasjonen for å kjøpe Ibux. Når jeg kom hjem så leste jeg pakningsvedlaget bare for sikkerhets skyld, og så da at det ikke skulle tas etter 6 mnd. Så da var det bare å komme seg gjennom hodepinen uten noe da:urk: Ikke noe annet en Ibux funker på meg, så Paracet og Panodil er liten vits for meg og ta.

Smula
25-02-2009, 15:11
Dette er klippet fra felleskatalogen.no

Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig.

Coeur
25-02-2009, 15:13
Det er fordi det kan skje en intrautherin lukking av ductus (det hulle de må ha i hjertet mens de er i magen, som lukkes når du komme ut). Om den lukkes i magen kan det få fatale følger for sirkulasjonen til den lille.
Samt at det virker blodfortynnende og øker faren for blødning.