PDA

Vis full versjon : Høyt blodtrykk??

Silla
01-03-2009, 16:34
Hva er symptomene på høyt blodtrykk?
Jeg har blitt veldig mye varmere i det siste, svetter lettere, føler meg oppblåst i hele kroppen og kjenner min egen puls i hele kroppen.
Jeg var på sykehuset for samtale med JM om fødselsangst (som jeg synes jeg ikke har lengre :knegg:). Hun målte BT og det var litt høyt, men hun sa at det kunne komme av at jeg var der og snakket om noe jeg ikke likte å snakke om :himle:
Har aldri hatt høyt blodtrykk før, men veldig lavt i starten på svangerskapet, og til vanlig når jeg ikke er gravid kan jeg få en del BT-fall i perioder.
Kan noen forklare hva man skal kjenne når man har høyt BT? :noia:

Sita
01-03-2009, 18:16
Du kjenner det nødvendigvis ikke i det hele tatt, men vær på vakt etter pannehodepine og kvalme, plutselige ødemer og smerter i ribbeinsbuen (ikke press oppover fra livmoren da men annen type smerte). Jeg har hatt et sv.skap med høyt bt med mye plager med hodepine og kvalme, nå var jeg bare kvalm for det meste, selv om bt var høyere enn første gangen. Det er viktig at du evt får målt det ofte om det er veldig høyt, men en enkelt gang behøver ikke ha noe å si. Om urinprøvene også er fine er det bra.

Matvrak
01-03-2009, 18:20
Høyt bt alene har som regel ingen symptomer, det er derfor det er så viktig å måle det jevnlig. Noen ganger kan man få hodepine ved ekstremt høyt trykk, men slett ikke alltid.

Svangerskapsforgiftning har flere symptomer, deriblandt høyt bt og de andre symptomene Sita nevner.

jannski
01-03-2009, 20:12
Jeg har hatt litt høyt blodtrykk, og kunne ikke merke det selv. Var veldig stressa og sliten da. Måler du høyt en gang, vil vel lege eller jordmor følge opp med hyppige målinger. Men hvor høyt var det da?

Silla
01-03-2009, 20:12
Ok, tusen takk for svar :snill: