Vis full versjon : Håper noen kan gi meg ett godt råd!
Heg har ett lite problem som jeg tenkte kansje dere her inne kunne hjelpe meg litt med.
Jeg er gravid og inne i min 15 uke og sliter volsomt med trøtthet og lite energi. Jeg har veldig mye hodepine og føler får å ligge under dyna mesteparten av tiden. Nå er det bare det at jeg jobber som nattevakt og må være våken under hele vakta da jeg er her alene og har ansvaret for 4 multihandikappede ungdommer. Alt jeg tenker på er senga mi og gleder meg til å komme hjem til den. Men hjemme har jeg mann som jobber MYE og ei datter som går i 1klasse. Også husarbeid da...... :uff: (Er ikke blitt gjort så mye av det i det siste, men mannen min er heldigvis litt behjelplig med det......) Etter nattevakta får jeg sove i en 6-7 timer så jeg burde jo være i grei form etter det, men det er jeg ikke.. Hele dagen er ødelagt og jeg blir fordet meste sittende forran tv`n... Kjedlig for datteren min som vil leke med mamma innimellom.....
Nå lurer jeg egentlig på om det kansje hadde vært en god idè og sykmelde meg, men jeg er jo ikke syk..... Er bare så forferdelig sliten..snufs... Vet ikke hvordan jeg skal få dagene til å gå rundt. Jeg har også en del problemer med sjefen min så det gjør jo ikke akkurat tilværelsen min bedre...... (Hun vet ikke at jeg er gravid, ville kansje behandlet meg bedre hvis hun viste det, med hun kan ikke få vite noe før kontrakten min er fornyet 1 mai)
Er det noen av dere som har ett godt råd til meg? Burde jeg bare fortsette som jeg gjør i dag? Burde jeg sykmelde meg? (føler jeg ikke har en god nok grunn for det da.... Hva sier jeg til legen?)
Noen andre forslag???
Håper noen tok seg tid til å lese dette og kansje kan komme med ett eller to gode råd.... Håper jeg ikke virker alt for sytete. Vet jo at jeg egentlig ikke har noe og klage over i forhold til de som sliter med kvalme og bekkenløsning ol......
Den utmattende trettheten når man er i første halvdel av graviditeten har ført til at mange før deg har blitt sykemeldt. I mine øyne er det legen som tar slike avgjørelser, så ta med deg dette du har skrevet og ta en prat med legen..? Det kan jo være snakk om en deltids sykemelding også, sånn at du får noen dager hvor du får sovet skikkelig ut og hentet nye krefter? Ellers er jeg helt enig i at husarbeidet må prioriteres heeelt nederst på lista i sånne tider - du har en mann som også må ta sin del, og resten får bare flyte en stund, om det er det som er resultatet. :) Lykke til!
Har dere skolefritidsordning? I så fall bør du benytte deg av denne (jeg hadde ikke overlevd på 6-7 timers søvn). Lag klar middagen om kvelden slik at du bare kan sette på denne. Kutt ut alt annet husarbeid enn middagslaging og overlever resten av arbeidet til mannen og sov mest mulig. Du får heller la tingene flyte enn å bli helt utslitt. Prøv å klare deg på denne måten fram til fornying av kontrakt, da kan du enten forsøke å få sykemelding eller svangerskapspenger (dersom arbeidsgiver ikke kan omplassere deg til en mindre belastende jobb). Jeg ønsker deg på alle måter lykke til. Og husk at arbeidsgivere ofte er store egoister som forsøker å finne smutthull for å skifte ut en arbeidstaker som ikke er 100% (selv om det ikke er lovlig).
Dagmar (17+3)
caja.
Jeg har en svigerinne som fikk en sønn for noen dager siden. Til vanlig jobber hun nattevakter(60 %) som avd.sykepleier på sykehjem, men hun har vært sykemeldt under hele svangerskapet. Ikke fordi hun har feilt noe, men i følge legen hennes, var det vanlig praksis å sykmelde de som jobber natt under en graviditet, da det var ugunstig for barnet. Dette er tydeligvis ikke vanlig praksis overalt, men jeg synes nok du burde snakke med legen din. Skjønner du er redd for å ikke å få forlenget kontrakten, men det må da finnes noen regler? Gjør det ikke det, får du løpe til legen 2. mai, å få en sykmelding da:luring:
Husk, det er lov å være sliten, et svangerskap kan være en skikkelig påkjenning til tider. Det kan jo hende det holder med en el to uker, til du har fått tatt deg inn igjen.
Lykke til.
:klem: Kiara & Nurkeline:baby:
Termin 07.06.03
:stores: 92 :storeb: 95
K@roline
14-04-2003, 04:34
Jeg var også sånn i starten, men fikk høre av legen at det var mangel på jern. Kjøp deg noen jern tabletter og ta en pille hver morgen. Lykke til...
Du må jo sove mer kan du skjønne!
Gravide som er kommet så langt som du må ofte sove ti timer i døgnet, noen til og med mere. Dette må du få prioritert inn i hverdagen din, sov gjerne midt på dagen, eller før du går på jobb. Både mann og datter må skjønne at det er en midlertidig ting, men at du faktisk trenger å sove mer enn vanlig akkurat nå.
Jeg tror ikke du trenger å sykemelde deg (Ut ifra det du skriver iallefall), men du MÅ sove mer!
elliepellie
14-04-2003, 19:11
har all mulig forståelse for at du er sliten og trøtt! Første halvdel av svangerskapet medfører jo veldig ofte slikt... Enig med en annen her: sjekk om du trenger jerntilskudd. Ellers så er det mye gratis i frisk luft :)
Og gravide trenger mer enn 6-7 timer søvn hver dag... Har barnefaren mulighet til å jobbe litt mindre i akkurat denne perioden?
betteline
15-04-2003, 17:27
Kjenner meg godt igjen. Jeg jobber 50% natt på sykehuset. De første 3 mnd av svangerkapet sov jeg ca 17 timer i døgnet, og dette resulterte i store problemer for meg på natta. Jeg sov hele dagen, frem til jeg skulle på jobb, men også der sovnet jeg. Dette ble tilslutt så ille at jeg ble sykemeldt fra 5 sv.skapsuke. Når dette problemet ga seg, ble jeg allikevel sykemeldt pga ugunstig arbeidstid. Har en dagjobb utenom som jeg har klart. Nå er jeg sykemeldt helt ut, men det skyldes andre årsaker.
Si ifra på jobben, eller snakk med legen så blir ting sikkert mye bedre for deg.... Husk du har ikke fremdeles krav på forlengelse av jobb selv om vikariatet ditt går ut, og du er gravid...
Lykke til
:blush:
Filifjonk
18-04-2003, 01:24
Slapp, trøtt og sliten kan også være symptomer på for lavt inntak av folinsyre. Men sjekk verdiene dine hos lege før du tar noe som helst.. gjelder også jern. For mye jern kan gi skader.
Er trøttheten hormoniellt betinget, be om sykemelding til ut er ute av den perioden. Slappeheten og trøttheten opphører gjerne ved inngangen til 2 trimester.
Det er så deilig å se at så mange av dere har tatt dere bryet og svart på innligget mitt!!!! Takker og bukker!!!
Jeg skal til legen min den 22 april og skal fortelle han situasjonen min. Regner med at han gjør det som er best for meg og babyn min. Jern har jeg vist nok av og jeg har tatt folinsyre frem til uke 13, så jeg tror ikke formen min skylles mangel på dette..
Den er forøvrig ikke blitt noe bedre siden dette innlegget ble skrevet. Nå er jeg snart i uke 16 og det virker som om jeg bare blir trøttere og trøttere.:( Har hatt nesten en hel uke fri fra jobben min nå og har fått gjort litt i huset. Men kan ikke si at energien har tatt seg opp av den grunn:uff:
Ellers kommer jeg til og komme med en liten oppdatering etter lege besøket...
Ha en fortsatt fin påske alle sammen!!!!!
Klemmer fra Caja 15 + 6
Filifjonk
19-04-2003, 12:06
Da er det nok hormonene som kommanderer deg i seng.. Og det må bare gå sin gang. Få deg sykemelding du.. ekke lurt å slite seg ut.
Jeg jobber i helsevesenet og har nettopp begynt på noe som heter tilrettelegging/omplassering pga. graviditet. For meg betyr det at jeg får fri alle vakter i min turnus, dvs kvelder, helger og helligdager pga stressfaktor og trusselsituasjoner (er i psykiatrien). Jobber nå kun de dagvaktene som står igjen i min turnus. Dette er forholdsvis nytt, tidligere gjaldt det kun når den gravide var utsatt for giftige kjemikaler mm. Alle ledere i det offentlige skal være kjent med denne retten, avtale gjøres individuelt ut fra areidssituasjon og behov, trygdekontoret dekker lønnen og det går ikke på sykefravær. Det er jo ikke jeg som er syk, men arbeidsplassen i denne situasjonen som min arbeidsgiver sier. Dersom du er fast annsatt skal du altså ikke tape penger. En annen mulighet er omplassering til dagtid uten at du mister natttileggene dine. Arbeidstilsynet og trygdekontoret gir nærmere opplysninger. For meg har det vært himmel å få slik forståelse, uten engang å måtte be om det! Helt utrolig at dette kan skje i det offentlige. Dersom noe går galt i forbindelse med jobben, vil jo arbeidsgiver tape på dette, pga lange sykmeldinger og psykiske problemer iforhold til å gå tilbake på jobben. Hvis dette ikke ordner seg ville jeg ikke nøle med å sykmelde meg hvis jobben går på helsa løs for deg og den lille. Lykke til!
:stakar: :stakar: :stakar:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.