PDA

Vis full versjon : Jernlager på 3, blodprosent på 11

-bille
04-03-2009, 16:01
Jeg har fått svar på noen blodprøver jeg tok hos legen på mandag da jeg hadde plutselige brystsmerter. Siden da har jeg vært veldig tungpustet og hatt høy puls. Uansett, jernlageret mitt var bunnskrapt, som legen sa, kun på 3 nå. Og Hb'en var 11. Jeg ble anbefalt jerntilskudd på det sterkeste, men har vel lest litt at så lenge Hb er akseptabel så skal man ikke ta jern? Er Hb'en min akseptabel når den er 11?
Grunnen til at jeg spør og ikke stoler 100 % på fastlegen er at jeg har vært hos leger før som har feilaktig gitt meg jerntilskudd da jeg ifølge jordmor egentlig ikke skulle ha det. Dette var i forrige svangerskap. Men da var nok både Hb og jernlager høyere enn det er nå altså.

Noe sier meg vel at jeg kanskje bør ta jern denne gangen.. Noen som vet noe konkret om hva verdiene bør være på for at det er ok å ta jerntilskudd?

xtina
04-03-2009, 16:09
Nå har jeg ikke retningslinjene for svangerskapsomsorgen foran meg her (du finner dem på shdir.no om du vil lese), men der står det iallefall at det er lite poeng å måle serum ferritin av gravide. En Hb på 11 er veldig bra bille, jeg ser iallefall ingen grunn til at du skal behøve å ta jern.

-bille
04-03-2009, 16:17
Ja, jeg også mener å ha lest at hb på 11 er bra på dette stadiet av svangerskapet. Så det betyr at uansett hvor lavt jern jeg har så skal jeg ikke ta jern så lenge hb er ok?

xtina
04-03-2009, 17:21
Jeg synes retningslinjene ikke er helt klare på dette med jern jeg, her er iallefall det som står:

Jern
Jernmangel er den vanligste årsaken til anemi verden over. Jernmangelanemi er et lite
problem i Norge (112). Kvinnens jernbehov øker i svangerskapet som følge av fosterets
og morkakens behov, og antallet erytrocytter øker. Hb-verdien faller som følge av
hemodilusjon, og jernabsorpsjonen øker for å dekke behovet i svangerskapet. I et
normalt svangerskap vil erytrocyttmassen øke med 20 %, mens plasmavolumet øker med
50 %, slik at det oppstår en relativ fortynning og dermed et fall i
hemoglobinkonsentrasjonen (Hb). Hjertets minuttvolum øker, og i tillegg øker
erytrocyttmengden. Fortynningen er en normal fysiologisk respons (113). Derfor må
definisjonen av anemi være ulik for gravide og ikke-gravide.
Lave Hb-verdier mellom 8,5 og 10,5 g/dl ser ut til å være gunstig, og er forbundet med
mindre risiko for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel (114) [Kunnskapsgrunnlag nivå 3],
mens risikoen øker ved svært lave eller svært høye Hb-verdier (115) [Kunnskapsgrunnlag
nivå 3]. Videre kan det se ut som om serumferritin reflekterer kroppens jernstatus hos
ikke-gravide kvinner. Vi vet ikke om dette gjelder gravide. Det vil si at vi ikke vet sikkert
om gravide med serumferritin <10-20 μg/l har nytte av jerntilskudd(112).
Problemstilling og vurdering
Hva er effekten av å gi jerntilskudd til friske gravide?
En systematisk oversikt har undersøkt betydningen av jerntilskudd til gravide med
normale hemoglobinverdier (>10g/dl) ved mindre enn 28 ukers graviditet (116)
[Kunnskapsgrunnlag nivå 1a]. Jerntilskudd gitt som rutine økte eller opprettholdt
serumferritin over 10 μg/l, og førte til vesentlig færre kvinner med et hemoglobinnivå
under 10 eller 10,5 g/dl sent i graviditeten. Oversikten fant ingen fordelaktige eller
skadelige effekter hos verken kvinnen eller fosteret.
Den største studien viste en økt keisersnittrate og post partum blodtransfusjonsbehov i
gruppen som fikk selektive tilskudd, men samtidig lavere perinatal dødelighet (117)
[Kunnskapsgrunnlag nivå 1b].
En annen systematisk oversikt vurderte effektene av rutinetilskudd av jern og folat til
personer med normale hemoglobinnivå (118) [Kunnskapsgrunnlag 1a]. Rutinemessig
tilskudd av jern og folat økte eller opprettholdt serumjern og ferritinnivå. Oversikten viste
at færre kvinner som fikk jern og folat, hadde hemoglobinnivå under 10 eller 10.5 g/dl
sent i graviditeten. Rutinemessig tilskudd av jern hadde heller ikke her noen spesiell
effekt, verken på kvinnen eller barnet.
Friske gravide med normalt kosthold trenger ikke jerntilskudd, ettersom jernresorpsjonen
øker i svangerskapet og den gravides kropp innstiller seg på best mulig sirkulasjon med
en lavere hemoglobinverdi. Systematiske oversikter viser dessuten at jerntilskudd kun
fører til økt Hb- og ferritinverdi (116;118). Oversiktene har ikke vist positive helseeffekter
71
av jerntilskudd i svangerskap, og noen studier tyder på at det kan være uheldig. Økt Hb
eller ferritin bedrer ingen perinatale utfall. Jerntilskudd bør derfor ikke tilbys gravide
rutinemessig.
Verdien av å måle serumferritin er omdiskutert. Det er ikke dokumentert nytteverdi av å gi
lavdosejern ved lave serumferritin-verdier. Små infeksjoner kan gi falsk høy verdi i flere
uker. Er det mistanke om jernmangel i løpet av svangerskapet, anbefaler vi å utrede for
anemi og eventuelt forsøke med tilskudd av høydosejern i to uker. Om Hb ikke stiger i
løpet av denne tiden, har kvinnen sannsynligvis ikke jernmangelanemi, og jerntilskudd er
heller ikke nødvendig. Jerntilskudd forbindes med fordøyelsesbesvær og
avføringsproblemer i form av obstipasjon.
Anbefaling
Rutinemessig jerntilskudd skal ikke anbefales gravide. Rutinemessig jerntilskudd er ikke
helsefremmende for kvinnen eller fosteret, og gir ubehagelige bivirkninger. Det fører kun
til høyere ferritin- og hemoglobinnivå. [A]
Gravide kvinner bør anbefales å måle Hb-konsentrasjonen på den første kontrollen i
svangerskapet, samtidig som andre blodprøver tas. Slik kan jordmor eller lege identifisere
kvinner med anemi. Vi anbefaler også en måling i uke 28, da Hb-konsentrasjonen er på
det laveste, slik at det er mulighet for å korrigere en eventuell anemi før fødselen.

Yoshi
04-03-2009, 18:23
Jeg har også fått vite at jeg har nesten tomme jernlagre, mens Hb var på rundt 10-12. Men dette var før jeg var gravid.
Jeg tok jerntabletter i en periode og gikk så over på vanlige multivitaminer med jern (ca 8 mnd siden). Den har vært fin siden.
Faren er vel at Hb vil synke når jernlageret er tomt? Men jeg vet ikke, er ikke lege.
Men om du ikke vil ta jerntabletter så kan du jo ta multivitaminer med jern. Det er jo ikke de store tilskuddene da, men det skader vel neppe?

Steinbukk-jenta
05-03-2009, 00:26
Hei.
I mitt forrige svangerskap hadde jeg bra blodprosent, og måtte mase meg til å få sjekket jern-lageret. (De mente det ikke var nødvendig, men jeg var utrolig sliten) Jern-lageret mitt var på 4, og det laveste damen hos legen noen gang hadde sett. Jeg ble satt på jern-sprøyter 2 gr i uken, da det var sent i svangerskapet. (Pga at jeg måtte gnåle så lenge om å få sjekket jern-lageret.)
Så, etter det jeg fikk beskjed om var det viktig med bra jern-lager, og derfor nødvendig med sprøyter, for å få det opp raskest mulig.

Vet ikke om dette var til noe hjelp, men.....

Gulli_70
10-03-2009, 11:54
Jeg har bare fått testet jernlageret mitt etter SA og da jeg hadde store mensblødninger. Retningslinjene der er nokså klare, jernlager under 11 betyr vanligvis jerntilskudd for damer. Jeg har blitt målt til 7 et par ganger, da var jeg litt slapp. Og en gang ble jeg målt til 4 og da var kondisen så dårlig at det var tungt å gå mer enn en trapp om gangen (har flere etasjer opp til kontoret).
Med tanke på at jernlageret er tømt bør du absolutt ta jern, selv om Hb for øyeblikket er ok. Kroppen kompenserer så lenge den kan, og det er trolig derfor lagrene dine er tømt mens Hb fortsatt ser bra ut. Men sett at du mister litt blod - hvordan skal kroppen din erstatte det jernet uten reserver?

God bedring! :klemme:

Babyklar
10-03-2009, 12:48
Jeg fikk brev fra jordmor etter å ha tatt blodprøver om å ta jerntilskudd, da var mitt jernlager på 4 og blodprosenten var vel på 13. Jeg tar hemjern, det er ikke like kraftig som andre jerntabletter, og er snillere med magen. Ble vel anbefalt å ta 30mg daglig resten av svangerskapet. Dette er pga fødselen iom at man mister gjerne en del blod der. Så jeg hadde tatt jerntilskudd om jeg var deg :)

-bille
10-03-2009, 13:11
Jeg har ikke tatt det tilskuddet legen mente jeg burde begynne på, fordi min JM mener jeg ikke skal ta det jfr. de oppdaterte retningslinjene for svangerskapsomsorg. Hun sa dog at jeg kunne prøve Floradix og at vi absolutt skal følge med på blodprosenten. Skal til henne i dag og måle den. Så om den er redusert så starter jeg med kraftigere skyts. Irriterende at det er så mange ulike råd om dette rundt forbi.

xtina
10-03-2009, 13:37
Jeg har ikke tatt det tilskuddet legen mente jeg burde begynne på, fordi min JM mener jeg ikke skal ta det jfr. de oppdaterte retningslinjene for svangerskapsomsorg. Hun sa dog at jeg kunne prøve Floradix og at vi absolutt skal følge med på blodprosenten. Skal til henne i dag og måle den. Så om den er redusert så starter jeg med kraftigere skyts. Irriterende at det er så mange ulike råd om dette rundt forbi.

Ja det er utrolig irriterende, det virker som ingen er helt sikre. Dessuten er jordmødre og leger uenige også, mange leger mener det ikke er godt nok å kun måle hb to ganger i svangerskapet.

munter
10-03-2009, 13:51
Jeg har fått svar på noen blodprøver jeg tok hos legen på mandag da jeg hadde plutselige brystsmerter. Siden da har jeg vært veldig tungpustet og hatt høy puls. Uansett, jernlageret mitt var bunnskrapt, som legen sa, kun på 3 nå. Og Hb'en var 11. Jeg ble anbefalt jerntilskudd på det sterkeste, men har vel lest litt at så lenge Hb er akseptabel så skal man ikke ta jern? Er Hb'en min akseptabel når den er 11?
Grunnen til at jeg spør og ikke stoler 100 % på fastlegen er at jeg har vært hos leger før som har feilaktig gitt meg jerntilskudd da jeg ifølge jordmor egentlig ikke skulle ha det. Dette var i forrige svangerskap. Men da var nok både Hb og jernlager høyere enn det er nå altså.

Noe sier meg vel at jeg kanskje bør ta jern denne gangen.. Noen som vet noe konkret om hva verdiene bør være på for at det er ok å ta jerntilskudd?

Eg veit ikkje noko konkret om verdiane, men eg synes du skal ta dette opp med legen, ta med utskrift av retningslinjer for gravide.