PDA

Vis full versjon : Spesiell oppfølging?

Solå
28-03-2009, 15:24
heisann

Noen som har fått spesiell oppfølging pga overvekt.

noen som har fått hjelp av ernæringsfysiolog? Hvordan får en evt det?

Gulli_70
28-03-2009, 19:12
Jeg tror det er vanlig å følge opp alle med BMI over 30 litt oftere utover i svangerskapet. Du kan jo ta opp spørsmålet ditt med fastlegen din.

Smula
28-03-2009, 19:19
Jeg er nå i mitt tredje svangerskap som overvektig, men har aldri fått noen ekstra oppfølging pga vekta. :vetikke:

Monen
28-03-2009, 19:49
Jeg er nå i mitt tredje svangerskap som overvektig, men har aldri fått noen ekstra oppfølging pga vekta. :vetikke:

Jeg er i mitt 2., og har heller ikke fått noe ekstra oppfølging. Foruten glukosetesten, da.

Smula
28-03-2009, 19:54
Jeg er i mitt 2., og har heller ikke fått noe ekstra oppfølging. Foruten glukosetesten, da.
Har ikke fått det heller, jeg.

jannski
29-03-2009, 11:52
Jeg er også i mitt andre svangerskap som overvektig, og sist var det bare glukosetesten som var "avviket", nå tror jeg ikke legen ber om den heller, han virker temmelig avslappa. Men jeg har høyt blodtrykk da, og følges litt ekstra opp pga. det. Det har vel litt å si at siste svangerskap var relativt ukomplisert.

Wibe
29-03-2009, 12:12
Det er kun dersom sf-målet blir stort at det blir ekstra oppfølging, men det er en generell tendens til mer kompliserte fødsler og keisersnitt når mødrene er store.

emma71
29-03-2009, 13:07
Jeg har fått ekstra oppfølging i begge svangerskapene. Det første ba jeg selv om å få gå på Adipol på Riksen, og det var veldig kjekt. Ernæringsfysiolog og lege, med hyppige ultralyder, blodprøver og glukosebelastning.
Denne gangen orket jeg ikke den lange reisen så jeg ba om henvisning til en lokal ernæringsfysiolog, som jeg ikke fikk noe ut av...Dessverre har jeg nå på slutten utviklet svangerskapsdiabetes, noe jeg er sikker på hadde blitt avdekket tidligere hvis jeg hadde fått bedre oppfølging. Jeg har tatt glukosebelastning, noe legen min bare avfeide som unødvendig siden jeg hadde høyt fastende blodsukker :rabla:
Får nå oppfølging minst en gang i uka på sykehuset, hos ernæringsfysiolog, diabetessykepleier og lege på Fødepol med ultralyder.

emma71
29-03-2009, 13:08
Det er kun dersom sf-målet blir stort at det blir ekstra oppfølging, men det er en generell tendens til mer kompliserte fødsler og keisersnitt når mødrene er store.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig at det er kun ved stort sf-mål det blir ekstra oppfølging. Er man stor i utgangspunktet, med mye mavefett, er ikke sf-målet til å stole på i det hele tatt.

Smula
29-03-2009, 13:57
Jeg må ha verdens mest avslappa helsevesen rundt meg, for jeg hadde MEGA SF-mål i første svangerskap (som viste seg å være sinnsyke mengder fostervann), men det var ingen som hevet et øyenbryn fordet.

Wibe
29-03-2009, 15:21
Jeg presiserer litt, kun dersom sf-målet hopper ut av sin "kurve" de begynner å følge opp litt ekstra. Jeg opplevde det ved første og andre svangerskap og det stemte - De ble store begge to.

Moonlight
29-03-2009, 18:20
Jeg har hatt KMI på mellom 39 og 41 mine to foregående og i dette svangerskapet.. får ingen spes oppfølging av den grunn..
Har kun fått tilbud om glukosebelastningstest, som jeg forøvrig ikke har benyttet meg av :flau: Gjorde det ikke i første svangerskap, og ikke enda forløpig fordi jeg sliter sånn med kvalme.. men jeg har tenkt å ta den når formen er litt bedre ;)

Har født helt normalvektige barn, 3400 g og 3210 g, helt ukompliserte fødsler.
Anser ikke meg selv til å trenge noen ekstra oppfølging heller, for jeg er ALDRI så sprek og i god form som når jeg er gravid :fnise:

Tommeline81
29-03-2009, 18:32
Jeg fikk litt oftere kontroller sist, også fikk jeg vekstestimering UL'er på slutten, men det var pga jeg selv ønsket og var bekymret for stort barn.
Han var 3640, altså helt normal. Ikke noe glukosetest. Fikk derimot henvisning til ernæringsfysiolog etter jeg hadde født og gikk ned noen kg vha henne.

Solå
29-03-2009, 18:38
Jeg håper legen har litt tid til å diskutere dette når jeg skal på første kontroll onsdag :jupp: Virker som om det er ganske forskjellig praksis rundt omkring...

Monen
29-03-2009, 19:11
Jeg vet ikke helt om jeg er enig at det er kun ved stort sf-mål det blir ekstra oppfølging. Er man stor i utgangspunktet, med mye mavefett, er ikke sf-målet til å stole på i det hele tatt.

Mitt SF-mål var hvertfall til å stole på hele veien.. Jeg lå helt på normalen.

Acino
29-03-2009, 19:15
Solå: Dersom alt er i orden med deg så tror jeg vel egentlig ikke det er nødvendig med ekstra oppfølging. Men jeg har hørt at noen får tilbud om det likevel; og det er flott, spesielt om man ønsker det selv også. Når jeg tenker meg om så er det vel kun riksen og denne spesielle poliklinikken for overvektige jeg har hørt om. Ja, og så har jeg hørt noen som har fått en ekstra ultralyd mot slutten av svangerskapet for en vekstestimering. Snakk med legen din og jordmor, så ordner det seg nok. En ernæringsfysiolog burde du vel kunne få bli henvist til uansett vil jeg tro - dersom du ønsker det. Lykke til hos legen på onsdag! :klem:

Solå
29-03-2009, 19:40
Tusen takk for det Acino. Jeg er så heldig at gynekologen min allerede har lovet meg å ta meg inn to ekstra ganger- en i uke 12 og en etter den ordinære ul. Litt betryggende å vite egentlig. Jeg er egentlig ikke så redd for at fosteret skal vokse seg litt for stor, men at jeg skal få svangerskapsdiabetes som gjør at fosteret må for tidlig ut... Er litt vanlig i min familie å føde før tiden..

Acino
29-03-2009, 19:47
Solå: Siden du selv er klar over at du kanskje har en økt risiko for det får du bare minne de på å følge det opp. Og blir det ordentelig fulgt opp ligger alt til rette for at det ikke nødvendigvis trenger bli en kjempebaby eller alt for tidlig fødsel. Jeg :kryss: iallfall for at alt går fint uansett om du skulle være uheldig å få det. Har selv diabetes(type 1) fra før, så jeg kjenner til ting og tang rundt det. Nåvel, vet ikke alt om diabetes og graviditet siden jeg ikke har forsøkt kombinasjonen før nå :knegg: Men kan litt iallfall :)

Tidl. bruker
30-03-2009, 10:13
Jeg har hatt BMI på 25, 28, 32 og nå denne gangen på 39, men ikke noe ekstra oppfølging av den grunn. SF-målet mitt var akkurat det samme nå i uke 23 som det var med de to forrige sv.sk. i uke 23 (på tross av ekstra magefett). SF-målet var 2 cm mindre på samme tid i første sv.sk, men det er jo helt normalt siden det er førstemann som lager plass til de som kommer etter... :knegg:

Jeg har hatt ukompliserte sv.sk. til nå og håper det fortsetter slik. Går til fastlegen min og føler meg trygg så langt hvertfall, for alt ser normalt ut. :snill:

Piona
02-04-2009, 09:00
Jeg er i mitt 4. svangerskap som overvektig nå, og har gått opp 20-30 kg i hvert svangerskap. Jeg får glukosebelastningstest pga overvekten, i tillegg til vekstestimering noen uker før termin. Kurven for symfysemålet har ligget over normalområdet i hver svangerskap, men har fulgt sin kurve veldig jevnt.

De tre barna jeg har til nå har vært normalt store (3100-3700 g), til tross for at jeg selv har gått opp mye i svangerskapene. Selv synes jeg det hadde vært greit å få litt ekstra oppfølging for å unngå å legge på meg så mye i svangerskapene. Men jeg har "oppskriften" for å gå ned igjen på en grei måte etterpå. Så jeg får bare sette igang med det noen uker etter fødsel, denne gangen også. :-)

Happyhippo
02-04-2009, 09:13
Jeg er i mitt 4. svangerskap som overvektig nå, og har gått opp 20-30 kg i hvert svangerskap. Jeg får glukosebelastningstest pga overvekten, i tillegg til vekstestimering noen uker før termin. Kurven for symfysemålet har ligget over normalområdet i hver svangerskap, men har fulgt sin kurve veldig jevnt.

De tre barna jeg har til nå har vært normalt store (3100-3700 g), til tross for at jeg selv har gått opp mye i svangerskapene. Selv synes jeg det hadde vært greit å få litt ekstra oppfølging for å unngå å legge på meg så mye i svangerskapene. Men jeg har "oppskriften" for å gå ned igjen på en grei måte etterpå. Så jeg får bare sette igang med det noen uker etter fødsel, denne gangen også. :-)

Hva er "oppskriften" din? Kommer sikkert til å ha behov for å gå ned etter at fødselen er overstått :glis:

Tidl. bruker
02-04-2009, 16:51
Hva er "oppskriften" din? Kommer sikkert til å ha behov for å gå ned etter at fødselen er overstått :glis:
Samme her, skulle gjerne hatt den oppskriften, Piona? :-)

Piona
03-04-2009, 08:36
Hva er "oppskriften" din? Kommer sikkert til å ha behov for å gå ned etter at fødselen er overstått :glis:Det er ganske enkelt. :knegg: Kutter ned på sukker og fett, velger mager mat og prøver å trimme litt. Det er sånt som alle vet og vanlig sunt folkevett, men som kan være vanskelig å gjennomføre likevel. Jeg har lært det på Libra-kurs, og går ned ca 1 kg i uken på den måten. :-)

Happyhippo
03-04-2009, 08:44
Det er ganske enkelt. :knegg: Kutter ned på sukker og fett, velger mager mat og prøver å trimme litt. Det er sånt som alle vet og vanlig sunt folkevett, men som kan være vanskelig å gjennomføre likevel. Jeg har lært det på Libra-kurs, og går ned ca 1 kg i uken på den måten. :-)

Så flott da. Jeg får det ikke så godt til, spiser sunt og er flink til å gå tur. Men går ikke ned i vekt. Tror kanskje jeg spiser for mye...

Gabi
03-04-2009, 09:39
Hmm, bare lurer litt her.
Jeg har tatt glukosebelastning i begge svangerskapene, men det var pga sukker i urin, ikke pga overvekt (selv om jeg var overvektig i forrige svangerskap).

Wibe
03-04-2009, 10:32
Hmm, bare lurer litt her.
Jeg har tatt glukosebelastning i begge svangerskapene, men det var pga sukker i urin, ikke pga overvekt (selv om jeg var overvektig i forrige svangerskap).

Fikk du påvist svangerskapsdiabetes da?

Piona
05-04-2009, 19:40
Så flott da. Jeg får det ikke så godt til, spiser sunt og er flink til å gå tur. Men går ikke ned i vekt. Tror kanskje jeg spiser for mye...Det kan hende du spiser for sjeldent. Det bør ikke gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid, dvs. at du bør ha 5 måltider hver dag. Ved å spise såpass tett holder du forbrenningen oppe, og du slipper å bli sulten og spise store porsjoner pga det. :-)

Happyhippo
05-04-2009, 22:37
Det kan hende du spiser for sjeldent. Det bør ikke gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid, dvs. at du bør ha 5 måltider hver dag. Ved å spise såpass tett holder du forbrenningen oppe, og du slipper å bli sulten og spise store porsjoner pga det. :-)

Det er ikke usannsynlig. Merker det godt nå når jeg er gravid, om det er en stund siden jeg har spist, så blir jeg kvalm.

Gabi
08-04-2009, 18:21
Fikk du påvist svangerskapsdiabetes da?
Unnskyld, glemte helt av denne tråden.
Nei, ingen svangerskapsdiabetes. Prøvene var helt fine, og ved neste kontroll, hadde jeg ikke sukker i urinen.
Husker ikke i hvilken svangerskapsuke det var (var litt uti sv.skapet iallefall), men det var iallefall vanlig å få sukker i urinen på det tidspunktet. Husker heller ikke grunnen, har hukommelse som en gullfisk. :rabla: