Vis full versjon : Hjerteformet livmor - kan noen hjelpe med informasjon?
Var på ultralyd i går og legen oppdaget at jeg har såkalt hjerteformet livmor med en påbegynt skillevegg (som en liten spiss ned fra øverst i livmoren). Fikk ikke spurt så mye om konsekvensene da gubben var til stede og han blir lett supernervøs. Har jo fått ett barn uten noen store komplikasjoner (tangforløsning - men ellers helt etter boka) og er derfor lite nervøs selv. Har søkt på internett men finder lite info. Kan noen av dere andre hjelpe meg med info om dette temaet?
Dagmar (17+3)
Hei Dagmar.
Kan lige skrive kort, men øsnker du mere informasjon fra meg, kan du sende meg en PM.
Jeg har to livmødre og anlegg for to skeder. Vidste ikke om dette (til trods for henvendelse til fastlege og gyn ved to anledninger, synes ikke det virkede med Tampax og så'n :uff: ) med blev begge gange avferdiget med, at alt så greit ut!
Det blev opdaget ved fødslen av min datter. Hun lå i seteleie (de gjør gjerne det, disse barn) og pressede med rumpen på det vaginale septum, der skilte min skede i to. Det gjorde kjempe vondt, men hun blewv forløst vaginalt.
Jeg fik fjernet dette septum sidste vår!
Konsekvenser for hjerteformet livmor/ bicorn uterus;
Det kan være vanskeligt at blive gravid (ikke noet problem for meg).
Højere risiko for spontan abort (før 12 uker).
Ungerne sitter i høyere grad i sete ved 40. uke (stemte første gang, denne gang ligger babyen med hovedet ned :D )
Flere blødninger i svangerskapet end ved vanlige livmødre (har haft en stor blødning i uke 14 i begge svangerskaper og ikke mer end det ).
Det er hvad jeg kan komme på for øjeblikket.
Takk for raskt og fint svar! Jeg tror nå at jeg vet nok. Det blir litt spennende å se om småttisen har tenkt til å komme ut riktig vei. Har lite lyst på setefødsel av hensyn til ungen og lite lyst på keisersnitt av hensyn til meg selv og min fødselsopplevelse.
Dagmar (19+5)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.