Vis full versjon : Noen som kan forklare rier?
Mange sier rier kjennes ut som sterke kynnere\ messmerter.
Men mellom riene, kjenner man ingenting da?
Når jeg har kynnere, kjennes det ut som en konstant følelse helt til den gir seg. Den¨varer ikke i 5 min og så borte, men kanskje i en halv time... De er ikke så innmari vonde. Kjennes ut som jeg har mensen.
Noen som klarer å forklare hvordan rier kjennes ut`?
Litt nybegynner...
:gal2:
Vanskelig, ettersom vi alle har forskjellige oppfatninger av smertefølelse...
Jeg har født en gang tidligere og da følte jeg det slik. De første sammentrekningene var som vanlige, vonde kynnere. Jeg klarte å slappe av, og det gikk greit. Etterhvert ble de hardere, som veldig sterke kramper i magen. Det var rett og slett enorme krefter, kan ikke klare å beskrive det bedre.
Riene varer ca. ett minutt, og i mellom behøver du ikke å kjenne noenting. Da er det om å gjøre å slappe av, og samle krefter (og mot) til den neste:)
Lykke til, det går så bra så:)
Tidligere bruker
09-04-2003, 13:26
Kynnere og rier
Hva er kynnere ?
Livmoren kan du betrakte som en muskulær beholder. Muskelfibrene blir hele tiden satt på strekk. De vokser og utvikler seg ettersom fosteret vokser. På slutten av svangerskapet begynner muskulaturen å øve seg opp til fødsel. Den begynner å trekke seg sammen allerede fra 6. svangerskapsmåned. Dersom du legger hånden på magen, vil du kjenne at magen blir hård i noen sekunder før den slapper av. Dette er muskelsammentrekninger eller kynnere. De blir mer og mer fremtredende og varer lengere og lengere etter hvert som du nærmer deg fødselen. Egentlig er kynnere forrier og noen kan være plaget av slike for-rier hele svangerskapet.
Hvordan skal jeg så vite at jeg har ordentlige rier ?
De ekte fødselsriene er regelmessige og kommer med ca. 10 minutters mellomrom. De blir sterkere og sterkere og det blir kortere og kortere mellom riene. De stopper ikke opp, men fortsetter frem til barnet er født. Fødselsriene er også smertefulle i motsetning til kynnerne. Disse ordentlige riene virker på livmorhalsen og er med på å åpne fødselskanalen. Kontakt fødeavdelingen, hvis du er i tvil. Dersom undersøkelse nedentil viser at livmorhalsen er lukket, har sammentrekningene ikke hatt effekt. Da er det altså kynnere.
Kynnerne forverrer seg ofte ved anstrengelse og ved fysisk aktivitet som f.eks. når du løper eller går. Dette er et tegn på at du kanskje bør ta det litt med ro, slappe av og hvile slik at ikke kynnerne går over til ordentlige rier og fører til for tidlig fødsel.
Er vel litt enig med Qatrine, jeg.
Rier er kramper. Sterke kramper som tar tak i kroppen din og gjør noe med deg.
For noen sitter disse krampene i magen, for noen i ryggen og for meg var de på en måte rundt hele hoftepartiet, omtrent som en shorts som slet og dro nedover og utover og innover på en og samme gang. :gal:
Jeg hadde trodd det skulle være vanskelig å skjønne når riene var i gang siden jeg hadde så mange smertefulle kynnere forrige gang jeg gikk gravid. Jeg hadde INGEN problemer med å merke forskjellen når fødselen var i gang. Først merket jeg at det var en annerledes følelse, så merket jeg at de var regelmessige, og så tok de bare kontrollen over kroppen min på en måte jeg aldri har opplevd før.
Høres det sykt ut? Det ER det. Men det er det største og kuleste jeg har opplevd. :p Jeg gleder meg til å gjøre det igjen!
Tidligere Bruker
09-04-2003, 20:58
Skriver under på Qatrine sitt innlegg jeg også. ;)
:mervink:
~Eáránë~
11-04-2003, 17:33
Jeg vil si noe j..... greier som gjør vondt og du skjønner med en gang hva som skjer :D
Litt sent ute, du har kanskje født allerede? Sniker litt her inne etter at jeg fikk barn i november. Synes nemlig det er gøy å mimre litt. Jeg var veldig opptatt av hvordan riene ville føles, og om det var stor forskjell på kynnerene og riene. Og det var det absolutt, for riene var veldig mye vondere. Jeg opplevde riene som sterke mens smerter, men en stor del av smerten opplevdes også som kraftige "knivstikk". Dette hadde jeg mye i ukene før fødselen, så hvis du har det vil du sikkert oppleve dette som en vesentlig del av fødselssmertene. Men det er jo så individuelt hvordan man opplever fødselssmerten. Halvparten av de jeg har snakket med opplevde det slik som meg, halvparten på en helt annen måte. Iallefall, masse lykke til. Belønningen for smerten er fantastisk.
Lenimor og Victoria 07.11.02
Tidl. bruker
23-04-2003, 02:41
For å forklare det slik:
Noen på jobben lurte (17-18-åringer med fødselsangst... litt tidlig, men pytt da) på hvordan veer føltes.
Som sterke menssmerter, spurte de?
"Ja, de første kanskje, etterpå ganger du det med 1000!"
Veer oppfattes utrolig forskjellig fra person til person.
Mine første veer var ikke vonde i det hele tatt, men etterhbert har det tatt seg opp. Jeg har kjent veene mest i ryggen, og tror ikke det er noen fordel, dessverre...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.